Nasledujúci text je návrhom rámcovej koncepcie PR, presnejšie jeho prvou časťou, ktorú poslanci z uvedených strán predložili do zastupiteľstva v júni tohto roku. Prvé dva body sa venujú zadefinovaniu rámcov a cieľov a kompetenciám občianskych štruktúr PR.
Rámcová koncepcia PR v Lichtenbergu
1.Ciele a charakteristiky PR
-
PR je základným stavebným kameňom občianskej spoločnosti a pri rozvíjaní spoločenstva v Lichtenbergu.
-
Participácia podporuje rozvoj miestnych častí.
-
Konanie samosprávy zamerané na miestne časti sa posilní.
-
Participácia sa realizuje spoločne pre všetky mestské časti a celý obvod Lichtenberg.
-
Rozpočet mestskej časti bude zrozumiteľný a čitateľný.
-
Proces je otvorený, dlhodobý a realizuje sa v ročnom cykle.
-
Prístup k PR je nízkoprahový, právo zúčastniť sa má každý, kto v Lichtenbergu býva a/alebo pracuje.
-
Účasť sa uskutočňuje v samostatných diskusných a konzultačných procesoch prostredníctvom dialógu miestnych častí a v internetovom dialógu.
-
Prostriedky, ktoré sú k dispozícii len v ohraničenej miere, môžu byť efektívne využité iba na základe dôkladného stanovenia priorít a potrieb občianok a občanov.
-
Verejný dialóg o potrebách a zdrojoch umožňuje na jednej strane transparentnosť rozhodnutí o rozpočte, na druhej strane zvyšuje informovanosť jednak tých, ktorí prijímajú rozhodnutia, ako aj zúčastnených občanov a občianok.
-
Zastupiteľstvo a úrad mestskej časti predkladajú účet o tom, v akej miere sa prijali návrhy do rozpočtu, resp. uskutočnili sa v rámci realizácie rozpočtu.
-
Proces participácie každoročne vyúsťuje do evaluačného workshopu, ktorý je určený na vyhodnotenie celkového procesu, posúdenie jednotlivých modulov, predovšetkým vzhľadom na ich efektivitu a prispôsobenie procesu individuálnym danostiam.
2.Sprievodný výbor/grémium
Sprievodný výbor vedie celkový proces PR a stará sa o to, aby moderovanie prebiehajúceho internetového dialógu realizovala kancelária PR organizačnej služby samosprávy.
Sprievodný výbor usmerňuje zmeny a zlepšenia v PR s ohľadom na výsledky verejnej evaluácie a predkladá úradu a zastupiteľstvu mestskej časti na uznesenie návrhy pre zadania, ktoré má zrealizovať miestna správa.
Sprievodný výbor vedie a organizuje permanentný dialóg s občiankami a občanmi Lichtenbergu o ich návrhoch k PR. Aspoň raz za štvrťrok sprehľadňuje a systematizuje prijaté návrhy a organizuje ich spracovanie v súlade so štyrmi stanovenými spôsobmi navrhovania.
Členovia a členky s hlasovacím právom majú povinnosť vytvoriť zo svojich radov redakčný tím. Návrhy redakčného tímu prerokuje a schváli sprievodný výbor a ako podklad sa každý štvrťrok predkladajú zastupiteľstvu. Tento materiál predkladá predseda výboru. Odborné referáty úradu mestskej časti podporujú a poskytujú poradenstvo redakčnému tímu. Sprievodné grémium rokuje verejne a pracuje na základe vlastného rokovacieho poriadku potvrdeného miestnym zastupiteľstvom.
Sprievodný výbor pozostáva z členov oprávnených hlasovať a z členov – poradcov. V prípade potreby je možné prizvať dotknutých, expertov a občanov znalých vecí.
Na porade a prijatí uznesenia k PR je potrebné zabezpečiť účasť navrhovateľa. Vo výnimočnom prípade možno predloženie návrhu chápať ako súhlas predkladateľa s plánovaným rozhodnutím a uznesením.
Skupinu členov s oprávnením hlasovať tvorí:
-
Desať zástupcov občanov ( podľa pomerov miestnych častí vždy jedna žena a jeden muž);
-
Päť členov miestneho zastupiteľstva na návrh frakcií zastúpených v zastupiteľstve;
-
Traja členovia miestneho úradu (každá politická strana zastúpená v miestnom úrade nominuje jedného člena).
Skupinu stálych členov s poradným hlasom tvorí:
-
Jedna/jeden zástupkyňa/zástupca záujmovej skupiny seniorov na základe návrhu zastúpenia seniorov;
-
Jedna/jeden zástupkyňa/zástupca spomedzi fyzicky znevýhodnených ľudí ma návrh zodpovedajúceho poradného zboru;
-
Jedna/jeden zástupkyňa/zástupca spomedzi ľudí s imigračnou históriou na návrh integračného výboru (nemôžu byť nominovaní miestni poslanci);
-
Jedna/jeden zástupkyňa/zástupca záujmovej skupiny mládeže a detí na návrh miestneho výboru školákov a školáčok;
-
Poverenec miestneho úradu pre otázky zrovnoprávnenia;
-
Spolupracovníci organizačnej služby z úradu správy mestskej časti;
-
Odborne a tematicky zameraní zástupcovia úradov miestnej správy;
-
Vždy jedna/jeden zástupkyňa/zástupca centier miestnych častí a sociálnych kontaktných bodov.
Sprievodný výbor má na spracovanie občianskych návrhov k dispozícii nasledujúce štyri spôsoby:
-
Návrhy, ktoré sa môžu realizovať prostredníctvom Fondu mestských častí sa nasmerujú príslušnej občianskej komisii na posúdenie a schválenie;
-
Návrhy, na ktorých realizáciu miestny úrad nemá kompetencie, sa nasmerujú k úradom, respektíve k organizáciám na spracovanie, respektíve zaujatie stanoviska;
-
Návrhy, ktoré sa môžu uskutočniť v danom rozpočtovom roku, sa odovzdajú miestnemu zastupiteľstvu na prerokovanie a schválenie;
-
Návrhy, ktoré sa nemôžu realizovať v prebiehajúcom rozpočtovom roku, sa posúvajú do procesu hlasovania.
-
Nezávislosť občianskych komisií sa vzhľadom na právomoc rozhodovania sprievodného výboru jeho rozhodnutím neobmedzuje.
Zasadnutia sprievodného výboru sa oznamujú na internete. Na internetových stránkach sa informuje aj o tom, aké témy sa na zasadnutí budú prerokovávať. Prácu sprievodného výboru podporuje a sprevádza kancelária PR organizačnej služby úradu mestskej časti.
Preložil a upravil Peter Nedoroščík
Participatívny rozpočet v Lichtenbergu I.
Participatívny rozpočet v Lichtenbergu II.
Participatívny rozpočet v Lichtenbergu IV.
Participatívny rozpočet v Lichtenbergu V.
Fotografia: Bergfels