| Momentálna podoba priorít PK Mládež (Bratsilava), ktorá vznikla počas Verejného fóra Participatívnej komunity Mládež, 4.10.2012, 17:30, Magistrát Bratislavy, miestnosť č.107
1.vstupný dokument: 1.1. Návrh priorít, ktoré vznikli v PK Mládež: a) športoviská a ihriská v Bratislave – priorita zameraná na zlepšenie športového života v meste b) neformálne a praktické verejné vzdelávanie – priorita zameraná na zvýšenie prístupu k nízkoprahovému neformálnemu vzdelávaniu mimo štandardné inštitúcie a platené centrá voľného času. c) aktivizácia mladých ľudí – priorita zameraná na potrebu efektívneho marketingu odstraňovania prekážok aktivizácie mladých ľudí + na prezentovanie konkrétnych príkladov, ktorými možno interaktívne ukázať ľuďom, že je možné uskutočniť dobré zmeny vo svojom okolí. d) podpora alternatívnej kultúry – zachovať rôznorodosť a rozmanitosť v rámci kultúry + vytvárať pre minoritné skupiny a ich aktivity informačné kanály, ktoré budú verejné a do ktorých budú môcť vstupovať a tak sa sprístupniť a priblížiť verejnosti.
1.2. momentálne projekty PK Mládež: a)Plavárne pre Bratislavčanov – projekt z pilotného kola PR. - krátky popis: Zmapovať situáciu školských bazénov a možnosti ich sprístupnenia verejnosti. Vytvorí sa mapa komerčných bazénov v Ba a bude doplnená o prehľadnú interaktívnu mapu jednotlivých školských bazénov v Bratislave s popisom ich konkrétneho stavu, nákladov na ich úpravu tak, aby mohli slúžiť potrebám verejnosti. Súčasťou mapy a projektu bude možnosť verejne diskutovať a hlasovať za sprístupnenie jednotlivých bazénov. b) KC ZORA – projekt z prvého kola PR. - krátky popis: KC ZORA v bratislavskej Trnávke je výsledkom dlhodobej absencie podobného zariadenia v tejto časti mesta ako aj jej širšom okolí, a taktiež snahou o využitie nepoužívaného mestského objektu pre verejnú kultúrno-vzdelávaciu činnosť a oddych. Cieľom projektu je kultúrna, osvetová a výchovno-vzdelávacia činnosť, ako aj utužovanie komunitnej spolupatričnosti a dobrých vzťahov miestnych obyvateľov prostredníctvom rôznych stretnutí a spoločenských podujatí, so zameraním na všetky vekové kategórie. c) Marketing Participatívneho rozpočtu a Komunitného centra generácií: projekt z prvého kola PR. - krátky popis: Zámerom je vytvoriť intenzívne propagovanie PR a KCG, oboznamovanie, šírenie povedomia, informovanie ostatných ľudí o možnostiach participácie a získanie nových členov participácie prostredníctvom vytvorenia rôznych propagačných materiálov, zintenzívnenia spravodajstva, ďalej organizovaním prednášok na tému PR so študentmi na stredných školách v rámci hodín náuky o spoločnosti a taktiež vyhlásením súťaže pre vytvorenie najlepšieho projektu od mladých ľudí/študentov. d) Autonómna zóna Lafranconi: projekt navrhovaný do 2.kola PR. - krátky popis: Zámerom je kultivácia a premena areálu pod a pri moste Lafranconi pri Botanickej záhrade, s cieľom rozvíjať ducha miesta - kultúrny aj spoločenský potenciál lokality. Ľudia, ktorí sa na tomto mieste spontánne schádzajú a trávia čas (alternatívne aktivity: parkour, skateboard, graffiti, street art atď) budú prizvaní do niekoľkých komunitných workshopov a za spolupráce s viacerými partnermi dostanú možnosť premieňať tento areál tak, aby v ňom mohli ďalej rozvíjať svoje záujmy a aby sa v ňom cítili dobre.
2. Výstupný dokument z VF: 2.1. Priority PK Mládež a doplňujúce návrhy, ktoré vzišli z VF.: a) športoviská a ihriská v Bratislave – zlepšenie športového života v meste návrhy: - realizovať nízkonákladové projekty - opravy a renovácie existujúcich športovísk, najmä tých, ktoré vyžadujú malé náklady na údržbu (pokazené hojdačky, preliezky, zarastené futbalové ihriská...) s dôrazom na prípravu športovísk s prevenciou chátrania a poškodenia. - spracovať a šíriť informácie o dostupnosti športovísk, štatistiky o ich typoch a ich počte na obyvateľa a taktiež o záujme, preferenciách obyvateľov v danej lokalite. - sprístupňovať verejnosti nové typy športov: napr. prostredníctvom športových exhibícií, Iniciovať tzv. „týždeň otvorených športovísk“ - ľudia by skúšali a spoznávali zadarmo rôzne športy v meste (napr. kanoe). - vybudovať mestské open air fitness
b) neformálne a praktické verejné vzdelávanie - vzdelávanie mimo štandardné inštitúcie a platené centrá voľného času návrhy: - organizovať bezplatné kurzy pre sociálne slabšie skupiny. - otvárať nízkoprahové vzdelávacie zariadenia (ako napr. Mixclub, Ulita) - implementovať bezplatné kurzy v centrách voľného času. - otvoriť letnú „univerzitu“ zameranú na praktické a teoretické vzdelávanie pre deti a mládež, sprístupňujúcu svoje služby všetkým mladým ľuďom. (financovať učiteľov, koordináorov...) - oživiť kurzy manuálnych zručností, remesiel (napr. prácu s materiálmi, drevom…)
c) aktivizácia mladých ľudí – efektívnym marketingom prelomiť ľahostajnosť v meste a konkrétnymi príkladmi a interakciou ukázať ľuďom, že je možné uskutočniť zmeny vo svojom okolí. návrhy: - motivovať na dobrovoľníctvo medzi mladými ľudmi školskými súťažami a aktivitami. - zapojiť katedru marketingu, aby adresovala výzvu študentom - vymyslieť efektívny marketing a komunikačnú stratégiu PR. - apelovať na mesto aby propagovalo PR silnejšou informačnou kampaňou.
d) podpora alternatívnej kultúry - zachovať rôznorodosť a rozmanitosť v rámci kultúry + vytvárať pre minoritné skupiny a ich aktivity informačné kanály, ktoré budú verejné a do ktorých budú môcť vstupovať a tak sa sprístupniť a priblížiť verejnosti. Návrhy: Rozmanitosť v meste: - riešiť problém nedostatku predškolského vzdelávania v meste a podpory alternatívnej predškolskej starostlivosti: Dostupnosť štátneho predškolského vzdelávania je veľmi zlá, súkromné kluby sú bez podpory nesmierne drahé, zároveň rodičia, ktorí chcú dať svoje deti do alternatívnych škôlok a škôl (napr. Waldorf, Montessori, Jazykové-anglické s pod., ...), nemajú reálne na túto možnosť peniaze. Informovanosť: - vyčleniť vybranú časť voľných inf. plôch, úradné tabule, billboardy a pod., pre informovanie o alternatívnej kultúre a podujatiach. - zmapovať výlepové lokality kde sa lepia plagáty a kde by sa bezplatne lepiť mohli (napr. vylepovacie plochy pri miestach ako sú školy), navrhnúť bezpečné pravidlá takéhoto propagovania. - otvoriť bratislavský „hydepark“ - fórum na slobodný prejav.
2.2. Poradie priorít na základe hlasovania účastníkov VF: 1. športoviská a ihriská – 12 bodov 2. aktivizácia mladých – 8 bodov alternatívne aktivity – 8 bodov 4. neformálne a praktické vzdelávanie – 6 bodov |