Projekt zastavený Projekt zastavený

OZ Utopia ukončilo spoluprácu s Magistrátom hlavného mesta SR Bratislavy. Projekt Participatívneho rozpočtu pre Bratislavu bol zastavený z dôvodov, ktoré boli pomenované v otvorenom liste Za funkčný participatívny rozpočet v Bratislave.

OZ Utopia pokračuje v podpore zavádzania participatívnych rozpočtov v SK a CZ mestách. Viac informácií o aktuálnych projektoch je možné nájsť na stránke http://utopia.sk/liferay/projekty.

Výzva Výzva

Za funkčný participatívny rozpočet v Bratislave - otvorený list

Autor/ka: -

Vážený pán primátor, viceprimátorky a viceprimátor, vážené mestské zastupiteľstvo,

 

v júli roku 2011 bol na tlačovej konferencii primátora hlavného mesta Bratislava Milana Ftáčnika a zástupcov občianskeho združenia Utopia spustený pilotný projekt participatívneho rozpočtu (PR) v Bratislave. Utopia o.z. sa stalo odborným garantom zavádzania mechanizmu PR a prevzalo na seba aj časť financovania nákladov na jeho vytvorenie a zavedenie. Na základe výsledkov pilotného projektu poslanci a poslankyne mestského zastupiteľstva v Bratislave vo svojom uznesení z novembra 2011 poverili primátora, aby na participatívny rozpočet vyčlenil prostriedky z rozpočtu mesta. V prospech uznesenia hlasovalo všetkých 37 prítomných a prvý ročník participatívneho rozpočtu sa tak mohol začať.

Odvtedy proces participatívneho rozpočtovania prebehol dvakrát a tretí ročník sa nachádza v poslednej fáze. Vzhľadom k nahromadeným a neriešeným problémom však OZ Utopia nemôže naďalej garantovať úspešný a kvalitný priebeh tohto procesu. Náš záujem je pokračovať v projekte participatívneho rozpočtu pre Bratislavu a stále ho zlepšovať, no to nebude možné, pokiaľ nebudú zo strany orgánov mesta zodpovedané niektoré závažné otázky a vyriešené fundamentálne problémy.

 

Úspešnej aplikácii projektu, s ktorého realizáciou ste súhlasili, bránia nasledovné nedostatky, ktoré sme sa opakovane pokúšali odstrániť, no dodnes sa to, napriek mnohým prísľubom, nepodarilo:

 

Adekvátna suma a spôsob jej vyčlenenia

Participatívny rozpočet je zavedený v mnohých mestách po celom svete a obvykle v ňom občania rozhodujú o prostriedkoch vo výške 1 až 10 percent mestského rozpočtu. Suma vyčlenená na PR v Bratislave je neporovnateľne nižšia a blíži sa skôr objemu prostriedkov, ktoré sú v iných mestách použité len na propagáciu procesu PR a komunikáciu s občanmi. Primátor Milan Ftáčnik pri jeho zavádzaní hovoril o úmysle dostať sa počas tohto volebného obdobia, ktoré sa končí na budúci rok, k sume rovnajúcej sa jednému percentu mestského rozpočtu, čo by boli približne 2 milióny eur. V roku 2013 bolo v Bratislave na PR vyčlenených 46-tisíc eur. Pre úspešný priebeh participácie je tiež nevyhnutné, aby občania a občianky vopred vedeli, o akom objeme financií rozhodujú. Preto je obvyklé, že príslušnú sumu mesto oznámi na začiatku procesu, čo sa v Bratislave nedeje. Na PR nie je potrebné vyčleňovať žiadne prostriedky navyše, jeho zavedenie znamená len zmenu formy prerozdeľovania už existujúcich zdrojov, preto by pri dostatočnej politickej vôli jeho aplikácia nemala spôsobovať žiadne problémy.

 

Propagácia

Pre úspešný priebeh participácie je nevyhnutné, aby čo najviac občanov a občianok vedelo, kedy a ako môžu vstúpiť do procesu. Preto je potrebné vytvoriť a realizovať dlhodobú systematickú komunikačnú stratégiu, ktorá má osloviť čo najširšie spektrum občanov a občianok. Napriek opakovaným požiadavkám zo strany Utopia o.z. a občanov a občianok zapájajúcich sa do procesu PR mesto žiadnu takúto komunikačnú stratégiu nerealizovalo. Pritom je evidentné, že ak existuje dostatočná vôľa, mesto je schopné pripraviť úspešnú kampaň a na rôzne udalosti pritiahnuť množstvo občanov a občianok.

 

Problémy s čerpaním prostriedkov a realizáciou projektov

Napriek tomu, že mestské zastupiteľstvo v mestskom rozpočete vyčlenilo na PR prostriedky, vznikajú problémy s ich čerpaním. Niektoré projekty sa nezrealizovali vôbec, niektoré len čiastočne. V niektorých prípadoch sa vykonala práca, ktorá nebola zaplatená. Aj keď sa situácia v druhom roku čiastočne zlepšila, problémy pretrvávajú a zrejme ani tentokrát sa nepodarí zabezpečiť, aby boli vyčerpané všetky prostriedky schválené pre participatívny rozpočet. Bezproblémová realizácia občianskych projektov je pritom jednou z najdôležitejších podmienok úspešnej participácie. Akékoľvek problémy s realizáciou projektov spôsobujú nedôveryhodnosť procesu a odrádzajú ľudí od zapájania sa. V Bratislave práve preto veľa nespokojných občanov a občianok z procesu PR odišlo, mnohí po tom, ako do práce na PR investovali obrovské množstvo hodín dobrovoľníckej práce vo svojom voľnom čase. Opakovane sme žiadali o zavedenie štandardizovaných a transparentných postupov pre čerpanie prostriedkov, zatiaľ však žiadny z vypracovaných návrhov nebol schválený a aplikovaný.

 

Kvalita a autonómia procesu

Pre úspešný priebeh participácie občanov a občianok na rozhodovaní o prostriedkoch, ktorými ako daňoví poplatníci prispeli do mestského rozpočtu, je potrebné stanoviť jasné pravidlá pre priebeh procesov PR a zabezpečiť ich stabilitu. Občania a občianky na základe pilotného projektu a skúseností z prvého ročníka PR spoločne vytvorili Rámcovú koncepciu participatívneho rozpočtu, ktorá mala tieto pravidlá zaviesť. Dokument bol odovzdaný na posúdenie aj orgánom mesta a väčšina pripomienok, ktoré od primátora a poslancov MsZ vzišli, doň bola zapracovaná. Zásadná nezhoda vznikla pri diskusii o podobe rozhodovacieho procesu a váhe jednotlivých foriem rozhodovania. Veľká časť poslancov a poslankýň MsZ nesúhlasila s tým, aby sa rozhodnutie prijímalo na zhromaždeniach občanov a občianok (tzv. verejných fórach), čo je najbežnejší model rozhodovacieho procesu v PR a jeho kľúčová súčasť. Občania a občianky preto čiastočne akceptovali návrh, aby sa vo výsledku procesu zohľadnilo aj internetové hlasovanie s váhou 20 percent. MsZ sa však ani po tomto ústupku nedokázalo s Rámcovou koncepciu PR stotožniť (http://www.zastupitelstvo.sk/26-bod-Ramcova-koncepcia-participativneho-rozpoctu-pre-Bratislavu.html?vid=69473). K tomu je potrebné dodať, že internetové hlasovanie, na ktorého vyššej váhe MsZ trvalo, nepovažujeme za legitímne, pokiaľ nebude zabezpečené, že každý občan a občianka bude môcť vyplniť len jeden hlasovací formulár. Doteraz sa tak nestalo.

 

Vzhľadom k mnohým nejasnostiam prebiehal proces PR pre rok 2014 s veľkými ťažkosťami. Jeho kvalita tým výrazne utrpela. Teraz je vo svojom závere. Napriek pôvodnej dohode a našim námietkam sa už neuskutoční žiadne verejné fórum a rozhodovanie tak zostane výhradne na problematickom internetovom hlasovaní. S takýmto postupom nemôžeme súhlasiť. Projekt prebieha už vyše dva roky a dodnes sa nepodarilo s orgánmi mesta dohodnúť na viacerých kľúčových prvkoch participatívneho rozpočtu. Situácia sa nezlepšuje. Práve naopak, posledné udalosti ukazujú, že sa z celého procesu môže stať fraška. Namiesto toho, aby sme spoločne hľadali cesty k čo najefektívnejšej podobe občianskej participácie, zápasíme s fundamentálnymi problémami, ktoré ju znemožňujú. Za týchto okolností vlastne vôbec nie je možné hovoriť o tom, že Bratislava zaviedla participatívny rozpočet.

 

Od roku 2011 sa snažíme, aby sa zavedenie participatívneho rozpočtu v Bratislave podarilo. K tomu by sme ale potrebovali jasné signály od orgánov mesta, že projekt, s ktorého realizáciou súhlasili, má naozaj politickú podporu a že návrhy voličov a voličiek a obrovské množstvo dobrovoľnej práce, ktorú pri doterajšej snahe o jeho spustenie vykonali, berú vážne. Inak budeme musieť našu spoluprácu ukončiť.

 

Žiadame vás preto o zvolanie verejného fóra, na ktorom sa zástupcovia orgánov mesta spolu s občanmi a občiankami verejne dohodnú na ďalšom postupe pri zavádzaní participatívneho rozpočtu v Bratislave.

 

Na vedomie:

Primátor mesta Bratislava Milan Ftáčnik,

viceprimátorky a viceprimátor Viera Kimerlingová, Petra Nagyová-Džerengová, Ján Budaj,

všetci poslanci a všetky poslankyne mestského zastupiteľstva v Bratislave.

 

Za Utopia o.z., Koordinačnú radu PR a občanov a občianky zapojených do PR:

 

Peter Vittek,

Peter Nedoroščík,

Gabriel Lachmann,

Eva Riečanská,

Lukáš Bulko,

Martin Jankovič,

Andrej Ďumbala,

Erich Šašinka,

Vladimír Skokňa,

Marta Hrebíčková,

Peter Hanečák,

Filip Rakús,

Zdena Skokňová,

Juraj Melichár,

Martina Krivošová

Novinky Novinky

Späť

Rámcová koncepcia participatívneho rozpočtu pre Bratislavu

Rámcová koncepcia participatívneho rozpočtu pre Bratislavu

OBSAH:

1. Východiská a ciele
2. Orgány participatívnych procesov
3. Participatívny strom
4. Participatívna komunita – pravidlá a fungovanie
5. Koordinačná rada
6. Spôsoby participácie
7. Obsah participácie
8. Procesy


1. Východiská a ciele

  • Mechanizmus participatívneho rozpočtu (PR) je najefektívnejším nástrojom pre samosprávy, ktoré sa snažia o naplnenie cieľov demokracie, občianskej spoluúčasti, transparentnosti, modernizácie a efektivity tak, ako ich stanovuje Agenda 21 a ďalšie dokumenty schválené a prijaté správnymi orgánmi v rámci Európskej únie na celoeurópskej, štátnej a komunálnej úrovni.

  • PR je agendou Programu OSN pre ľudské sídla (UN – Habitat), ktorý ho definuje ako „mechanizmus (alebo proces), pomocou ktorého sa obyvateľstvo rozhoduje alebo podieľa na rozhodovaní o tom, kam smerujú všetky alebo časť dostupných verejných zdrojov".

  • PR sa dnes realizuje v rozličných podobách vo viac než troch tisíckach samospráv na celom svete.

  • PR v Bratislave (PR pre BA) vznikol ako občianska iniciatíva a túto formu si uchováva po celý čas svojej existencie.

  • PR pre BA sa na základe uznesenia bratislavského mestského zastupiteľstva stal súčasťou mestskej rozpočtovej politiky.

  • Mesto a samosprávne orgány sú spolupracujúcimi subjektmi a v tomto zmysle je PR pre BA mestským projektom, ktorého hlavným nositeľom je občiansky sektor.

  • PR člení politický priestor na tri nezávislé, ale úzko spolupracujúce sektory: občiansky, politický a ekonomický. Kompetencie a funkcie jednotlivých sektorov v rámci PR stanovuje tento dokument.

  • Tento materiál má podobu wikiprotokolu (pozri bod 3.3), čo znamená, že je neustále otvoreným dokumentom, ktorý sa bude prepracovávať a dopĺňať tak, aby čo najviac vyhovoval všetkým zúčastneným a potrebám PR pre BA. Jeho novú verziu predkladá Koordinačná rada a schvaľujú participatívne komunity a samospráva (*Poznámka: základe koho návrhov a akého procesu?).

  • Základnou jednotkou PR pre BA sú participatívne komunity (pozri bod 5).

  • Najdôležitejšími cieľmi PR pre BA sú:

          a) umožnenie čo najširšej participácie čo najväčšiemu počtu obyvateliek a obyvateľov Bratislavy;
          b) modernizácia a zefektívnenie samosprávy tak, aby mohla čo najflexibilnejšie reagovať na potreby a požiadavky obyvateliek a obyvateľov mesta a zároveň im umožnila realizovať verejné projekty v prospech celého mesta;
          c) transparentnosť samosprávnych orgánov, zrozumiteľnosť a sprístupnenie politických procesov v meste každému, kto o jej fungovanie prejaví záujem.

2. Orgány participatívnych procesov

Orgány participatívnych procesov sú: participatívne komunity a koordinačná rada, výkonné orgány mesta a mestské zastupiteľstvo. Ich základné úlohy v procesoch PR pre BA sú nasledovné:

2.1 Participatívne komunity (PK)

  • predkladajú návrhy priorít;

  • predkladajú a spolurealizujú projekty;

  • organizujú verejné zhromaždenia;

  • komunikujú s verejnosťou a propagujú PR;

  • podieľajú sa na práci komisií mestského zastupiteľstva.

2.2 Výkonné orgány (*Poznámka: konkretizovať po dohode s mestom?)

  • komunikujú so zástupcami PK;

  • realizujú zadania vyplývajúce z PR pre daný rok;

  • zabezpečujú komunikáciu s verejnosťou a propagáciu PR;

  • predkladajú návrh zadaní pre služby poskytované samosprávou;

  • predkladajú návrh PR do mestského zastupiteľstva;

  • predkladajú zoznam priorít PR;

  • podieľajú sa na organizácii verejných podujatí PR.

2.3 Mestské zastupiteľstvo

  • berie na vedomie a schvaľuje návrh PR pre nasledujúci rok;

  • zaoberá sa zoznamom priorít stanovených PR;

  • vytvára priestor v komisiách pre reprezentantov PK;

  • kontroluje realizáciu PR.

2.4 Koordinačná rada PR (KooR)

  • komunikuje s exekutívou, sprostredkúva komunikáciu medzi jednotlivými PK;

  • spoluorganizuje verejné podujatia a pravidelné fungovanie PK, navrhuje procesy a pravidlá PR;

  • kontroluje realizáciu projektov, predkladá správy a jednotlivé potrebné výstupy;

  • predkladá podobu PR schválenú PK vo verejnom zvažovaní výkonným orgánom, konkrétne primátorovi;

  • poskytuje a spoluorganizuje školenia členov PK.

(*Poznámka: Pokým riadnym spôsobom stanoveným v tomto dokumente nevznikne riadna KooR, bude jej funkciu vykonávať garant spustenia projektu PR pre BA Utopia, o.z.)

3. Participatívny strom (PS)

Participatívny strom (PS) je prostredie, ktoré zhromažďuje a usporadúva poznatky vznikajúce na úrovni občana a rôznych občianskych formálnych aj neformálnych skupín a aktivít. Má horizontálnu a sieťovú štruktúru, ktorej základom je PK a zahŕňa procesy ich vzájomnej interakcie a interakcie ich členov a členiek. Umožňuje vzájomnú komunikáciu, zdieľanie informácií, poznatkov a skúseností, ale aj koordináciu aktivít a realizáciu rozhodovacích procesov.

PS umožňuje zapojenie každého člena a členky spoločnosti do verejného života, pričom jediné obmedzenie v plnom zapojení sa do procesu predstavujú základné internetové a počítačové zručnosti a dostupnosť internetu. Toto obmedzenie možno znížiť využitím služieb administrátora konkrétnej PK (pozri bod 5.3) a poskytovaním voľného pripojenia na internet.

PS otvára verejný priestor do maximálnej možnej miery a demokratizuje proces rozhodovania a dosahovania verejného konsenzu.

PS umožňuje precízny monitoring záujmov verejnosti, verejného života a činnosti verejných inštitúcií.

3.1 Štruktúra PS

Pre potreby PR pre BA má PS podobu webového portálu s adresou pr.bratislava.sk.

Základnú jednotku PS tvorí participatívna komunita, ktorá má k dispozícii vlastný virtuálny priestor. Jeho správou je poverený administrátor PK (pozri bod 5.3), ktorý je zodpovedný za zverejňovanie interných a verejných obsahov, správu komunity a prideľuje právo publikovať obsahy.

Virtuálny komunitný priestor PK zahŕňa verejnú a internú časť. Publikovanie verejných dokumentov schvaľuje administrátor a reprezentant PK, pričom tento obsah je dostupný komukoľvek, vrátane anonymných užívateľov. Interný obsah môže prezerať a zverejňovať každý člen alebo členka PK po zaregistrovaní sa a overení identity. (*Poznámka: Forma overovania identity sa upresní po dohode s mestom)

Okrem administrátorov jednotlivých PK sa na správe PS podieľa administrátorský tím. Jeho základnou úlohou je zabezpečovať chod portálu a zverejňovať potrebné informácie na základe pokynov Koordinačnej rady PR (KooR). Mená a kontakty na členov administrátorského tímu sú zverejnené na stránke PR.

(*Poznámka:Administratívny tím bude v budúcnosti nominovaný Koordinačnou radou (KooR). Dovtedy sa stanovia aj jeho presné kompetencie.) 

3.2 Obsah PS

Obsah PS napĺňajú jednotliví užívatelia, PK a administrátorský tím.

Neregistrovaní užívatelia majú prístup k celému verejnému obsahu PS.

Registrovaní a prihlásení užívatelia majú možnosť prehliadať interné obsahy, vytvárať diskusné vlákna a zapájať sa do diskusií, vkladať do interného komunitného priestoru rôzne typy dokumentov a komunikovať (chatovať a pod.) s ďalšími užívateľmi.

PK spravujú vlastné interné aj verejné priestory a na spoločnej nástenke informujú o vlastných aktivitách, priebehoch stretnutí, pripravovaných verejných zhromaždeniach a fórach a ich výstupoch, pripravovaných a realizovaných projektoch a ďalších potrebných skutočnostiach.

Administrátorský tím zabezpečuje pomoc užívateľom a užívateľkám a PK podľa ich potrieb a požiadaviek a spravuje spoločnú webovú nástenku s aktuálnymi informáciami.
Zabezpečuje tiež jednoduchý prístup užívateľov k všetkým potrebným informáciám, vrátane archívu wikiprotokolov a knižnici, ktorá obsahuje základné informácie o priebehu a procesoch PR, návodov na zapojenie sa atď.

3.3 Wikiprotokoly

Wikiprotokoly predstavujú základný pracovný nástroj, ktorý zabezpečuje transparentnosť a demokratické postupy v procesoch PR. Sú taktiež základným nástrojom pre formalizáciu pracovných tokov a rozhodovacích mechanizmov PR. Formalizácia sa realizuje prostredníctvom ustálených častí dokumentu medzi definovanými adresátmi a prijímateľmi (preto názov protokol). Ako podoba a počet ustálených častí, tak aj kompetencie adresátov/tiek a prijímateľov/iek, sú podnetom neustálej diskusie všetkých zapojených účastníkov a účastníčok a výsledkom spoločnej práce (preto názov wiki).

Wikiprotokoly majú nasledovné formy:

  • pracovný záznam – je výstupom zo stretnutí PK a verejných podujatí realizovaných v rámci PR. Obsahuje diskutované témy, pracovné výstupy a mená zúčastnených;

  • projektová dokumentácia – poskytuje základné informácie o projekte a realizátoroch;

  • protokol o výdavkoch – slúži na komunikáciu s výkonnými orgánmi mesta a mestským zastupiteľstvom a zahŕňa jednotlivé položky potrebné pre realizáciu projektu;

  • pracovné zmluvy – definujú vzťahy medzi orgánmi mesta a realizátorom projektu. Týkajú sa finančných odmien a spravovania majetku mesta;

  • uznesenie – je výsledkom rozhodnutia, ktoré môže prijať buď PK alebo KooR. Okrem samotného rozhodnutia zahŕňa aj jeho zdôvodnenie;

  • návrh – podnet občana na realizáciu, resp. úpravu verejnej služby poskytovanú samosprávou.


4. Participatívna komunita (PK)

Participatívna komunita je základnou jednotkou PS, pomocou ktorej sa v rámci PR uskutočňuje naintenzívnejšia forma participácie.

PK môže mať buď tematickú alebo teritoriálnu podobu. Teritoriálna PK sa viaže na konkrétne územie od mikroštruktúry na úrovni ulice cez mestské časti až po najvyššiu samosprávnu jednotku. (*Poznámka: nejasné) Vytvára priestor pre demokratické procesy a možnosť priamej participácie občanov a občianok na rozhodovaní o mieste svojho bydliska a miestnom verejnom priestore. Tematické PK otvárajú priestor pre aktivity v jednotlivých oblastiach verejného života podľa záujmov a tém, pričom občanom a občiankam umožňujú zdieľanie poznatkov a koordináciu aktivít.

PK a jej podoba je určená jej funkcionalitou, úlohami, štruktúrou a pravidlami.

4.1 Funkcie a úlohy PK

PK zabezpečuje:

  • inštitucionalizáciu partnerstva občianskeho, politického a ekonomického sektora – PK je neformálna, ale formalizovaná občianska štruktúra, ktorá vstupuje do rozhodovacích procesov mestskej samosprávy a umožňuje každoročnú realizáciu PR;

  • kontrolu moci – PK vstupuje do komunikácie s výkonnými orgánmi mesta pri realizácii projektov a nominuje reprezentantov do zodpovedajúcej komisie mestského zastupiteľstva. Zároveň sa zapája a angažuje v projekte OpenData (*Poznámka: pozri bod, zadefinovať OD), čím zvyšuje možnosť kontroly samosprávnych orgánov a zároveň zabezpečuje transparentnosť a efektívnosť ich výkonu. 

  • výkon moci – PK v súčinnosti celého PS disponuje časťou mestského rozpočtu a o ďalšej časti rozpočtu spolurozhoduje, pričomzároveň umožňuje čo najširšiu participáciu čo najväčšiemupočtu občanov a občianok. Celá činnosť sa prispôsobuje potrebám a situácii občanov a občianok a regulatívnej idei.  

  • napĺňanie regulatívnej idey – PK predstavuje dôsledné naplnenie slova samospráva, teda vykonávanie moci samotnými občanmi v podmienkach čo najpriamejšej demokracie.

4.2 Pravidlá činnosti PK

Pravidlá určujú internú a externú činnosť PK, pričom vychádzajú z regulatívnej idei, z ktorej vychádza celkový mechanizmus PR a dôsledne ju napĺňajú. Pravidlá činnosti PK majú podobu wikiprotokolu, rovnako ako celý tento dokument a jeho jednotlivé časti.

PK rešpektujú a dodržiavajú tieto pravidlá:

  • otvorenosť – povinnosťou PK a jej členov a členiek je využívať všetky možnosti pre zapájanie čo najširšieho počtu občanov a občianok. Členom/kou PK sa môže stať ktokoľvek, kto o to prejaví záujem, rešpektuje prijaté záväzné pravidlá a býva (*Poznámka: špecifikovať trvalý, či prechodný pobyt, za akých podmienok) a/alebo pracuje v Bratislave. Občania a občianky sa môžu zapojiť do činnosti jednej teritoriálnej komunity. V prípade tematických komunít majú možnosť zapojiť sa do činnosti viacerých. Pravidelné stretnutia PK sú verejné a informácia o ich uskutočnení sa zverejňuje na stránke PR;  

  • transparentnosť -  povinnosťou PK je pravidelne zverejňovať informácie o svojom pôsobení a nechať o svojich rozhodnutiach spolurozhodovať širšiu verejnosť v rámci celkového procesu PR;  

  • občiansky princíp - do PK vstupuje občan, resp. občianka, nie občianske združenie, záujmová skupina, alebo politická strana;

  • demokracia - štruktúra PK je horizontálna. Hierarchické vzťahy vznikajú len na dobu určitú a s jasným cieľom (napr. vypracovanie projektu a funkcia koordinátora/ku), Hierarchiu je možné anulovať na základe dohody členov a členiek takéhoto vzťahu (napr. odvolať koordinátora/ku);

  • spolupráca –súčasťou mechanizmu PR je súťaž o najlepšie myšlienky, návrhy, aktivity a projekty. Cieľom procesu PR je pomocou mechanizmov verejného zvažovania zabezpečiť čo najvyššiu možnú kooperáciu pri ich posudzovaní a realizácii. Pri výbere projektov na realizáciu dáva PK prednosť dosahovaniu konsenzuálnych rozhodnutí. Preto sa PK a jej jednotliví členovia zaväzujú k vzájomnej spolupráci a pomoci pri realizácii úloh a zadaní vyplývajúcich z nárokov PK a požiadaviek samosprávy a obyvateľov a obyvateliek Bratislavy; 

  • formalizácia činnosti - informačné toky a procesy rozhodovania a prideľovania kompetencií sú definované wikiprotokolmi (pozri bod 3.3).

4.3 Štruktúra PK

V rámci PK existujú nasledujúce roly:

Delegáti/delegátky:

- vystupujú v externých vzťahoch PK a v KooR, kde komunikujú s delegátmi/tkami z ďalších PK a v rozhodovacích procesoch. Kontrolujú interné procesy a realizáciu projektov PK. Túto funkciu možno vykonávať len raz a to po dobu dvoch rokov, teda jedného cyklu PR. Delegátov/tky volia členovia/nky PK a môžu ich v nutnom prípade odvolať. Potrebná je k tomu nadpolovičná väčšina hlasov.

Reprezentanti/tky:

- vystupujú v externých vzťahoch PK v komunikačných procesoch, predovšetkým v príslušných komisiách zastupiteľstva. Volia ich PK a môžu ich v nutnom prípade (*Poznámka: čo je nutný prípad? Konkretizácia.) odvolať. Potrebná je k tomu nadpolovičná väčšina hlasov.

Administrátori/rky:

- spravujú internetový portál komunity. Prideľujú prístupové práva jednotlivým členom a členkám komunít. Zodpovedajú za publikovanie verejných dokumentov a moderujú diskusie a hlasovania. Poskytujú poradenstvo užívateľom a užívateľkám portálu.

Moderátori/rky – Facilitátori/rky:

- vstupujú do procesov, keď sa mení difúzia hraníc otvorenosti a vylučovania (*Poznámka: nezrozumiteľné, konkretizovať); Zabezpečujú konštruktívny, otvorený a demokratický priebeh verejných diskusií a verejného zvažovania.

Koordinátori/rky pracovných skupín:

- nesú zodpovednosť za projekt, ktorý koordinujú, vrátane zodpovednosti za správu majetku mesta a pridelené prostriedky z rozpočtu. Do pozície koordinátora/rky ich nominuje PK, V prípade nutnosti (*Poznámka: opäť konkretizovať prípad nutnosti) ich môže odvolať aj pred ukončením projektu. Potrebná je k tomu nadpolovičná väčšina hlasov.

5. Koordinačná rada (Koor)

KooR predstavuje koordinačný orgán PR. Má právo prijímať rozhodnutia, ktoré zverejňuje v podobe uznesení. Medzi kompetencie KooR patria rozhodnutia o:

  • presnej podobe PR – určuje etapy, jednotlivé kroky a prijíma rozhodnutie o záverečnej podobe PR v danom roku, ktorý sa predkladá samosprávnym orgánom;

  • koordinácii práce jednotlivých PK a ich kompetenciách v konkrétnych prípadoch;

  • fungovaní Komunitného centra a pravidlách účasti na jeho činnosti;

  • vytvorení novej PK.

KooR oficiálne komunikuje so samosprávou, občianskou spoločnosťou vydáva záväzné stanoviská pre média.

Dôležitou úlohou KooR je prijímanie a spracovávanie návrhov občanov.

5.1 Členovia/ky

KooR pozostáva z členov/iek s hlasovacími právomocami a poradných členov/iek. Členovia/ky s hlasovacími právomocami sú delegovaní PK a každá PK má právo nominovať dvoch svojich členov/ky. Členom/kou KooR možno byť len raz po dobu cyklu PR – jeho prípravy a realizácie, teda dva roky.

Poradní členovia/ky sú nominovaní/é:

  • výkonnými orgánmi mesta – minimálne jeden až traja;

  • mestským zastupiteľstvom – podľa potreby, maximálne však jeden člen za každú politickú stranu;

  • úradom kontrolóra mesta – jeden člen/ka;

  • KooR-om - nominuje z expertného tímu maximálne traja členovia, a administrátorského tímu -  jeden zástupca.

KooR si pre každý cyklus PR zvolí svojho hovorcu spomedzi členov a členiek PK, pričom je dôležité, aby sa do tejto pozície nominovali členovia z rozličných komunít tak, aby každá PK mala v istom časovom úseku na tejto pozícii svojho člena.

(*Poznámka: V rámci KooR sa zadefinujú prípadné ďalšie konkrétne funkcie, ak sa ukážu ako potrebné.)

5.2 Stretnutia

KooR sa schádza na pracovných poradách a na zasadnutiach. Na zasadnutiach, ktoré sú verejné sa prijímajú záväzné rozhodnutia a konajú sa v presne stanovených termínoch na základe etáp v procese PR. Pracovné porady sa konajú podľa potreby a o ich uskutočnení sa informuje na stránke pr.bratislava.sk.

6. Spôsoby participácie

Model PR pre BA umožňuje niekoľko rozličných spôsobov, ako sa môžu občania a občianky podieľať na PR a na chode samosprávy. Spôsoby participácie otvárajú možnosti od jednorazového zapojenia sa, napr. do hlasovania, až po pravidelnú aktivitu v PK.

(*Poznámka: rozpracovať – vymenovať a zadefinovať formy paticipácie a ich váhu na konečnom rozhodnutí)

6.1 Členstvo v PK

Vstup do PK je umožnený komukoľvek, kto o to prejaví záujem, rešpektuje dané pravidlá a býva (*Poznámka: konkretizovať, viď vyššie) a/alebo pracuje v Bratislave. V takomto prípade získavajú občania a občianky najširšiu možnú mieru participácie. Okrem nižšie uvedených spôsobov sa môžu do mechanizmu PR zapojiť aj ako členovia a členky PK v rôznych pozíciách. (*Poznámka: nejasné)

  
6.2 Návrhy a projekty

Občan, ktorý sa stane členom PK má možnosť navrhovať projekty. Vytváranie a realizácia projektu prebieha nasledujúcim spôsobom:

Prvá fáza:

  • definovanie problému;

  • diskutovanie o návrhoch možných riešení v podobe projektových zámerov (na základe wikiformuláru);

  • vytváranie pracovného tímu.

V tejto fáze je proces otvorený pre všetkých členov a členky danej PK, v rámci ktorej sa vytvára pracovná skupina a volí koordinátor/ka projektu. Informácie o procese sa zverejňujú na stránke pr.bratislava.sk a sú dostupné pre každého. Vstupom do pracovnej skupiny sa členka/člen PK zaväzuje k pokračovaniu v práci až do ukončenia realizácie projektu. Porušenie záväzku nenesie ako konsekvenciu žiadnu sankciu, zaznamenáva sa však v osobnom profile, ktorý je verejný.

Druhá fáza:

Projekt sa predkladá do verejného zvažovania PK. Po jeho schválení vo verejnom zvažovaní a po akceptácii a schválení zastupiteľstvom celého PR (*Poznámka: ak sa jedná o ďalší orgán PR, zadefinovať) nasleduje realizácia projektu.

Tretia fáza:

Na začiatku realizácie projektu sa otvára priestor pre vstup ďalších ľudí, ktorí majú záujem podieľať sa na jeho realizácii. Vzniká uzatvorená skupina v zmysle kompetencií (*Poznámka: nejasná formulácia), ktorá pracuje verejným spôsobom a má priepustné hranice, teda umožňuje vstup ďalších členov podieľajúcich sa na realizácii. Zodpovednosť za rozhodnutia a pridelené prostriedky nesie koordinátor/ka.

Záverečnú fázu predstavuje vyhodnotenie projektu v rámci hodnotiaceho verejného fóra.

(*Poznámka: V budúcnosti sa predpokladá aj vypracovanie škály hodnotenia (wikiformulár).)

6.3 Verejné podujatia

V rámci všetkých verejných podujatí majú občania a občianky možnosť zapájať sa do diskusií. Pri rozhodovacích procesoch majú aj hlasovacie právo. Taktiež majú možnosť podieľať sa na organizácii verejných podujatí a navrhovať ich priebeh a dramaturgiu.

6.4 Nápady a podnety

Vlastné nápady a podnety môžu občania a občianky poskytnúť aj anonymne prostredníctvom formulára „Burzy nápadov", ktorý je k dispozícii na stránke pr.bratislava.sk, alebo v Komunitnom centre generácií. Tento formulár sa distribuuje aj na všetkých podujatiach PR a ponúkajú ho aj členovia a členky jednotlivých PK.

(*Poznámka: dopracovať pre všetky možnosti)
 
6.5 Internet

Registrovanie na stránke PR umožňuje zapojiť sa do hlasovania o projektoch, zadaniach a prioritách. Taktiež otvára priestor pre komentáre a zapojenie sa do diskusií.

6.6 Verejné zvažovanie a hlasovanie

Základným rozhodovacím mechanizmom v procese PR je verejné zvažovanie. (*Poznámka: zadefinovať verejné zvažovanie pre potreby PR) Deliberácia sa podľa možností (*Poznámka: nejasné, konkretizovať) uskutočňuje pred každým skupinovým rozhodnutím – od úrovne pracovnej skupiny v projekte, až po celok PS. Procesu deliberácie sa môže zúčastniť každý, kto je rozhodnutím priamo dotknutý.

Hlasovanie predstavuje dôležitý rozhodovací mechanizmus, avšak svoje miesto nachádza len vtedy, keď:

  • zlyhal proces deliberácie a skupina nenašla konsenzus;

  • v procese rozhodovania je prioritná čo najširšia možná participácia, resp. si to vyžaduje predmet zvažovania, takže nie je možné vytvoriť relevantné deliberatívne fórum, v ktorom by nebolo potrebné hlasovanie;

  • pri voľbe a obsadzovaní potrebných funkcií a pozícii.

7. Obsah participácie

V rámci procesu PR pre BA môžu občania a občianky priamo spolurozhodovať v rozličnom rozsahu a intenzite. Škála sa rozprestiera od možnosti jednorázovo vyjadriť svoj ne/súhlas, až po realizáciu verejných služieb mesta (pozri bod 6.).

Predmetom participácie sú:

  • aktivity, resp. služby, ktoré realizujú samotní občania;

  • aktivity, resp. služby, ktoré realizuje mesto;

  • strednodobé a dlhodobé zámery mesta, ktoré určujú, aký typ aktivít a služieb a v akom rozsahu má získať charakter priorít;

  • návrhy a podnety, ktoré umožňujú flexibilne a efektívne riešiť aktuálne problémy. 

7.1 Projekty

PR pre BA otvára priestor pre občianske aktivity vo verejnom záujme realizované ako verejne dostupné služby, ktoré mesto z rôznych dôvodov, buď nevykonáva, alebo ich realizuje neuspokojivým spôsobom. Občan tak môže priamo spolurozhodovať o tom, ktoré občianske aktivity verejného charakteru a akým spôsobom sa budú realizovať z rozpočtu mesta a môže sa podieľať na ich realizácii. O tom, ktoré projekty sa budú realizovať, sa rozhoduje viacerými spôsobmi, ktoré majú rôznu váhu.

7.2 Zadania

PR pre BA otvára priestor pre občianske spolurozhodovanie o realizovaní mestských služieb.

(*Poznámka: Konkrétny spôsob tejto formy participácie sa stanoví prostredníctvom rokovaní medzi výkonnými orgánmi mesta a zástupcami PK do konca septembra 2012.)

7.3 Priority

Zoznam priorít sa vypracováva a stanovuje každoročne na verejných fórach organizovaných PK. Na týchto podujatiach sa stanovujú priority v jednotlivých tematických oblastiach a predkladajú sa mestskému zastupiteľstvu, ktoré k nim zaujme stanovisko.

7.4 Návrhy a podnety

(*Poznámka: už je tu časť s názvom Nápady a podnety a Návrhy a projekty, vyjasniť a dopracovať.)

(*Poznámka: Doplniť ďalší bod – Realizácia projektov a zadaní a ich kontrola.)

8. Procesy

Január - február:

- verejné zhromaždenie:

  • informovanie o PR prijatom v predchádzajúcom roku a o realizácii jednotlivých aktivít a projektov;

  • hodnotiaci workshop za účasti členov PK, KooR a výkonných orgánov mesta.

Marec - jún:

  • pravidelné stretnutia PK.

Apríl:

  • verejné fóra jednotlivých PK: prezentácia PR a práce PK, informácie o zadaniach od mesta, zbieranie podnetov a návrhov, námetov na projekty, verejné zvažovanie priorít.

Máj – jún:

  • konzultácie s jednotlivými referátmi mesta a s primátorom.

September – november:

  • pravidelné stretnutia PK.

September:

  • spustenie internetového hlasovania o prioritách, zadaniach a projektoch.

Október:

  • verejné fóra jednotlivých PK: verejné zvažovania priorít a zadaní;

  • verejné zvažovanie PK o projektoch;

  • ukončenie internetového hlasovania.

November:

  • verejná prezentácia návrhu PR pre budúci rok a prezentácia plnenia prebiehajúceho ročníka PR;

  • predloženie zoznamov projektov, zadaní a priorít ako návrh PR pre budúci rok výkonným orgánom a primátorovi.

December:

  • rokovanie zastupiteľstva o rozpočte a PR pre nasledujúci rok.

 

(Úvodnú pracovnú verziu tohoto wikiprotokolu za Utopia, o. z. vypracoval Peter Nedoroščík a doplnil a pripomienkoval Peter Vittek.)

Priemerne (0 Hlasy)


Kalendár (pozvánky) Kalendár (pozvánky)

Aktuálne kalendáre sídla

Čo je to participatívny rozpočet? Čo je to participatívny rozpočet?

Participatívny rozpočet je nástroj, ktorý umožňuje občanom a občiankam priamo sa zapojiť do rozhodovacieho procesu o prerozdeľovaní financií z rozpočtu mesta. Umožňuje im diskutovať o všetkom, čo sa týka verejného rozpočtu a politiky a zároveň prijímať relevantné rozhodnutia. Občan tak nielen volí, ale je priamo vtiahnutý do procesu rozhodovania o prioritách týkajúcich sa jeho mesta či mestskej štvrte.

Proces prebieha po celý rok a je otvorený pre každého, kto má záujem zapojiť sa. Občania a občianky majú možnosť sa pravidelne stretávať v komunitách alebo sa zúčastňovať verejných fór, v ktorých hovoria o problémoch a nedostatkoch v meste a podávajú návrhy na zlepšenie situácie.

V samosprávach, ktoré majú skúsenosť s participatívnym rozpočtom, došlo k výraznému poklesu korupcie, skvalitneniu služieb mesta a zvýšila sa v nich aj občianska angažovanosť a ochota zapájať sa do verejných záležitostí.

Zapojte sa priamo do rozhodovania o tom, ako majú byť použité peniaze z mestského rozpočtu!

Výsledok participatívneho rozpočtu v Bratislave pre rok 2013

Autor/ka: -

Vo štvrtok 7. februára sa v Primaciálnom paláci v Bratislave stretli občania a občianky na verejnom zvažovaní, ktorého cieľom bolo transparentne uzavrieť poslednú časť procesu participatívneho rozpočtu pre rok 2013 pred spustením realizácie občianskych projektov.

Proces participatívneho rozpočtu (PR) pre rok 2013 sa začal v auguste 2012 prípravami na septembrové verené fóra a jeho prvá časť skončila 8. novembra 2012 verejným zvažovaním a internetovou anketou na stránkach hlavného mesta a na sociálnej sieti. Občianky a občania sa do PR mohli zapojiť viacerými spôsobmi odlišujúcimi sa mierou participácie na procese a investovanou aktivitou. Participovať mohol každý, kto mal záujem. Od septembra do novembra sa pravidelne stretávali jednotlivé participatívne komunity PR, kde prebieha systematická práca s kritickými pripomienkami, podnetmi a návrhmi občanov a občianok na priority a projekty komunít. Na konci septembra a začiatku októbra prebehlo šesť verejných fór, ktorých cieľom bolo predstaviť občanom a občiankam projekt participatívneho rozpočtu, štruktúru rozpočtu mesta Bratislava, zozbierať od nich kritické pripomienky k službám a verejnému priestoru mesta a návrhy na ich riešenie, vytvoriť zoznam priorít, ktorými by sa mali jednotlivé participatívne komunity PR prednostne zaoberať a zapojiť čo najviac ďalších záujemkýň a záujemcov do činnosti komunít. Po celý čas bolo možné zapojiť sa prostredníctvom ankety Burza nápadov, či už fyzicky, alebo na internete. 30. októbra 2012 sa uskutočnila verejná prezentácia projektov, na ktorej boli znova širokej verejnosti predstavené všetky priority komunít a projekty vypracované na základe podnetov a nápadov občanov a občianok jednotlivými komunitami. Po prezentácii bola spustená anketa na stránke hlavného mesta a na sociálnej sieti, v ktorej občania a občianky mohli odovzdať hlas projektu podľa vlastných preferencií. 8. novembra sa táto časť procesu PR zavŕšila verejným zvažovaním. Hlasovanie v ankete bolo ukončené a spolu s výsledkami z verejného zvažovania vznikol výsledok, ktorý bol začlenený do procesu schvaľovania rozpočtu mesta pre rok 2013. Poslanci mestského zastupiteľstva na svojom zasadnutí zobrali na vedomie materiál, ktorý obsahoval tematické priority vytvorené občanmi a občiankami a poradie ich projektov. Mestské zastupiteľstvo (MsZ) na realizáciu PR namiesto celkovej požadovanej sumy 90 055 € potrebnej na plnú realizáciu všetkých projektov nakoniec vyčlenilo 46 000 €. 

V minulých ročníkoch PR sa ustanovila tradícia, podľa ktorej sa posledným bodom na verejnom zvažovaní stala diskusia o možnej realokácii prostriedkov pre jednotlivé projekty komunít. Cieľom tohto kroku je posilňovať konsezuálnu povahu vereného zvažovania a spoluprácu medzi participujúcimi občanmi a občiankami, pričom podmienkou pre zmysluplnosť akejkoľvek realokácie je vždy realizovateľnosť projektu po úprave rozpočtu. V tomto ročníku prebiehal proces PR v modifikovanej podobe, a preto rozhodnutie MsZ nasledovalo až po tom, ako verejné zvažovanie v novembri 2012 rozhodlo o podobe projektov PR pre rok 2013. Keďže čiastka, ktorú projektom PR odsúhlasilo MsZ bola takmer o polovicu nižšia než navrhovaný celkový rozpočet projektov, vyhradili si občania a občianky právo zvolať po rozhodnutí MsZ o výške prostriedkov vyčlenených na realizáciu projektov komunít ešte jedno verejné zvažovanie, na ktorom sa budú zaoberať realokáciou. Uskutočnilo sa 7. februára 2013. Pri rozhodovaní o realokácii boli pre občanov záväzné priority komunít a poradie projektov tak, ako ich zobralo na vedomie mestské zastupiteľstvo. Predmetom diskusie bola realokácia  prostriedkov, jej zmysluplnosť a evaluácia procesu PR. Občania a občianky sa zhodli na tom, že ďalšie evaluačné verejné zvažovanie sa uskutoční v júni a zaviedli inštitút mimoriadneho verejného zvažovania. Pri diskusii o realokáciách pre rok 2013 občania a občianky nakoniec pridelili projektom komunít nasledovné prostriedky:

Poradie

Názov projektu

Výsledný pomer v % (verejné zvažovanie + hlasovanie)

Rozpočet po realokácii

1.

Kultúrne a komunitné centrum Zora II

8,45 %

13 300 €

2.

Pracovná skupina a katalóg verejných datasetov magistrátu

8,38 %

3 500 €

3.

Zverejnenie vybraných datasetov na základe požiadaviek komunít PR

8,21 %

700 €

4.

Revitalizácia stromoradí pozdĺž cestných komunikácií v Bratislave

8,03 %

8 700 €

5.

Komunitné centrum generácií III

7,86 %

7 000 €

6.

Revitalizácia stanice Bratislava Filiálka

7,82 %

800 €

7.

Outdoorové športoviská

7,57 %

3 000 €

8.

Komunitné záhrady II

7,31 %

2 600 €

9.

Autonómna zóna Lafranconi

6,48 %

1 400 €

10.

SEMAFOR na sídlisku

6,28 %

1 000 €

11.

Krízová linka pomoci III

6,23 %

1 000 €

12.

Zodpovedné spolužitie so psami a vybudovanie rekreačnej zóny pre aktivity so psami

6,22 %

1 600 €

13.

Kompostovanie II

6,10 %

400 €

14.

Letné tábory

5,06 %

1 000 €

 

Fotografia: Wikimedia Commons

Priebeh a výsledok participatívneho rozpočtu v Bratislave pre rok 2012

Autor/ka: Utopia

Prvý ročník participatívneho rozpočtu (PR) v Bratislave prebiehal v období od apríla do júla 2012. Občania a občianky na pravidelných stretnutiach jednotlivých komunít PR podávali návrhy na zlepšenie mestského priestoru alebo služieb mesta, diskutovali o prioritách komunít a nakoniec na ich základe vypracovali projekty, ktoré sa uchádzali o prostriedky z mestského rozpočtu. Zapojiť do činnosti ktorejkoľvek z komunít sa mohol ktokoľvek, kto mal záujem. Participovať na rozhodovaní o prostriedkoch z mestského rozpočtu bolo možné aj inými spôsobmi. Po celý čas prebiehala Burza nápadov, anketa, ktorej cieľom bolo pozbierať čo najviac kritických podnetov a návrhov na ich riešenie od obyvateľov a obyvateliek Bratislavy na uliciach, verejných akciách alebo na internete na stránke pr.bratislava.sk. Okrem toho prebehlo niekoľko verejných diskusných fór, na ktorých sa rovnako dalo vyjadriť k rozpočtu a prioritám mesta. Občania a občianky mali celú dobu možnosť zapojiť sa do elektronických diskusií na stránke pr.bratislava.sk, na ktorej sú zverejňované výstupy práce v participatívnych komunitách a na verejných zhromaždeniach. 21. júna 2012 sa v Kultúrnom centre Dunaj uskutočnila verejná prezentácia projektov pripravených na základe všetkých podnetov a verejných diskusií v rámci participatívneho rozpočtu pre rok 2012. Po prezentácii sa občania a občianky znova vyjadrovali k projektom a prioritám participatívnych komunít a diskutovali o nich. Rozhodnutie o tom, ktoré projekty získajú podporu z mestského rozpočtu, je výsledkom verejného zvažovania delegátov komunít na zhromaždení z 28. júna 2012 a verejného hlasovania prebiehajúceho do 22. júla 2012.

Priebeh verejného zvažovania

Na úvod sa účastníci a účastníčky oboznámili s programom verejného zvažovania a jeho úlohou v procese PR. Následne začala diskusia o kritériách, podľa ktorých sa budú prezentovať a hodnotiť jednotlivé projekty nominované participatívnymi komunitami. Zhromaždenie sa zhodlo na týchto štyroch kritériách:

  • veľkosť cieľovej skupiny a dopad a ňu;

  • zapojenie participatívnych komunít a aktivizácia obyvateľov;

  • efektívnosť využitia financií;

  • prínos projektu pre Participatívny rozpočet.

Verejné zvažovanie pokračovalo predstavením jednotlivých projektov, po ktorom o nich účastníci a účastníci zhromaždenia diskutovali a začali hodnotiť projekty. Na základe hodnotenia vzniklo poradie projektov. V záverečnej fáze diskusie zhromaždenie hľadalo možnosti ako znížiť náklady na projekty bez toho, aby stratili svoj zmysel a stali sa nerealizovateľnými a podporiť ich tak čo najviac. Zvažovanie ukončila reflexia celého procesu a náčrt podoby ďalšieho ročníka PR.

K výsledkom verejného zvažovania sa pričítali výsledky verejného hlasovania, pričom váha verejného zvažovania tvorí 90 percent a hlasovania 10 percent výsledku. Vo verejnom hlasovaní bolo odovzdaných 628 hlasov.

Celkový výsledok participatívneho rozpočtu pre Bratislavu za rok 2012

Názov projektu

Verejné zvažovanie – počet bodov

Percento

Verejné hlasovanie – počet hlasov

Percento

Spolu percent

Pridelená suma - euro

Kultúrne a komunitné centrum ZORA

58

5,97

152

2,37

8,34

13000

Komunitné záhrady v Bratislave

66

6,8

70

1,09

7,89

2375

Komunitné centrum generácií (KCG) II.

68

7

 

34

0,53

 

7,53

5400

Cyklokuchyňa rozbicykluje Bratislavu

65

6,69

19

0,3

6,99

1400

Zelená hliadka II

65

6,69

19

0,3

6,99

3200

Marketing PR a KCG

61

6,28

12

0,19

6,47

1700

Kompostovanie

54

5,56

38

0,59

6,15

2000

Zodpovedné spolužitie so psami v meste

54

5,56

36

0,56

6,12

900

 

Podporené projekty sa budú realizovať od septembra 2012. Nasledujúci ročník participatívneho rozpočtu začne rovnako v septembri verejnými diskusnými fórami. Všetky informácie o priebehu PR, práci jednotlivých komunít, anketách alebo verejných diskusných fórach nájdete na stránke pr.bratislava.sk. Do ktorejkoľvek formy participácie sa môže zapojiť každý občan alebo občianka.

Fotografia: aromano

Pripomenutie pilotného projektu participatívneho rozpočtu Pripomenutie pilotného projektu participatívneho rozpočtu

Priebeh verejného zvažovania a výsledok pilotného projektu participatívneho rozpočtu

Autor/ka: Utopia

V stredu 7. decembra 2011 sa zavŕšil pilotný projekt participatívneho rozpočtu pre Bratislavu realizovaný v spolupráci občianskeho združenia Utopia a mestskej samosprávy. Pilotný projekt sa oficiálne začal v júli minulého roka tlačovou konferenciou primátora Bratislavy Milana Ftáčnika a zástupcov OZ Utopia. Aktívne zapojilo približne 200 občanov a občianok, ktorí sformovali základy piatich tematických participatívnych komunít. Tie tvoria základnú stavebnú jednotku v procese rozhodovania o rozdelení prostriedkov z rozpočtu samotnými občanmi a občiankami. V prvej fáze prebiehali v jednotlivých komunitách diskusie o kľúčových problémoch mesta a každý účastník mohol podávať návrhy, ktoré by ich pomohli odstrániť či zmierniť. V participatívnom dialógu prebiehajúcom na pravidelných stretnutiach niekoľko mesiacov potom občania a občianky dospeli k dohode o prioritách komunít a na ich základe spracovali niekoľko projektov. Nakoniec každá komunita vybrala dva projekty a dvoch delegátov, ktorí projekty prezentovali a obhajovali vo verejnom zvažovaní na zhromaždení s delegátmi z ostatných komunít.

V úvode facilitátorky vysvetlili, čo je verejné zvažovanie a aký bude jeho priebeh. Potom delegáti a delegátky začali navrhovať kritériá, podľa ktorých budú posudzovať projekty participatívnych komunít. V diskusii následne dospeli k ich konečnej podobe. Neskôr všetci zúčastnení predstavili svoje projekty a začali ich hodnotiť na základe vybraných kritérií.  Z desiatich projektov nakoniec získalo prostriedky na realizáciu sedem. Niektoré nezískali celú sumu, ktorú pôvodne požadovali. Zo 15-tisíc euro, ktoré na realizáciu pilotného projektu participatívneho rozpočtu pre Bratislavu poskytol primátor Bratislavy Milan Ftáčnik, dostali prostriedky nasledujúce projekty: Zelená hliadka, Sadaj na bike, Bike2work, Osadenie pamätných tabúľ pre významných Bratislavčanov a Bratislavčanky , Plavárne pre Bratislavčanov, Komunitné centrum generácií (senior – junior) a Krízová linka pomoci.

Od januára sa začalo s realizáciou vybraných projektov. Prevádzku spustilo Komunitné centrum generácií, ktoré slúži všetkým participatívnym komunitám a záujemcom o účasť na participatívnom rozpočtovaní v Bratislave. Počas každého pracovného dňa v ňom môžete získať informácie o participatívnom rozpočte, realizovaných projektoch a možnostiach, ako sa zapojiť do procesu. Na základe pilotného projektu mestské zastupiteľstvo schválilo participatívny rozpočet ako formu, ktorou je možné rozhodovať o prostriedkoch z mestského rozpočtu. V týchto týždňoch sa začína proces participatívneho rozpočtovania pre tento rok a každý, kto má záujem, sa môže zapojiť. Všetky informácie o realizovaných projektoch a stretnutiach participatívnych komunít nájdete na stránke pr.bratislava.sk.

Víťazné projekty a sumy, ktoré im boli pridelené:

Komunitné centrum generácií - 6000 €

Zelená hliadka - 3400 €

Pamätné tabule významným Bratislavčanom a Bratislavčankám - 2200 €

Plavárne pre Bratislavčanov - 600 €

Sadaj na Bike - 500 €

Bike 2 Work - 600 €

Krízová linka pomoci - 1700 €

Ako sa zapojiť Ako sa zapojiť

Najjednoduchší spôsob predstavuje vytvorenie si účtu a prihlásenie sa do jednej z participatívnych komunít, alebo len napísanie odkazu prostredníctvom burzy nápadov v diskusných skupinách na stránke pr.bratislava.sk. Môžete nám napísať, čo vás trápi, alebo aké vidíte možné riešenia.

Ak by ste radi zapojili intenzívnejšie, alebo ste zvedaví, ako v tejto chvíli celý proces prebieha, príďte nás navštíviť do Komunitného centra generácií na Karpatskej ulici v budove YMCA, v ktorom sa pravidelne stretávajú jednotlivé participatívne komunity. Do ich činnosti sa môže zapojiť každý, kto má záujem.

V tomto roku chystáme aj verejné fóra a internetové hlasovania o ťažiskových problémoch Bratislavy a o podpore projektov participatívnych komunít. Všetky informácie budú postupne zverejňované na tejto stránke.

Ďalšie informácie a kontakt Ďalšie informácie a kontakt

O aktuálnej činnosti participatívnych komunít a ďalších udalostiach sa môžete dočítať na stránke Komunitného centra generácií, sledovaním sekcie Novinky na tejto stránke alebo sledovaním stránok jednotlivých tematických participatívnych komunít.

O mechanizme participatívneho rozpočtu, o zahraničných príkladoch a o rôznych formách participácie sa dozviete viac na stránke: www.utopia.sk

V anglickom jazyku nájdete množstvo informácií z celého sveta na stránke: www.participedia.net

Ak chcete vedieť ešte viac, kontaktujte nás na e-mailovej adrese: utopia@utopia.sk