Diskusní fórum Diskusní fórum

Toggle
Orenburská
Odpověď
16.7.13 17:09
verzia: jún 20113

RE: Orenburská
Odpověď
17.7.13 13:06 jako reakce na Michal Feik.
Naše pripomienky (aj na http://www.cyklokoalicia.sk/cyklotrasa-orenburska-odeska/).
Cyklopruh na ľavej strane vozovky

Odeská aj Orenburská sú jednosmerky, ale cyklisti sú tu vedení cyklopruhom po ich ľavej strane. Existuje na ľavostranné vedenie cyklopruhu špeciálny dôvod? Ak je to zastavenie alebo státie motorových vozidiel, tak to je v jednosmernej ulici možné aj na ľavej strane vozovky.
Dôsledkom takéhoto vedenia cyklopruhu sú neprehľadné situácie na križovatkách, keďže cyklista sa nenachádza na pravom okraji vozovky, kde je prirodzene očakávaný. Napr. v križovatke Orenburská – Učiteľská prechádza z ľavej strany Orenburskej na pravú stranu Učiteľskej priechodom pre cyklistov. Cyklista tak musí dávať prednosť úplne každému. Ešte aj autám odbočujúcim tým istým smerom vľavo z Orenburskej na Učiteľskú, keďže na priechode pre cyklistov neplatí prednosť cyklistov.

 
Obr. 1: Križovatka Orenburská – Učiteľská

Vedenie cyklopruhu po ľavej strane má nevýhodu aj v tom, že prípadné vzájomné predbiehanie cyklistov sa deje sprava.
Cyklopruhy na Vetvárskej sú pritom vedené po pravej strane.
Navrhujeme preto viesť všetky cykopruhy jednotne po pravej strane vozovky.

Šírky cyklopruhov
Cyklopruh má konštantne 1,5 m. Zvyšný pruh pre autá má od 3,73 až po 4,34 m. Pripomíname, že pri zastavení aj státi je nutné nechať aspoň 3 metre voľné, legálne zastavenie vozidla preto na tejto ulici nebude možné – pri šírke vozidla 1,6 m by pri maximálnej šírke jazdného pruhu 4,34 m zostalo voľné len 2,74 m.
Navrhujeme preto ešte preskúmať rozšírenie cyklopruhu na 2 m na úkor zbytočne širokého jazdného pruhu, čo umožní vzájomné predbiehanie cyklistov a ich bezpečnejšiu jazdu.

Cyklopriechody
Medzi jednotlivými úsekmi cyklopruhov sú v križovatkách cyklopriechody. Cyklopriechody by však mali byť na križovatkách samostatných cestičiek pre cyklistov s cestami. Samotný cyklopruh môže viesť aj cez križovatku bez prerušenia (príklad z ČR). Otázna je aj prednosť cyklistov na priechode, v §55 zákona 8/2009 sa píše:
Pred vjazdom na priechod pre cyklistov sa cyklista musí presvedčiť, či tak môže urobiť bez nebezpečenstva. Cyklista môže prechádzať cez vozovku, len ak s ohľadom na vzdialenosť a rýchlosť jazdy prichádzajúcich vozidiel nedonúti ich vodičov k zmene smeru alebo rýchlosti jazdy. Na priechode pre cyklistov sa jazdí vpravo.
Vyznačovanie cyklopriechodov medzi cyklopruhmi teda zhoršuje podmienky pre cyklistov – ich prednosť v prípade jazdy po hlavnej ceste sa teda stáva diskutabilnejšou – nesmú donútiť vodičov (hoci aj z vedľajšej cesty) k zmene smeru alebo rýchlosti jazdy. prirodzenú stopu. Priamo z kontextu zákona vyplýva, že cyklopriechody slúžia na prejazd cyklistov cez vozovku (teda z jednej cestičky pre cyklistov na druhú), nie na jazdu vo vozovke (teda z jedného cyklopruhu do druhého).
Viaceré cyklopriechody sú naviac primknuté k priechodom pre chodcov a sú mimo optimálnu stopu, cyklista tak v križovatke doslova “kľučkuje”. Pri jazde z Trojičného námestia k stanici musí cyklista na križovatke Staromlynskej a Odeskej najskôr prejsť cez priechod pre cyklistov a dať prednosť autám idúcim zo Staromlynskej, následne vyjsť na chodník (!), otočiť sa o 90 stupňov vľavo, prejsť cez cyklopriechod cez Odeskú (a dať prednosť autám do nej vchádzajúcim) a za priechodom sa otočiť o 90 stupňov vpravo. Oproti dnešnému stavu (priama jazda po hlavnej ceste popri pravom okraji vozvovky) je to výrazné zhoršenie plynulosti aj bezpečnosti cyklistickej dopravy.

Obr. 2: Križovatka Odeská – Učiteľská – Staromlynská – Vetvárska
Odporúčame preto namiesto cyklopriechodov viesť cyklistov cez križovatky cyklopruhmi, ktorý budú v priestore križovatky podfarbené.

Obr. 3: Križovatka Orenburská – Dvojkrížna

RE: Orenburská
Odpověď
17.7.13 13:11 jako reakce na Michal Feik.
vedenie cyklistov v protismeroch po lavej strane je nielen nebezpecne, lebo na seba vodic a cyklista nevidia ale proti zdravemu rozumu. projektant nech si nastuduje priklady zo zahranicia a nech nevymysla koleso v podobe kocky.

RE: Orenburská
Odpověď
17.7.13 15:45 jako reakce na Anonymní uživatel.
Uplný súhlas s Jožovými pripomienkami, ja by som k tej šírke vozovky odporúčal znížiť šírku jazdných pruhov pre IAD/MHD na stále veľmi štedrých 3,25 m namiesto navrhnutých (3,73 až 4,34 m), čím by sa mohol spraviť bezpečný odstup (buffer zone) od aut šírky 0,5 až 0,75 m pomocou vodorovného značenia (V13) ako v príklade:


http://www.seattle.gov/transportation/images/bs_bufferedbike.jpg.

...a šírka cyklotrasy by mohla variovať medzi 1,5 až 2 m, podľa aktuálnej šírky vozovky, ale samozrejme tak, aby bola v nejakých logických úsekoch buď 1,5 m široká a niekde 2 m široká, nie každých pár metrov zúžená. Šírka ochrannej zóny (V13) môže byť pri šírke cyklopruhu 1,5 m v istých úsekoch aj viac ako 0,5 m
Ak šírka vozovky je 5,23 až 5,84 m dá sa vozovka rozdeliť nasledovne: 3,25 + 0,48 + 1,50 pri šírke 5,23m príp. 3,25 + 0,50 + 2,09 pri šírke 5,84 m.
Alternatívne je možné pridať obrubníky do ochrannej zóny, čím sa ešte viac zvýši bezpečnosť aj tých najmenších cyklistov, ale aj optické oddelenie je výrazné plus v bezpečnosti.

RE: Orenburská
Odpověď
22.7.13 10:52 jako reakce na Peter Netri.
Ďakujeme za pripomienky, už sme ich preposlali do STaRZ-u a projektantovi. Pripravujeme pracovné stretnutie, dáme vedieť.

RE: Orenburská
Odpověď
22.7.13 21:41 jako reakce na Michal Feik.
Vďaka Michal, tešíme sa emoticon

RE: Orenburská
Odpověď
9.8.13 15:31 jako reakce na Michal Feik.
Ak sa ešte dá, preberte aj toto upozornenie:
Na konci Odeskej (medzi Pri trati a Dvojkrížnou) je  ten cyklopruh navrhovaný v protismernom pruhu pre autá !!! Projektant má zrejme zlé podklady, nakoľko značka B2 je až za križovatkou s ul. Pri trati a nie hneď za Dvojkrížnou ako je to vo výkrese !

Nie aby na to niekto prišiel až po tom, čo to celé od námestia vymaľujú a bude to treba prerábať.