„PPP sa zdajú byť pre vlády výhodné, pretože umožňujú výstavbu finančne náročných projektov, pričom náklady na ne nezvyšujú oficiálny verejný dlh a splácanie môže byť odložené o niekoľko rokov. Nezahrnutie ceny PPP projektov do dlhu verejnej správy je však možné iba vďaka Európskou úniou zavedenému umelému rozdeleniu zodpovednosti za riziká medzi verejnú a súkromnú sféru. Lenže tento účtovnícky trik nijako nezmenšuje zodpovednosť štátov za splácanie PPP projektov. Preto by sa všetci, ktorí uvažujú nad novými PPP projektmi, mali dôkladne oboznámiť so situáciou v Maďarsku, Portugalsku či Veľkej Británii, kde PPP projekty zlyhali," hovorí Roman Havlíček, koordinátor programu Ekonomické alternatívy siete CEE Bankwatch Network.(1)
„Nachádzame ďalšie a ďalšie dôkazy o tom, že PPP projekty sú predražené", dodáva Pippa Gallop, koordinátorka CEE Bankwatch Network pre výskum, „ale keďže zmluvy o PPP zvyčajne trvajú najmenej 30 rokov, náprava problémov vyžaduje silnú politickú vôľu. A keď PPP projekt zlyhá – k čomu došlo vo viacerých prípadoch – sú to daňoví poplatníci, ktorí sa musia poskladať na zaplatenie účtu."
„Na Slovensku si čoraz viac ľudí uvedomuje, že PPP projekty nie sú najlepším riešením. Veríme, že tieto webové stránky, ktoré sú určené pre aktivistov, novinárov a vedeckú obec, pomôžu ďalej demystifikovať model PPP a prispejú k väčšiemu porozumeniu o podstate PPP," dodáva na záver Roman Havlíček.
Poznámky:
(1) Maďarsko, Portugalsko a Veľká Británia majú veľké záväzky z PPP projektov a prehodnocujú svoju PPP politiku. Maďarsko, Portugalsko zároveň vyhlásili moratórium na nové PPP projekty. Pozri: http://bankwatch.org/public-private-partnerships/background-on-ppps/build-now-pay-heavily-later
Fotografia: barron