Óscar Romero medzi Ratzingerom a Obamom

Autor/ka: Abner Barrera

„Vieme, že Evanjelium bolí, my sme si ho však prispôsobili." – Luis Espinal
 
Dvadsiateho štvrtého marca 1980 bol zavraždený arcibiskup Óscar Arnulfo Romero, vo chvíľach, keď v kaplnke nemocnice Božej prozreteľnosti v kolónii Miramonte v El Salvadore slúžil omšu. Romera zavraždili, pretože na rozdiel od oficiálnej katolíckej cirkvi sa rozhodol brániť ľudské práva salvadorského ľudu.

V rokoch po vražde robili zodpovedné zložky a komplici vraždy (extrémna pravica tvorená jednotlivcami, vojakmi, stranou ARENA a významnými konzervatívnymi zložkami cirkvi) všetko, čo bolo v ich silách, aby sa na Romerovu pamiatku zabudlo. Ale nepodarilo sa im to. Práve naopak, iné cirkevné prúdy sa spojili a vytrvalo požadovali arcibiskupovo svätorečenie. Keby sa toto ich úsilie napokon stretlo s úspechom, stali by sme sa svedkami prípadu sui generis v oficiálnom úradnom postupe katolíckej cirkvi.

Prípadný súhlas so svätorečením Óscara Romera by sa však dal interpretovať aj ako spôsob zahmlievania jeho etických väzieb k robotníkom, roľníkom, ženám a celému utláčanému ľudu v El Salvadore. Romero odporoval vládnej junte a postavil sa proti násiliu, vraždám a popravám eskadrami smrti, proti únosom realizovaným štátnymi bezpečnostnými jednotkami.

Pokus zlikvidovať práve ten Romerov záväzok, ktorý si vytýčil voči utláčaným a zraňovaným ľuďom svojej krajiny, sa dá ľahko vypozorovať aj v záverečných tvrdeniach štúdie, ktorú vytvorila Svätá stolica v roku 2005 v súvislosti so žiadosťou o jeho svätorečenie. Píše sa tam: „Romero nebol žiadny revolucionársky biskup. Bol to muž cirkvi, Evanjelia a chudobných." Vatikán teda pristúpil na proces svätorečenia za svojských podmienok. Pripomeňme si, že analýzami dokumentov a kázní monsiňora Romera bola poverená Kongregácia pre náuku a vieru, na ktorej čele vtedy stál Joseph Ratzinger. Ratzinger, obhajca katolíckeho konzervativizmu, známy kritikou a bojom proti iniciatívam ako ženské kňazstvo, občianske práva homosexuálov či Teológia oslobodenia, jednoducho nemohol svojou „troškou" neprispieť do Romerovho prípadu.

Zredukovať Óscara Romera na „muža cirkvi" znamená hrubo skresliť jeho skutočnú osobnosť, znamená zneviditeľniť jeho záväzok brániť ľudské práva a znamená aj poprieť jeho jednoznačnú účasť na salvadorskej politike, keď hovoril o zverstvách páchaných bezpečnostnými jednotkami proti civilnému obyvateľstvu. Vo svojich kázňach Romero nikdy nezabudol vyjadriť solidaritu s obeťami politického násilia a hovoriť o pošliapavaní ľudských práv zo strany vlád.
 
Ratzinger by si pravdaže radšej želal, aby bol Romero len jedným kňazom z mnohých. Jedným z tých, čo pohodlne žijú uzatvorení v ústraní chrámov a namiesto rozprávania o skutočných potrebách ľudí ponúkajú falošné sľuby.

Vyhlásenia Óscara Romera však neposkytujú priestor na pochybnosti o tom, kto bol v skutočnosti tento muž a že jeho činnosť bola vyložene politická. Niektoré z nich napríklad hovoria: „Násilie, vraždy, mučenie, hromadné mučenie, sekanie mačetami a vhadzovanie do mora, unášanie ľudí – toto je ríša pekla." Alebo: „Najväčším zlom El Salvadoru sú bohatstvo, súkromné vlastníctvo vnímané ako nedotknuteľná relikvia. A Boh ochraňuj toho, kto by sa dotkol tohto drôtu vysokého napätia. Zhorel by." „V našej krajine sa vraždia ľudia len za to, že vychádzajú protestovať do ulíc."
 
Ratzinger, sediaci dnes na pápežskom tróne, môže o postave Óscara Romera rozprávať, čo mu len slina prinesie na jazyk. Latinskoamerický ľud veľmi dobre vie, aký bol biskup Romero v skutočnosti, a aj to, prečo ho zavraždili. Romero sa stal martýrom, a to nie len martýrom ľudu El Salvadoru, ale ľudu celej Latinskej Ameriky, symbolom jeho odporu, zápasov aj nádejí.

A akoby skutky náboženskej pravice vedené proti „svätému Romerovi Ameriky" nestačili. Dvadsiateho druhého marca sa na scéne ukázala aj pravica politická zastúpená Brackom Obamom in personam: cynicky zapálil sviečku na hrobe Óscara Romera v San Salvadore.
 
Alebo že by Obama nevedel, že zodpovednosť za vraždu monsiňora Romera nesie impérium, ktoré teraz reprezentuje on, spoločne s extrémnou salvadorskou pravicou a CIA? Že by nositeľ Nobelovej ceny mieru netušil, že v osemdesiatych rokoch počas vojny v El Salvadore USA financovali salvadorské vojsko a realizovali únosy, vraždy a mučenia? Naozaj nevie Barack Obama, že vlnu vrážd prostých ľudí, vodcov sociálnych hnutí a členov ľavice podporovali a riadili Spojené štáty americké?

Pre latinskoamerické národy je Óscar Arnulfo Romero symbolom slobody a ochrany ľudských práv. Práve preto je Obamovo zapálenie sviečky na jeho hrobe jedným zo spôsobov zahmlievania jeho pamiatky.

Neoficiálnych martýrov ako Óscar Romero je Latinskej Amerike veľa a ich pamiatka dodáva silu pri kladení odporu a nádeji našich národov. Zavŕšilo sa tridsaťjeden rokov od Romerovej vraždy, no tí, ktorí ho zavraždili, nikdy nepochopili, že aj vďaka tomu bude v našich národoch vždy prítomný.
 
Preložila Silvia Ruppeldtová

Zdroj: Alainet http://www.alainet.org/active/45330
Priemerne (1 Hlas)

Novinky Novinky

utopia.sk

Tie, na ktoré sme čakali

Čo dnes znamená byť verejne činnou rómskou ženou, komunitnou líderkou a organizátorkou? Ako sa dajú prekonať bariéry predsudkov a sociálneho vylúčenia, ktoré systematicky vytvára spoločnosť, v ktorej spoločne žijeme? Ako sa dá každodennou prácou prispieť k tomu, aby zmizlo podhubie plodiace etnický, sociálny či rodový útlak?

 

utopia.sk

Zabudnutá generácia: o ľudských právach bez strachu

V štvrtej zo série diskusií o Ekonomike ako priestore spolupráce sme diskutovali o ľudských právach, ich význame a dôvodoch, prečo sú často ľuďom odopierané.

 

utopia.sk

S Novembrom ´89 na večné časy a nikdy inak? Prísľuby, realita a budúcnosť

V tretej zo série diskusií o Ekonomike ako priestore spolupráce sme diskutovali o odkaze Novembra '89, prísľuboch, ktoré priniesol, výsledkoch politickej a ekonomickej transformácie a možnostiach ďalšieho spoločenského vývoja.

 

utopia.sk

Späť do budúcnosti. Perspektívy družstevníctva v strednej Európe

V druhej zo série diskusií o Ekonomike ako priestore spolupráce sme diskutovali o problémoch a úspechoch družstevníctva v strednej Európe a jeho budúcnosti.

 

utopia.sk

Načo nám je práca? Diskusia o súčasnosti a budúcnosti práce

V prvej zo série diskusií o Ekonomike ako priestore spolupráce sme sa bližšie pozreli na to, čo dnes považujeme za prácu a ako by mohla vyzerať jej budúcnosť.

 

Zastavme dohodu CETA

Zastavme dohodu CETA

Viac ako 450 organizácií z Európskej únie a Kanady podpísalo spoločné vyhlásenie, ktoré odmieta obchodnú dohodu CETA a žiada všetkých volených zástupcov a zástupkyne, aby ju v procese schvaľovania nepodporili. Opodstatnené obavy obrovského množstva ľudí neboli vypočuté. V súčasnosti už máme k dispozícii veľa analýz a argumentov, ktoré potvrdzujú, že táto dohoda len prehĺbi problémy, s ktorými zápasia nielen EÚ a Kanada. Preto treba dohodu CETA zastaviť a s ňou aj akékoľvek ďalšie pokusy o presadzovanie obchodnej politiky, ktorá škodí ľuďom a životnému prostrediu.

Celý text výzvy v anglickom jazyku so signatármi a odkazmi na zdroje tvrdení vo vyhlásení je zverejnený na adrese:
http://www.s2bnetwork.org/european-canadian-civil-society-groups-call-rejection-ceta/

Český preklad textu vyhlásenia si môžete prečítať nižšie.

 

Koalícia občianskej spoločnosti vyzýva vlády Európskych krajín, aby odmietli dohodu CETA

Koalícia občianskej spoločnosti vyzýva vlády Európskych krajín, aby odmietli dohodu CETA

Brusel 22. september – Široká skupina občianskych a spotrebiteľských organizácií ako aj odborových zväzov vyzýva ministrov a ministerky EÚ, aby odmietli podpísať Komplexnú hospodársku a obchodnú dohodu(CETA) s Kanadou [1]. Ministri a ministerky zodpovední za obchod sa dnes a zajtra zídu v Bratislave, aby prediskutovali schválenie dohody CETA.

Vyhodíš ich dvermi, vracajú sa oknom

Vyhodíš ich dvermi, vracajú sa oknom

Je možné, že sa to skončilo? Ak áno, je to víťazstvo kampane, ktorá ešte pred časom vyzerala beznádejne, čeliac hradbe politickej, korporátnej a byrokratickej moci. Zdá sa, že TTIP – dohoda o transatlantickom obchodnom a investičnom partnerstve, je mŕtva. Nemecký minister hospodárstva Sigmar Gabriel vyhlásil, že „rokovania s USA fakticky zlyhali." Francúzsky premiér Manuel Valls oznámil, že rozhovory boli „jednoznačne zastavené". Podobne sa vyjadrili aj belgické a rakúske ministerstvá. Moc ľudí zvíťazila. Nateraz.

Akčná jeseň! Posledné dni dohody CETA

Akčná jeseň! Posledné dni dohody CETA

23. septembra 2016 sa v Bratislave stretnú ministri obchodu, aby sa pokúsili nájsť spoločnú pozíciu pred podpisom dohody o voľnom obchode medzi EÚ a Kanadou (The Comprehensive Economic and Trade Agreement, CETA). Táto chvíľa je nesmierne dôležitá, pretože ak sa zhodnú, CETA môže byť podpísaná a odoslaná do Európskeho parlamentu. Slovinsko, Rumunsko, Poľsko, Bulharsko a Valónsky parlament v Belgicku však vyjadrujú svoje znepokojenie a námietky proti prijatiu dohody CETA. Preto je veľmi dôležité, aby aj organízácie občianskej spoločnosti, združenia a odborové organizácie v nadchádzajúcom období prejavili svoj odmietavý postoj k dohode CETA. Spoločne tak pomôžu vytvárať tlak na ministrov obchodu, aby neodsúhlasili obchodnú dohodu, z ktorej budú mať prospech len korporácie, a ktorá poškodí záujmy občanov a pracujúcich.

Družstva přinášejí inspiraci a mají výsledky

Družstva přinášejí inspiraci a mají výsledky

Iniciativa Alternativa Zdola se v r. 2013 zapojila do projektu „Inclusive local economies through cooperatives development" podpořeného Visegrádským fondem. Projekt vede slovenské sdružení Utopia, zapojili se i maďarští a polští partneři. Hlavními cíli projektu bylo zmapovat postavení družstev v jednotlivých zemích a inspirovat se příklady dobré praxe jak v oblasti legislativní, tak v prezentaci ve sdělovacích prostředcích. Vyvrcholením projektu bude ve všech čtyřech zemích vytvoření „družstevního inkubátoru", který má sloužit jako informační a poradenské centrum pro zájemce o družstevnictví. Inspirací pro projekt se stala zpráva Evropského parlamentu z roku 2013, která hodnotila pozitivní příspěvek a odolnost družstev vůči krizi a nabádala členské státy k podpoře a posílení tohoto sektoru, včetně vytvoření potřební právní a finanční infrastruktury. Souvislost s lokální udržitelností i sociálními aspekty se odrazila v zaměření projektu, proto také název „Inkluzivní místní ekonomiky prostřednictvím rozvoje družstev."

 

 

First Previous Next Last

FB FB