Anónimo | Pevne verím, že o vhodnej alternatíve sa bude rozhodovať priamo v komisii, nie na tomto fore. Všetky alternatívy majú obrovský nedostatok – a to je doriešenie križovatky Košická-Mlynské Nivy. Spôsob vedenia cyklistov by mal na oboch križovatkách nadväzovať, mal by to byť rovnaký spôsob. Taktiež je v predložených návrhoch umiestňovaný samostatný priechod pre cyklistov V7, ale zmeny v legislatíve umožňujú využiť dopravné značenie V7a Priechod pre cyklistov primknutý k priechodu pre chodcov, ktoré sa v tomto prípade dá ľahko a účelne využiť. Ďalším spoločným menovateľom alternatív, ktoré počítajú s prevedením cyklistu cez nástupné ostrovčeky, je že tieto ostrovčeky nie sú dostatočnou čakacou plochou. V mnohých prípadoch nie je možné bezpečne previesť cyklistu cez križovatku, bez vážnejšieho zásahu do signálneho plánu celej križovatky!
Alternatíva 091211-1alt O málo lepšia alternatíva ako alternatíva 3, nakoľko v tomto prípade má cyklista aspoň vyčkávacie plochy spolu s chodcami. Avšak pre regulárne zriadenie takýchto priechodov by bolo treba stavebno-technické úpravy vodiacich a varovných pruhov pre nevidiacich, z čoho vyplýva, že finančne je táto alternatíva dosť náročná.
Alternatíva 091211-2alt Predsunutá stopčiara pre cyklistov nemá čo robiť v ľavých pruhoch (pre priami smer a ľavé odbpočenie) na tento fakt bol autor zrejme upozornený a vytvoril alternatívu 2.1.
Alternatíva 091211-3alt Neviem si dosť dobre predstaviť bezpečnú jazdu cyklistu, ktorý smeruje z mosta a chce prejsť križovatku Košická-Landererov. Pri väčšom počte cyklistov nastáva zásadný problém, kde cyklista nemá vyčkávaciu plochu a musí riskovať prechod popred vozidlá, ktoré odbáčajú z mosta doprava. Cyklista smerujúci z Košickej smer doľava na Prístavnú má znova problém križovať vozidlá, ktoré odbáčajú doprava – ak sa mu náhodou aj podarí prejsť prechádza križovatkou spolu s vozidlami, resp. chodcami. Musí čakať v križovatke na znamenie aby mohol odbočiť doľava kde bude mať problem prejsť cez priechod ktorý vedie cez pruh pre vozidlá odbočujúce doprava, navyše vyčkávacia plocha pred týmto priechodom je absolútne nevhodná. Netreba znova pripomínať fakt, že chýba doriešenie križovatky Košická-Mlynské Nivy. K tejto alternatíve možno len toľko, že projektant ktorý ju navrhol a dopravný inžinier s odbornou spôsobilosťou, ktorý ju overil, by ako odmenu mali dostať absolvovanie prechádzanie križovatkou 10x po sebe a možno netreba ani v špičke.
Alternatíva 121211-2,1alt Táto alternatíva je z hľadiska bezpečnosti s predložených návrhov najprijateľnejšia, až na pár detailov. Cyklistický pruh smerujúci ku križovatke Košická-Landererova nemôže byť primknutý k pruhu pre pravé odbočenie, ale plynule by mal pokračovať priamo! Cyklista, ktorý chce na križovatke odbočiť vpravo pôjde v riadnom jazdnom pruhu (prípadne ak by to umožnili priestorové pomery, cyklistický pruh by sa mohol rozdvojiť) cyklista smerujúci na most nemá žiaden problém. Cyklista smerujúci doľava na Prístavnú by mal byť vhodným spôsobom „navedený“ na existujúcu cyklistickú cestu (buď cez ostrovček v križovatke, alebo vhodnejšie vyvedeným za križovatkou a zastávkou MHD) V smere z mosta je ľavé odbočenie cyklistu v križovatke veľmi nebezpečné a problémové. Vhodným dopravným značením by sa dalo viesť cyklistický pruh priamo do križovatky tak ako v náprotivnej vetve križovatky (popísané vyššie). Najmä pri tejto alternatíve chýba doriešenie križovatky Košická – Mlynské Nivy kde je cyklista smerujúci z mosta ukončený bez akejkoľvek „podpory“. Rovnako chýba „prevedenie“ cyklistu cez túto križovatku v smere na most – teda plynulé pokračovanie trasy. Navrhujem aby bol cyklista vyriešený rovnakým spôsobom ak v križovatke Košická-Landererova. Dopilovaním tohto riešenia by mesto dalo jasný signál ako to myslí s cyklistickou dopravou. Je tu priestor pre vytvorenie ukážkového spôsobu riešenie cyklistov, ktoré by mohlo slúžiť ako príklad aj pre iné mestá.
Na záver možno podpásovka, ale bolo by celkom zaujímavé zverejniť, koľko stálo obstaranie týchto alternatív, z ktorých podľa môjho osobného názoru sú dve aboslutne neprijateľné, nerealizovateľné a nebezpečné...
Milan Raus |