Blogy Blogy

Zpět

I. Príspevok k 3. Verejnému vypočutiu

Mnohodetná rodina, menšina najviac ohrozená chudobou

Menšina mnohodetných rodín so zodpovedným rodičovstvom je menšinou s objektívne preukázateľnými charakteristikami, medzi ktorými dominujú okrem väčšieho počtu detí (4 a viac) neplatená práca, pomerne dlhé obdobie zostávanie jedného rodiča, spravidla matky doma pri deťoch, ktoré býva dlhšie ako len materská a rodičovská dovolenka. Tieto znaky vyúsťujú do zvýšeného rizika chudoby, ktoré prudko sa zvyšuje počtom nezaopatrených detí do hodnôt 90% (pri väčšom počte detí ako 8).

Mnohodetné rodiny majú jeden znak, ktorý je vo verejnosti úplne neznámy – enormne veľká spoločenská zodpovednosť. Chod mnohodetnej rodiny vyžaduje manažérske schopnosti. Preto mnohí otcovia a matky zastávajú význačné funkcie využívajúce schopnosti viesť a riadiť spoločnosť. Z našej branže spomeniem len, že Klub mnohodetných rodín a jeho členovia sa angažovali pri zakladaní iných sociálne a rodinne orientovaných organizácií, napr. Slovenská sieť proti chudobe, Potravinová banka Slovenska, Slovenská spoločnosť pre rodinu, Fórum života, Fórum kresťanských inštitúcií, ktoré do dnes často vedú mnohodetní otcovia a matky. Podobne sú angažovaní v medzinárodných organizáciách zameraných na rodinnú politiku, sociálne záležitosti a rodinných opatrovateľov.

To, že mnohodetná rodina je ohrozená viac, ako iné skupiny obyvateľstva je všeobecne známy fakt. Napriek tomu trvalo ignorovaný, stačí sa pozrieť do predvolebnej rétoriky. Programové vyhlásenie vlády je dokument, ktorý umožňuje sa orientovať v očakávaniach. Spomína slovo sociálny 73x. Rodina 16x, z toho v časti o sociálnej politike 11x. To ale ešte neznamená, že je prosociálny a prorodinný. Žiaľ nepozná dva pojmy – rodinná politika a rodinný opatrovateľ.

Nástroje sociálnej pomoci a sociálnej podpory vníma vláda ako piliere boja proti spoločenskému vylúčeniu a odstraňovania nerovností, ktorých existencia ohrozuje súdržnosť spoločnosti a môže viesť k jej destabilizácii. Štát nimi zároveň uplatňuje princíp solidarity s tými, ktorí sú v konkrétnych životných situáciách na istú formu pomoci či podpory reálne odkázaní. Vláda však bude vykonávať adresné sociálne opatrenia zamerané najmä na ľudí, ktorí pomoc štátu skutočne potrebujú.

Vláda bude podporovať rodinu, ktorá je nielen základnou bunkou spoločnosti, ale aj hlavnou nositeľkou základných ľudských, kultúrnych, sociálnych, občianskych a duchovných hodnôt. Dôsledne uplatní riešenia, ktoré jej pri plnení pracovných povinností umožnia napĺňať svoje poslanie. Pri predkladaní návrhov zákonov bude zvažovať ich vplyv na manželstvo a rodinu, najmä zo sociálneho, hospodárskeho a finančného hľadiska. Podporu rodiny vníma aj ako prioritný nástroj na riešenie negatívneho demografického vývoja.

Aká je realita? Pri príležitosti Európskeho roku rovnakých príležitostí pre všetkých v roku 2007 KMR robil pre poslankyňu Európskeho parlamentu monitorovanie situáciu mnohodetných rodín. European Year of Equal Opportunities for All: the situation of large families

Táto analýza nám priniesla prehľad zmien, lebo bola vykonaná čiastočne na základe monitoringu v roku 2004 pri základných zmenách sociálneho systému v SR.

 

Čo sa za posledných 15 rokov v prospech mnohodetných rodín zmenilo?

  • Zákon o zamestnanosti zaraďuje matky s tromi a viac deťmi medzi znevýhodnených uchádzačov na trhu práce.
  • Daňový bonus v prípade osoby, ktorá nie je povinná zabezpečovať príjem prácou je nahradený dávkou, síce podstatne menšou ako daňový bonus, ale predsa. Týka sa to hlavne rodiča v starobnom dôchodku v mnohodetnej rodine pri posledných deťoch.
  • Ak niekto si kupuje nové viacmiestne auto (viac ako 5 osôb) – predpokladá sa, že mnohodetná rodina, tak pri prvej registrácii je znížený registračný poplatok.

 

Čo sa nezmenilo a čo vystihuje postoj voči mnohodetnej rodine, alebo rodine ako takej?

  • Odmieta sa diskusia na tému zásluhovosti penzijného systému pre rodičov, ktorí vychovali občanov štátu, ako sa už začala v niektorých štátoch EU. Ignoruje sa tým napr. Uznesenie Európskeho parlamentu o sociálnej ochrane a sociálnom začlenení P6_TA(2006)0089 Sociálna ochrana a sociálne začlenenie článok 25. ďalej vyzýva členské štáty, aby pri výpočte starobného dôchodku zaručili ženám, že nebudú penalizované za neodpracované obdobie z dôvodu materskej alebo rodičovskej dovolenky.
  • Najvážnejším pozostatkom skostnatelého myslenia diskriminujúceho obyvateľstvo, najmä  znevýhodnených skupín je, že nie je zavedená vyhľadávacia činnosť zo strany  štátu alebo lokálnych inštitúcií. Občan si musí žiadať sám pomoc. Má nárok na poskytnutie až od dátumu, kedy podal žiadosť a nie od kedy by mohol mať na ňu nárok.
  • Matky starajúce sa o domácnosť s viacerými deťmi boli nepriamo zákonom č. 5/2004 o zamestnanosti prinútené odhlásiť sa z evidencie úradov práce ako nezamestnané osoby. Po tomto období matky sú „dobrovoľne nezamestnané“.
  • Špeciálnymi opatreniami, akou sú napr. vianočné príspevky nie je podporovaná skupina, ktorá je najviac vystavená riziku chudoby, t.j. rodiny s väčším počtom nezaopatrených detí, ale dôchodcovia, ktorí majú zabezpečený zákonom valorizovaný príjem.
  • Asignovaná daň. Základ dane je tvorený sumou, ktorá sa vypočíta bežným postupom stanoveným v zákone č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov. Po tomto procese sa uplatňuje nárok na daňový bonus podľa §33. Bonus neznižuje daňový základ, ale je len ohodnotením daňovníka za to, že okrem zamestnania (preto má príjem, ktorý sa zdaňuje) sa stará o dieťa. Daňovník môže určiť príjemcu asignovanej dane až po znížení dane o daňový bonus. Výška čiastky je znižovaná o daňový bonus. Súčasný stav vnímame ako diskrimináciu rodín (daňovníka) podľa počtu detí.
  • Podpora bývania mnohodetných rodín neexistuje. Pri predošlej vláde boli tendencie hovoriť v tejto súvislosti s poskytovaním bytov nižšieho štandardu, určené pre neplatičov a iné sociálne prípady. Preto sme odmietli rokovať, lebo týmto postojom sa mnohodetným rodinám naznačovalo, že sú „sociálnym prípadom“. Vládny program sa vôbec týmto problémom nezaoberá. Nakoľko tieto rodiny majú na člena nízky príjem, sú vylúčené z možnosti získania primeraného bývania pôžičkovým, alebo hypotekárnym spôsobom. Preto často bývajú v rozpore so všetkými požiadavkami modernej hygieny na priestor. Je to najvážnejšie obmedzenie mnohodetných rodín mestského typu s ďalekosiahlymi dôsledkami.

Spracoval: Trnovec, KMR, máj 2016

Komentáře
Trackback URL:

Poslední přispěvatelé Poslední přispěvatelé

Gabriel Lachmann
Příspěvků: 7
Hodnocení: 0
Datum: 27.7.15
Zuzana Kusá
Příspěvků: 2
Hodnocení: 2
Datum: 22.5.14
Gabriel Lachmann
Příspěvků: 1
Hodnocení: 0
Datum: 26.6.12
Zdena Vlaskok Skokňová
Příspěvků: 1
Hodnocení: 0
Datum: 18.6.12
Gabriel Lachmann
Příspěvků: 1
Hodnocení: 1
Datum: 21.1.11
Gabriel Lachmann
Příspěvků: 1
Hodnocení: 0
Datum: 23.11.10
Peter Nedoroščík
Příspěvků: 2
Hodnocení: 0
Datum: 20.11.10
Gabriel Lachmann
Příspěvků: 1
Hodnocení: 3
Datum: 7.9.10