Projekt zastavený Projekt zastavený

OZ Utopia ukončilo spoluprácu s Magistrátom hlavného mesta SR Bratislavy. Projekt Participatívneho rozpočtu pre Bratislavu bol zastavený z dôvodov, ktoré boli pomenované v otvorenom liste Za funkčný participatívny rozpočet v Bratislave.

OZ Utopia pokračuje v podpore zavádzania participatívnych rozpočtov v SK a CZ mestách. Viac informácií o aktuálnych projektoch je možné nájsť na stránke http://utopia.sk/liferay/projekty.

Výzva Výzva

Za funkčný participatívny rozpočet v Bratislave - otvorený list

Autor/ka: -

Vážený pán primátor, viceprimátorky a viceprimátor, vážené mestské zastupiteľstvo,

 

v júli roku 2011 bol na tlačovej konferencii primátora hlavného mesta Bratislava Milana Ftáčnika a zástupcov občianskeho združenia Utopia spustený pilotný projekt participatívneho rozpočtu (PR) v Bratislave. Utopia o.z. sa stalo odborným garantom zavádzania mechanizmu PR a prevzalo na seba aj časť financovania nákladov na jeho vytvorenie a zavedenie. Na základe výsledkov pilotného projektu poslanci a poslankyne mestského zastupiteľstva v Bratislave vo svojom uznesení z novembra 2011 poverili primátora, aby na participatívny rozpočet vyčlenil prostriedky z rozpočtu mesta. V prospech uznesenia hlasovalo všetkých 37 prítomných a prvý ročník participatívneho rozpočtu sa tak mohol začať.

Odvtedy proces participatívneho rozpočtovania prebehol dvakrát a tretí ročník sa nachádza v poslednej fáze. Vzhľadom k nahromadeným a neriešeným problémom však OZ Utopia nemôže naďalej garantovať úspešný a kvalitný priebeh tohto procesu. Náš záujem je pokračovať v projekte participatívneho rozpočtu pre Bratislavu a stále ho zlepšovať, no to nebude možné, pokiaľ nebudú zo strany orgánov mesta zodpovedané niektoré závažné otázky a vyriešené fundamentálne problémy.

 

Úspešnej aplikácii projektu, s ktorého realizáciou ste súhlasili, bránia nasledovné nedostatky, ktoré sme sa opakovane pokúšali odstrániť, no dodnes sa to, napriek mnohým prísľubom, nepodarilo:

 

Adekvátna suma a spôsob jej vyčlenenia

Participatívny rozpočet je zavedený v mnohých mestách po celom svete a obvykle v ňom občania rozhodujú o prostriedkoch vo výške 1 až 10 percent mestského rozpočtu. Suma vyčlenená na PR v Bratislave je neporovnateľne nižšia a blíži sa skôr objemu prostriedkov, ktoré sú v iných mestách použité len na propagáciu procesu PR a komunikáciu s občanmi. Primátor Milan Ftáčnik pri jeho zavádzaní hovoril o úmysle dostať sa počas tohto volebného obdobia, ktoré sa končí na budúci rok, k sume rovnajúcej sa jednému percentu mestského rozpočtu, čo by boli približne 2 milióny eur. V roku 2013 bolo v Bratislave na PR vyčlenených 46-tisíc eur. Pre úspešný priebeh participácie je tiež nevyhnutné, aby občania a občianky vopred vedeli, o akom objeme financií rozhodujú. Preto je obvyklé, že príslušnú sumu mesto oznámi na začiatku procesu, čo sa v Bratislave nedeje. Na PR nie je potrebné vyčleňovať žiadne prostriedky navyše, jeho zavedenie znamená len zmenu formy prerozdeľovania už existujúcich zdrojov, preto by pri dostatočnej politickej vôli jeho aplikácia nemala spôsobovať žiadne problémy.

 

Propagácia

Pre úspešný priebeh participácie je nevyhnutné, aby čo najviac občanov a občianok vedelo, kedy a ako môžu vstúpiť do procesu. Preto je potrebné vytvoriť a realizovať dlhodobú systematickú komunikačnú stratégiu, ktorá má osloviť čo najširšie spektrum občanov a občianok. Napriek opakovaným požiadavkám zo strany Utopia o.z. a občanov a občianok zapájajúcich sa do procesu PR mesto žiadnu takúto komunikačnú stratégiu nerealizovalo. Pritom je evidentné, že ak existuje dostatočná vôľa, mesto je schopné pripraviť úspešnú kampaň a na rôzne udalosti pritiahnuť množstvo občanov a občianok.

 

Problémy s čerpaním prostriedkov a realizáciou projektov

Napriek tomu, že mestské zastupiteľstvo v mestskom rozpočete vyčlenilo na PR prostriedky, vznikajú problémy s ich čerpaním. Niektoré projekty sa nezrealizovali vôbec, niektoré len čiastočne. V niektorých prípadoch sa vykonala práca, ktorá nebola zaplatená. Aj keď sa situácia v druhom roku čiastočne zlepšila, problémy pretrvávajú a zrejme ani tentokrát sa nepodarí zabezpečiť, aby boli vyčerpané všetky prostriedky schválené pre participatívny rozpočet. Bezproblémová realizácia občianskych projektov je pritom jednou z najdôležitejších podmienok úspešnej participácie. Akékoľvek problémy s realizáciou projektov spôsobujú nedôveryhodnosť procesu a odrádzajú ľudí od zapájania sa. V Bratislave práve preto veľa nespokojných občanov a občianok z procesu PR odišlo, mnohí po tom, ako do práce na PR investovali obrovské množstvo hodín dobrovoľníckej práce vo svojom voľnom čase. Opakovane sme žiadali o zavedenie štandardizovaných a transparentných postupov pre čerpanie prostriedkov, zatiaľ však žiadny z vypracovaných návrhov nebol schválený a aplikovaný.

 

Kvalita a autonómia procesu

Pre úspešný priebeh participácie občanov a občianok na rozhodovaní o prostriedkoch, ktorými ako daňoví poplatníci prispeli do mestského rozpočtu, je potrebné stanoviť jasné pravidlá pre priebeh procesov PR a zabezpečiť ich stabilitu. Občania a občianky na základe pilotného projektu a skúseností z prvého ročníka PR spoločne vytvorili Rámcovú koncepciu participatívneho rozpočtu, ktorá mala tieto pravidlá zaviesť. Dokument bol odovzdaný na posúdenie aj orgánom mesta a väčšina pripomienok, ktoré od primátora a poslancov MsZ vzišli, doň bola zapracovaná. Zásadná nezhoda vznikla pri diskusii o podobe rozhodovacieho procesu a váhe jednotlivých foriem rozhodovania. Veľká časť poslancov a poslankýň MsZ nesúhlasila s tým, aby sa rozhodnutie prijímalo na zhromaždeniach občanov a občianok (tzv. verejných fórach), čo je najbežnejší model rozhodovacieho procesu v PR a jeho kľúčová súčasť. Občania a občianky preto čiastočne akceptovali návrh, aby sa vo výsledku procesu zohľadnilo aj internetové hlasovanie s váhou 20 percent. MsZ sa však ani po tomto ústupku nedokázalo s Rámcovou koncepciu PR stotožniť (http://www.zastupitelstvo.sk/26-bod-Ramcova-koncepcia-participativneho-rozpoctu-pre-Bratislavu.html?vid=69473). K tomu je potrebné dodať, že internetové hlasovanie, na ktorého vyššej váhe MsZ trvalo, nepovažujeme za legitímne, pokiaľ nebude zabezpečené, že každý občan a občianka bude môcť vyplniť len jeden hlasovací formulár. Doteraz sa tak nestalo.

 

Vzhľadom k mnohým nejasnostiam prebiehal proces PR pre rok 2014 s veľkými ťažkosťami. Jeho kvalita tým výrazne utrpela. Teraz je vo svojom závere. Napriek pôvodnej dohode a našim námietkam sa už neuskutoční žiadne verejné fórum a rozhodovanie tak zostane výhradne na problematickom internetovom hlasovaní. S takýmto postupom nemôžeme súhlasiť. Projekt prebieha už vyše dva roky a dodnes sa nepodarilo s orgánmi mesta dohodnúť na viacerých kľúčových prvkoch participatívneho rozpočtu. Situácia sa nezlepšuje. Práve naopak, posledné udalosti ukazujú, že sa z celého procesu môže stať fraška. Namiesto toho, aby sme spoločne hľadali cesty k čo najefektívnejšej podobe občianskej participácie, zápasíme s fundamentálnymi problémami, ktoré ju znemožňujú. Za týchto okolností vlastne vôbec nie je možné hovoriť o tom, že Bratislava zaviedla participatívny rozpočet.

 

Od roku 2011 sa snažíme, aby sa zavedenie participatívneho rozpočtu v Bratislave podarilo. K tomu by sme ale potrebovali jasné signály od orgánov mesta, že projekt, s ktorého realizáciou súhlasili, má naozaj politickú podporu a že návrhy voličov a voličiek a obrovské množstvo dobrovoľnej práce, ktorú pri doterajšej snahe o jeho spustenie vykonali, berú vážne. Inak budeme musieť našu spoluprácu ukončiť.

 

Žiadame vás preto o zvolanie verejného fóra, na ktorom sa zástupcovia orgánov mesta spolu s občanmi a občiankami verejne dohodnú na ďalšom postupe pri zavádzaní participatívneho rozpočtu v Bratislave.

 

Na vedomie:

Primátor mesta Bratislava Milan Ftáčnik,

viceprimátorky a viceprimátor Viera Kimerlingová, Petra Nagyová-Džerengová, Ján Budaj,

všetci poslanci a všetky poslankyne mestského zastupiteľstva v Bratislave.

 

Za Utopia o.z., Koordinačnú radu PR a občanov a občianky zapojených do PR:

 

Peter Vittek,

Peter Nedoroščík,

Gabriel Lachmann,

Eva Riečanská,

Lukáš Bulko,

Martin Jankovič,

Andrej Ďumbala,

Erich Šašinka,

Vladimír Skokňa,

Marta Hrebíčková,

Peter Hanečák,

Filip Rakús,

Zdena Skokňová,

Juraj Melichár,

Martina Krivošová

Novinky Novinky

Späť

Staré divadlo nových zázrakov

Názov projektu: Staré divadlo nových zázrakov
 
1. Anotácia – krátky opis projektu:
(V krátkosti definujte projekt, rozsah textu približne 1000 znakov.)
 
Cieľom projektu „Staré divadlo nových zázrakov" je oživiť staré tradície  dávnych miest , kde sa každý druh umenia prezentoval priamo v uliciach.  Mladí ľudia mali možnosť prejaviť svoj talent, zabojovať o priazeň  publika, alebo vyvolenej svojou individualitou. Autori projektu chcú  v prvom rade vytvoriť atmosféru minulých čias  v  meste prostredníctvom  vopred pripraveného predstavenia – ucelený príbeh, kde vystupujú živé  zvieratá, akrobati, hudobnící, šašovia, profesionálni herci atď.    Celkový vizuál projektu má byť inšpirovaný stredovekým pouličným  divadlom. V príbehu však vždy ostane otvorený priestor pre spontánny  prejav mladého človeka, kt. prijme výzvu aktívne sa zapojiť a   ľubovoľnou formou ukázať svoj talent ( tanec, spev, básnické umenie,  akrobacia, bojové umenie, kreslenie, atď...) Autori projektu tak dajú  príležitosť mladým talentovaným ľuďom vystupovať okamžite pred publikom  vo veľmi uvoľnenej a všetkému otvorenej atmosfére, tak, ako tomu bolo za  starých čias. Objavené talenty, ktoré sa odvážia zabojovať, či už  o úsmev peknej slečny, alebo pohár živej vody, dostanú príležitosť  vystupovať v ďalších predstaveniach projektu. Cieľom je, nájsť čo  najviac rôznorodých umeleckých a divadelných prejavov a tým každoročne  v letných mesiacoch vytvárať živú divadelnú pôdu pre mladých ľudí.
 
2. Problém
(Opíšte    problém, ktorý chce projekt riešiť. Môže ísť o nedostatok kvality    samosprávou už poskytovanej služby, alebo o jej absenciu, či o   ohrozenie  alebo nedostupnosť danej služby.)
 
1. absencia spontánnosti v divadelnom umení
Dnešná doba ponúka divákom vo veľkom množstve najmä lukratívne, finančne náročné podujatia, ktoré sa realizujú v špecifických (na to určených) priestoroch. Staré tradície pouličného divadla, ktoré prichádza priamo k divákovi, takmer úplne vymizli. Stratila sa spontánnosť divadelných podujatí v každodennom mestskom živote – pokiaľ  mladý človek  nepríde do divadla,  nikdy ho nezažije. Práve preto je veľmi dôležité, aby sa divadlo vrátilo do ulíc, tam, kde naň môže každý naraziť bez prípravy, bez plánu. Verejné priestranstvo poskytuje lepšie možnosti skĺbiť rôzne formy divadelného, tanečného a cirkusového umenia, a zároveň umožňuje do predstavenia zapojiť živé zvieratá – v prípade tohto projektu sú to kone. 
2. absencia koní v centre mesta
V mnohých európskych metropolách sú kone neodmysliteľnou súčasťou mesta, len v Bratislave nie. Na rozdiel od iných miest, kde kone rozvážajú turistov, v Bratislave sa v tomto projekte kone ukážu vo svojej majestátnosti a plnej kráse. Cieľom projektu je, aby verejnosť mala možnosť vidieť a zažiť schopnosti trénovaného koňa naživo, zblízka a nielen vo filmoch. 
3. absencia interaktívneho divadla
Na Slovensku je divák zvyknutý sedieť  a pozerať sa . Autori projektu by toto zaužívané klišé chceli zmeniť a to konkrétne návratom k stredovekým divadelným slávnostiam, kde sa divák aktívne zapájal do deja, pretože vtedy nebolo hanbou prejaviť svoje emócie a názory. V tomto projekte má divák dovolené komentovať dej, prejaviť svoj zmysel pre humor a dokonca vystúpiť a ukázať svoje schopnosti naživo.
 
3. Východisková situácia
(Opíšte    na aké aktivity uskutočnené v minulosti má projekt nadväzovať, resp.    aké možnosti na realizáciu projektu má komunita k dispozícii.)
 
Projekt má nadväzovť na už vytvorenú divadelnú formu  - interaktívne konské divadlo, ktoré malo premiéru 4.6. 2011. Predstavili sme  interaktívnu hru s názvom „O drakovi Fedorovi"Cieľom tohto
 projektu bolo vytvoriť ucelený príbeh s využitím filmových kaskadérskych ukážok, šermiarskych súbojov, jazdeckých drezúrnych prvkov a  divadelného umenia určený najmä detskému divákovi. Do hry sme zapojili deti z hľadiska, ktoré nám pomáhali vytvoriť charaktery a formovať priebeh deja (deti z hľadiska predstavovali trpaslíkov, pážatá,  pomáhali stavať stromy v lese, atď.) 
9.7. 2011 – repríza predstavenia hry „O Drakovi Fedorovi"
www.equiteatro.wordpress.com
 
4. Predkladateľ a realizátori projektu
(Opíšte    konkrétne personálne obsadenie pri projektových aktivitách,   skúsenosti,  know – how jednotlivých participantov, určte projektových koordinátorov)
 
Zuzana Hudeková – námet, scenár, scéna, kostýmy
Vyštudovala scénografiu na Vysokej skole múzických umení v Bratislave. Absolvovala štipendijný pobyt v Krakove a ukončila postgraduálne štúdium scénografie v holandskom Groningene. Vytvorila scénografie a kostýmy k viacerým produkciám na Slovensku a v Holandsku napr. k Rodinným príbehom od Biljany Srbljanovič, Plešatej speváčke od Eugena Ionesca alebo Pokusom o jej život od Martina Crimpa. K jej vlastným autorským projektom patria 15minmum, ktoré bolo ocenené holandskou porotou na festivale Jonge Harten. V zahraničí vytvorila ešte ďalšie dva autonómne projekty ako performance ANDEND (Groningen) a inštaláciu Boys&Girls (Palmela, Portugalsko).  Od roku 2007 pracuje ako pedagóg výtvarných predmetov a keramiky  na súkromnej anglickej škole. Momentálne spolupracuje s Divadelným  Ústavom na európskom projekte Platform 11plus zameranom na vznik nových divadelných produkcii pre mládež
Natália Gálisová - námet, scenár, choreografia, účinkujúca
Vyštudovala Pedagogickú fakultu UK v Bratislave, odbor slovenský jazyk – dejepis. Vyučovala na súkromnom gymnáziu Esprit, pracovala v reklamnej agentúre, momentálne pracuje ako projektová manažérka. Dlhodobo spolupracuje s divadelno – kaskadérskou skupinou Borseus a s kaskadérskou skupinou Martina Uhrovčíka. Založila dobrovoľnícke konské divadlo s pracovným názvom Equiteatro, je autorkou námetu interaktívnej divadelnej hry na koňoch s názvom „O drakovi Fedorovi"
Milan Hrvoľ – projektový manažér, kaskadér účinkujúci v domácich aj zahraničných produkciách
Martin Uhrovčík – výcvik koní, účinkujúci, kaskadér Borseus
Je jedným z členov slovenskej divadelno-kaskadérskej skupiny Borseus, ktorá má pre svoju profesionalitu vynikajúce meno nielen na Slovensku, ale aj v celom svete. Počas svojej kariéry kaskadéra sa zúčastnil natáčania mnohých slovenských filmov, inscenácii, reklám, ale aj amerických veľkofilmov ako Traja mušketieri, Gladiátor, Kráľovstvo nebeské, Čierny jastrab zostrelený, Posledná légia, pričom spolupracoval a neraz predviedol svoje umenie pri nebezpečných scénach ako dablér hercov zvučných mien - Charliemu Sheenovi, Joshovi Harnettovi ci Ericovi Banovi.
Martin Uhrovčik dnes využíva všetky svoje skúsenosti pri tvorbe a organizovaní show, rytierskych turnajov, či príprave zvierat pre potreby filmovej, televíznej  tvorby, či reklám.
Michal Veselý – účinkujúci
Rastislav Hubler – výroba scény
Kristína Bielická – starostlivosť o zvieratá
a dobrovoľníci na pomoc pri publicite a bezpečnosti podujatia
 
5. Cieľ
(Zadefinujte zmeny, ktoré sa projektom dosiahnu.)
 
Hlavným cieľom projektu je spájanie rôznych skupín a generácií, ktoré v budúcnosti môžu na tomto projekte ďalej spolupracovať a rozširovať tak záujem verejnosti o divadelné umenie.
Pomocou návratu k spontánnosti dávneho pouličného divadla, zapojením zvierat a využitím rôznych foriem divadelného umenia má projekt zatraktívniť divadlo pre širokú verejnosť. Dôležitým momentom je aktívne zapojiť mladých ľudí do samotnej prípravy a prezentácie projektu. Autori chcú týmto projektom prelomiť bariéry medzi rôznymi umeleckými žánrami a priniesť priamo do mesta, medzi ľudí farebnosť, živosť a veselosť.
 
6. Cieľová skupina
(Definujte pre aké skupiny občanov je projekt prioritne určený, kto a akým spôsobom bude môcť výsledky projektu využívať.)
 
Cieľové skupiny: mladí  talentovaní ľudia/široká verejnosť, ktorá nie je zvyknutá chodiť do divadla
Ambície projektu:
  • priniesť divadlo späť k širokej verejnosti
  • aktivovať mladých divákov k individuálnemu prejavu
  • podporiť mladých ľudí v ich sebarealizácií
  • oživiť dávne divadelné tradície mesta
  • priblížiť dejiny divadla mladým
  • spájať rôzne formy divadelného umenia
  • predstaviť profesionálne trénované kone          
  • predstaviť  prvky tradičného jazdeckého umenia (španielska jazdecká škola)
 
založiť tradíciu každoročného opakovania a rozširovania projektu aj do iných miest a krajín – neskôr aj založenie festivalu pouličného divadla
 
7. Pokračovanie projektu 
(Opíšte ako sa výsledky projektu budú udržiavať a ďalej rozvíjať v budúcnosti.)
 
Projekt chceme opakovať každoročne, so zmeneným repertoárom a máme  ambíciu rozširovať projekt aj do iných miest a krajín – neskôr aj založenie festivalu pouličného divadla
 
8. Aktivity 
(Podrobne opíšte jednotlivé aktivity, ich časový rámec a konkrétny spôsob realizácie)
 
Autori na základe scenára pripravia ucelené predstavenie v duchu stredovekých rytierskych turnajov (v príprave projektu autori upresnia, o čo konkrétne sa rytieri budú uchádzať). Súčasťou samotného deja budú vopred pripravené vstupy jednotlivých účinkujúcich. 
Predstavenie sa začne veľmi akčným a hlučným zvolávaním divákov. Kráľovský šašo/ rozprávač za stáleho bubnovania oboznámi divákov , čo sa bude diať. 
Ako prvý vystúpi kráľ na nádhernom čiernom koni. Predvedie veľmi pútavú jazdeckú ukážku stredovekých turnajových disciplín obohatenú o kaskadérske prvky. Keď kráľ skončí svoju jazdu, priskočí za ním kráľovský šašo, ktorý zábavnou formou divákom prezradí, čo sa bude diať ďalej.
Ako druhý sa turnaju zúčastní nešikovný rytier z ďalekej krajiny, ktorý ani nevie ako sa sedí na koni, pretože v ich zemi sa už jazdí na oveľa modernejších strojoch. Jeho výstup by mal byť vtipnou scénkou, kde účinkujúci predvedie akrobatické ukážky parkouru.
Ako tretí sa do celého deja pripletie vynaliezavý drzý a tučný sluha, ktorý svojimi móresmi a neuveriteľne absurdnými činmi spôsobí taký humbuk, že kráľov kôň sa splaší a zhodí ho na zem. Kráľ sa veľmi nahnevá a šašovi niečo pošepká.
Do tejto chvíle sa všetko riadi vopred pripraveným scenárom. Až kým šašo nevyhlási „Ľudia, je tu medzi vami niekto, kto kráľovi môže ukázať niečo nové, čo tento náš svet ešte nevidel?"
Výzva by mala smerovať k divákom. Kráľ na koni bude obchádzať blízko bariér hľadiska a osobne vyzývať ľudí k činu. Pokiaľ sa ani po tretej výzve nikto spontánne neprihlási, autori projektu budú mať v zálohe pripravených vopred oslovených mladých neznámych nadaných umelcov, ktorí budú na predstavení prítomní a svoje schopnosti (tanec, break dance, capoeira, hra na hudobný nástroj, spev, hip hop, akrobacia,atď)  môžu predviesť pred publikom.
Pokiaľ sa nájdu ľudia z publika, ktorí by boli ochotní predviesť svoj talent, dostanú reálny priestor ukázať sa počas turnaja a zároveň možnosť podieľať sa na tvorbe ďalšieho predstavenie spolu s realizačným tímom. Autori projektu sa dohodnú koľkým rôznym umelcom dajú šancu a ako presne bude celé podujatie ošetrené, aby nedošlo k výtržnostiam. 
Celé predstavenie sa skončí rituálom, kde kráľ podpísaním zmluvy prijme nové talenty, ktoré sa mu najviac páčili, na svoj kráľovský dvor. 
Z predstavenia do predstavenia by tak mali účinkujúci pribúdať a celé podujatie by tak nabralo väčšie rozmery. To znamená, že posledné, štvrté predstavenie, by malo obsahovať najviac rôznorodých vystúpení, ktoré si realizátori po dohode s novými umelcami vopred nacvičia.
 
9. Rozpočet
(Podrobne rozpíšte jednotlivé položky a spôsob využitia finančných prostriedkov.) 
 
1.Materiál a výroba dekorácií a zabezpečenia 550e
 
       a)  farby, spreje, štetce - 100e; potrebné rekvizity – 50e; stolárska výroba – ohradenie 
            priestoru z bezpečnostných dôvodov - 200e (materiál od sponzora)+200e (práca)
       b)  bez materiálu na výrobu dekorácie a zabezpečenia publika sa predstavenie nezaobíde.   
            Dekorácie a použité rekvizity musia byť veľmi výrazné a umne spracované, aby vyvolali 
            záujem všetkých okoloidúcich.
 
2. Materiál na výrobu kostýmov
 
      a)  nákup látok a iných potrebných materiálov – 200e
      b)  Táto položka je veľmi dôležitá na vytvorenie vhodnej atmosféry, vtipných aj majestátnych   
           kostýmov pre postavy stálych účinkujúcich. Rovnako ako scéna aj kostýmy musia byť veľmi  
           výrazné a zaujímavé, aby prilákali publikum.
  
 
3.Cestovné náklady zvieratá
 
dodávka s konským prívesom v cene 0,70 euro/km prejazdí na predstavenia 160 km (trasa BA-Karpatiax4), čo je cca 120 euro, nakoľko sú kone súčasťou predstavenia, je potrebné ich tam priviezť
 
 
5. Cestovné náklady na prevoz dekorácií
 
prenájom dodávky väčších rozmerov v cene 0,70 euro/km na predstavenia 160km (trasa BA-Karpatiax4), čo je cca 120 eur keďže dekorácii, kostýmov a prvkov scény bude viac a budú väčších rozmerov, nie je možné ich prevážať v osobných autách, ale bude potrebné na tieto účely zapožičať dodávku, do ktorej sa všetko pohodlne zmestí
 
6. Propagácia a reklama
tlač letáčikov veľkosti A6 v počte 2000ks, určené na rozdávanie pred predstavením, cca 100 euro, tlač plagátov veľkosti A3 v počte 40ks, cca 50 euro, iná forma printovej, internetovej inzercie v sume cca.200 euro pred každým predstavením je dôležité projekt spropagovať
 
celková suma – 1340 euro
Priemerne (0 Hlasy)


Kalendár (pozvánky) Kalendár (pozvánky)

Aktuálne kalendáre sídla

Čo je to participatívny rozpočet? Čo je to participatívny rozpočet?

Participatívny rozpočet je nástroj, ktorý umožňuje občanom a občiankam priamo sa zapojiť do rozhodovacieho procesu o prerozdeľovaní financií z rozpočtu mesta. Umožňuje im diskutovať o všetkom, čo sa týka verejného rozpočtu a politiky a zároveň prijímať relevantné rozhodnutia. Občan tak nielen volí, ale je priamo vtiahnutý do procesu rozhodovania o prioritách týkajúcich sa jeho mesta či mestskej štvrte.

Proces prebieha po celý rok a je otvorený pre každého, kto má záujem zapojiť sa. Občania a občianky majú možnosť sa pravidelne stretávať v komunitách alebo sa zúčastňovať verejných fór, v ktorých hovoria o problémoch a nedostatkoch v meste a podávajú návrhy na zlepšenie situácie.

V samosprávach, ktoré majú skúsenosť s participatívnym rozpočtom, došlo k výraznému poklesu korupcie, skvalitneniu služieb mesta a zvýšila sa v nich aj občianska angažovanosť a ochota zapájať sa do verejných záležitostí.

Zapojte sa priamo do rozhodovania o tom, ako majú byť použité peniaze z mestského rozpočtu!

Výsledok participatívneho rozpočtu v Bratislave pre rok 2013

Autor/ka: -

Vo štvrtok 7. februára sa v Primaciálnom paláci v Bratislave stretli občania a občianky na verejnom zvažovaní, ktorého cieľom bolo transparentne uzavrieť poslednú časť procesu participatívneho rozpočtu pre rok 2013 pred spustením realizácie občianskych projektov.

Proces participatívneho rozpočtu (PR) pre rok 2013 sa začal v auguste 2012 prípravami na septembrové verené fóra a jeho prvá časť skončila 8. novembra 2012 verejným zvažovaním a internetovou anketou na stránkach hlavného mesta a na sociálnej sieti. Občianky a občania sa do PR mohli zapojiť viacerými spôsobmi odlišujúcimi sa mierou participácie na procese a investovanou aktivitou. Participovať mohol každý, kto mal záujem. Od septembra do novembra sa pravidelne stretávali jednotlivé participatívne komunity PR, kde prebieha systematická práca s kritickými pripomienkami, podnetmi a návrhmi občanov a občianok na priority a projekty komunít. Na konci septembra a začiatku októbra prebehlo šesť verejných fór, ktorých cieľom bolo predstaviť občanom a občiankam projekt participatívneho rozpočtu, štruktúru rozpočtu mesta Bratislava, zozbierať od nich kritické pripomienky k službám a verejnému priestoru mesta a návrhy na ich riešenie, vytvoriť zoznam priorít, ktorými by sa mali jednotlivé participatívne komunity PR prednostne zaoberať a zapojiť čo najviac ďalších záujemkýň a záujemcov do činnosti komunít. Po celý čas bolo možné zapojiť sa prostredníctvom ankety Burza nápadov, či už fyzicky, alebo na internete. 30. októbra 2012 sa uskutočnila verejná prezentácia projektov, na ktorej boli znova širokej verejnosti predstavené všetky priority komunít a projekty vypracované na základe podnetov a nápadov občanov a občianok jednotlivými komunitami. Po prezentácii bola spustená anketa na stránke hlavného mesta a na sociálnej sieti, v ktorej občania a občianky mohli odovzdať hlas projektu podľa vlastných preferencií. 8. novembra sa táto časť procesu PR zavŕšila verejným zvažovaním. Hlasovanie v ankete bolo ukončené a spolu s výsledkami z verejného zvažovania vznikol výsledok, ktorý bol začlenený do procesu schvaľovania rozpočtu mesta pre rok 2013. Poslanci mestského zastupiteľstva na svojom zasadnutí zobrali na vedomie materiál, ktorý obsahoval tematické priority vytvorené občanmi a občiankami a poradie ich projektov. Mestské zastupiteľstvo (MsZ) na realizáciu PR namiesto celkovej požadovanej sumy 90 055 € potrebnej na plnú realizáciu všetkých projektov nakoniec vyčlenilo 46 000 €. 

V minulých ročníkoch PR sa ustanovila tradícia, podľa ktorej sa posledným bodom na verejnom zvažovaní stala diskusia o možnej realokácii prostriedkov pre jednotlivé projekty komunít. Cieľom tohto kroku je posilňovať konsezuálnu povahu vereného zvažovania a spoluprácu medzi participujúcimi občanmi a občiankami, pričom podmienkou pre zmysluplnosť akejkoľvek realokácie je vždy realizovateľnosť projektu po úprave rozpočtu. V tomto ročníku prebiehal proces PR v modifikovanej podobe, a preto rozhodnutie MsZ nasledovalo až po tom, ako verejné zvažovanie v novembri 2012 rozhodlo o podobe projektov PR pre rok 2013. Keďže čiastka, ktorú projektom PR odsúhlasilo MsZ bola takmer o polovicu nižšia než navrhovaný celkový rozpočet projektov, vyhradili si občania a občianky právo zvolať po rozhodnutí MsZ o výške prostriedkov vyčlenených na realizáciu projektov komunít ešte jedno verejné zvažovanie, na ktorom sa budú zaoberať realokáciou. Uskutočnilo sa 7. februára 2013. Pri rozhodovaní o realokácii boli pre občanov záväzné priority komunít a poradie projektov tak, ako ich zobralo na vedomie mestské zastupiteľstvo. Predmetom diskusie bola realokácia  prostriedkov, jej zmysluplnosť a evaluácia procesu PR. Občania a občianky sa zhodli na tom, že ďalšie evaluačné verejné zvažovanie sa uskutoční v júni a zaviedli inštitút mimoriadneho verejného zvažovania. Pri diskusii o realokáciách pre rok 2013 občania a občianky nakoniec pridelili projektom komunít nasledovné prostriedky:

Poradie

Názov projektu

Výsledný pomer v % (verejné zvažovanie + hlasovanie)

Rozpočet po realokácii

1.

Kultúrne a komunitné centrum Zora II

8,45 %

13 300 €

2.

Pracovná skupina a katalóg verejných datasetov magistrátu

8,38 %

3 500 €

3.

Zverejnenie vybraných datasetov na základe požiadaviek komunít PR

8,21 %

700 €

4.

Revitalizácia stromoradí pozdĺž cestných komunikácií v Bratislave

8,03 %

8 700 €

5.

Komunitné centrum generácií III

7,86 %

7 000 €

6.

Revitalizácia stanice Bratislava Filiálka

7,82 %

800 €

7.

Outdoorové športoviská

7,57 %

3 000 €

8.

Komunitné záhrady II

7,31 %

2 600 €

9.

Autonómna zóna Lafranconi

6,48 %

1 400 €

10.

SEMAFOR na sídlisku

6,28 %

1 000 €

11.

Krízová linka pomoci III

6,23 %

1 000 €

12.

Zodpovedné spolužitie so psami a vybudovanie rekreačnej zóny pre aktivity so psami

6,22 %

1 600 €

13.

Kompostovanie II

6,10 %

400 €

14.

Letné tábory

5,06 %

1 000 €

 

Fotografia: Wikimedia Commons

Priebeh a výsledok participatívneho rozpočtu v Bratislave pre rok 2012

Autor/ka: Utopia

Prvý ročník participatívneho rozpočtu (PR) v Bratislave prebiehal v období od apríla do júla 2012. Občania a občianky na pravidelných stretnutiach jednotlivých komunít PR podávali návrhy na zlepšenie mestského priestoru alebo služieb mesta, diskutovali o prioritách komunít a nakoniec na ich základe vypracovali projekty, ktoré sa uchádzali o prostriedky z mestského rozpočtu. Zapojiť do činnosti ktorejkoľvek z komunít sa mohol ktokoľvek, kto mal záujem. Participovať na rozhodovaní o prostriedkoch z mestského rozpočtu bolo možné aj inými spôsobmi. Po celý čas prebiehala Burza nápadov, anketa, ktorej cieľom bolo pozbierať čo najviac kritických podnetov a návrhov na ich riešenie od obyvateľov a obyvateliek Bratislavy na uliciach, verejných akciách alebo na internete na stránke pr.bratislava.sk. Okrem toho prebehlo niekoľko verejných diskusných fór, na ktorých sa rovnako dalo vyjadriť k rozpočtu a prioritám mesta. Občania a občianky mali celú dobu možnosť zapojiť sa do elektronických diskusií na stránke pr.bratislava.sk, na ktorej sú zverejňované výstupy práce v participatívnych komunitách a na verejných zhromaždeniach. 21. júna 2012 sa v Kultúrnom centre Dunaj uskutočnila verejná prezentácia projektov pripravených na základe všetkých podnetov a verejných diskusií v rámci participatívneho rozpočtu pre rok 2012. Po prezentácii sa občania a občianky znova vyjadrovali k projektom a prioritám participatívnych komunít a diskutovali o nich. Rozhodnutie o tom, ktoré projekty získajú podporu z mestského rozpočtu, je výsledkom verejného zvažovania delegátov komunít na zhromaždení z 28. júna 2012 a verejného hlasovania prebiehajúceho do 22. júla 2012.

Priebeh verejného zvažovania

Na úvod sa účastníci a účastníčky oboznámili s programom verejného zvažovania a jeho úlohou v procese PR. Následne začala diskusia o kritériách, podľa ktorých sa budú prezentovať a hodnotiť jednotlivé projekty nominované participatívnymi komunitami. Zhromaždenie sa zhodlo na týchto štyroch kritériách:

  • veľkosť cieľovej skupiny a dopad a ňu;

  • zapojenie participatívnych komunít a aktivizácia obyvateľov;

  • efektívnosť využitia financií;

  • prínos projektu pre Participatívny rozpočet.

Verejné zvažovanie pokračovalo predstavením jednotlivých projektov, po ktorom o nich účastníci a účastníci zhromaždenia diskutovali a začali hodnotiť projekty. Na základe hodnotenia vzniklo poradie projektov. V záverečnej fáze diskusie zhromaždenie hľadalo možnosti ako znížiť náklady na projekty bez toho, aby stratili svoj zmysel a stali sa nerealizovateľnými a podporiť ich tak čo najviac. Zvažovanie ukončila reflexia celého procesu a náčrt podoby ďalšieho ročníka PR.

K výsledkom verejného zvažovania sa pričítali výsledky verejného hlasovania, pričom váha verejného zvažovania tvorí 90 percent a hlasovania 10 percent výsledku. Vo verejnom hlasovaní bolo odovzdaných 628 hlasov.

Celkový výsledok participatívneho rozpočtu pre Bratislavu za rok 2012

Názov projektu

Verejné zvažovanie – počet bodov

Percento

Verejné hlasovanie – počet hlasov

Percento

Spolu percent

Pridelená suma - euro

Kultúrne a komunitné centrum ZORA

58

5,97

152

2,37

8,34

13000

Komunitné záhrady v Bratislave

66

6,8

70

1,09

7,89

2375

Komunitné centrum generácií (KCG) II.

68

7

 

34

0,53

 

7,53

5400

Cyklokuchyňa rozbicykluje Bratislavu

65

6,69

19

0,3

6,99

1400

Zelená hliadka II

65

6,69

19

0,3

6,99

3200

Marketing PR a KCG

61

6,28

12

0,19

6,47

1700

Kompostovanie

54

5,56

38

0,59

6,15

2000

Zodpovedné spolužitie so psami v meste

54

5,56

36

0,56

6,12

900

 

Podporené projekty sa budú realizovať od septembra 2012. Nasledujúci ročník participatívneho rozpočtu začne rovnako v septembri verejnými diskusnými fórami. Všetky informácie o priebehu PR, práci jednotlivých komunít, anketách alebo verejných diskusných fórach nájdete na stránke pr.bratislava.sk. Do ktorejkoľvek formy participácie sa môže zapojiť každý občan alebo občianka.

Fotografia: aromano

Pripomenutie pilotného projektu participatívneho rozpočtu Pripomenutie pilotného projektu participatívneho rozpočtu

Priebeh verejného zvažovania a výsledok pilotného projektu participatívneho rozpočtu

Autor/ka: Utopia

V stredu 7. decembra 2011 sa zavŕšil pilotný projekt participatívneho rozpočtu pre Bratislavu realizovaný v spolupráci občianskeho združenia Utopia a mestskej samosprávy. Pilotný projekt sa oficiálne začal v júli minulého roka tlačovou konferenciou primátora Bratislavy Milana Ftáčnika a zástupcov OZ Utopia. Aktívne zapojilo približne 200 občanov a občianok, ktorí sformovali základy piatich tematických participatívnych komunít. Tie tvoria základnú stavebnú jednotku v procese rozhodovania o rozdelení prostriedkov z rozpočtu samotnými občanmi a občiankami. V prvej fáze prebiehali v jednotlivých komunitách diskusie o kľúčových problémoch mesta a každý účastník mohol podávať návrhy, ktoré by ich pomohli odstrániť či zmierniť. V participatívnom dialógu prebiehajúcom na pravidelných stretnutiach niekoľko mesiacov potom občania a občianky dospeli k dohode o prioritách komunít a na ich základe spracovali niekoľko projektov. Nakoniec každá komunita vybrala dva projekty a dvoch delegátov, ktorí projekty prezentovali a obhajovali vo verejnom zvažovaní na zhromaždení s delegátmi z ostatných komunít.

V úvode facilitátorky vysvetlili, čo je verejné zvažovanie a aký bude jeho priebeh. Potom delegáti a delegátky začali navrhovať kritériá, podľa ktorých budú posudzovať projekty participatívnych komunít. V diskusii následne dospeli k ich konečnej podobe. Neskôr všetci zúčastnení predstavili svoje projekty a začali ich hodnotiť na základe vybraných kritérií.  Z desiatich projektov nakoniec získalo prostriedky na realizáciu sedem. Niektoré nezískali celú sumu, ktorú pôvodne požadovali. Zo 15-tisíc euro, ktoré na realizáciu pilotného projektu participatívneho rozpočtu pre Bratislavu poskytol primátor Bratislavy Milan Ftáčnik, dostali prostriedky nasledujúce projekty: Zelená hliadka, Sadaj na bike, Bike2work, Osadenie pamätných tabúľ pre významných Bratislavčanov a Bratislavčanky , Plavárne pre Bratislavčanov, Komunitné centrum generácií (senior – junior) a Krízová linka pomoci.

Od januára sa začalo s realizáciou vybraných projektov. Prevádzku spustilo Komunitné centrum generácií, ktoré slúži všetkým participatívnym komunitám a záujemcom o účasť na participatívnom rozpočtovaní v Bratislave. Počas každého pracovného dňa v ňom môžete získať informácie o participatívnom rozpočte, realizovaných projektoch a možnostiach, ako sa zapojiť do procesu. Na základe pilotného projektu mestské zastupiteľstvo schválilo participatívny rozpočet ako formu, ktorou je možné rozhodovať o prostriedkoch z mestského rozpočtu. V týchto týždňoch sa začína proces participatívneho rozpočtovania pre tento rok a každý, kto má záujem, sa môže zapojiť. Všetky informácie o realizovaných projektoch a stretnutiach participatívnych komunít nájdete na stránke pr.bratislava.sk.

Víťazné projekty a sumy, ktoré im boli pridelené:

Komunitné centrum generácií - 6000 €

Zelená hliadka - 3400 €

Pamätné tabule významným Bratislavčanom a Bratislavčankám - 2200 €

Plavárne pre Bratislavčanov - 600 €

Sadaj na Bike - 500 €

Bike 2 Work - 600 €

Krízová linka pomoci - 1700 €

Ako sa zapojiť Ako sa zapojiť

Najjednoduchší spôsob predstavuje vytvorenie si účtu a prihlásenie sa do jednej z participatívnych komunít, alebo len napísanie odkazu prostredníctvom burzy nápadov v diskusných skupinách na stránke pr.bratislava.sk. Môžete nám napísať, čo vás trápi, alebo aké vidíte možné riešenia.

Ak by ste radi zapojili intenzívnejšie, alebo ste zvedaví, ako v tejto chvíli celý proces prebieha, príďte nás navštíviť do Komunitného centra generácií na Karpatskej ulici v budove YMCA, v ktorom sa pravidelne stretávajú jednotlivé participatívne komunity. Do ich činnosti sa môže zapojiť každý, kto má záujem.

V tomto roku chystáme aj verejné fóra a internetové hlasovania o ťažiskových problémoch Bratislavy a o podpore projektov participatívnych komunít. Všetky informácie budú postupne zverejňované na tejto stránke.

Ďalšie informácie a kontakt Ďalšie informácie a kontakt

O aktuálnej činnosti participatívnych komunít a ďalších udalostiach sa môžete dočítať na stránke Komunitného centra generácií, sledovaním sekcie Novinky na tejto stránke alebo sledovaním stránok jednotlivých tematických participatívnych komunít.

O mechanizme participatívneho rozpočtu, o zahraničných príkladoch a o rôznych formách participácie sa dozviete viac na stránke: www.utopia.sk

V anglickom jazyku nájdete množstvo informácií z celého sveta na stránke: www.participedia.net

Ak chcete vedieť ešte viac, kontaktujte nás na e-mailovej adrese: utopia@utopia.sk