Diskusné fórum Diskusné fórum

Trenčianska

Trenčianska (riešenie križovatiek)

Trenčianska (riešenie križovatiek)
Odpoveď
23.6.2013 10:55
Verzia 21.6.2013

Stavba: Cyklotrasa Trenčianska, úsek Bajkalská – Dulovo námestie – zmena    organizácie dopravy 
Stupeň:  Objemová štúdia - ideový návrh
 
                    Cieľom objemovej štúdie je zlepšenie preferencie a kontinuality už vybudovaného úseku cyklotrasy na Trenčianskej ulici.  Začiatok riešeného úseku je  od križovatky Bajkalská- Trenčianska ( bez riešenia tejto križovatky) a koniec  na Dulovom  námestí  v križovatke s Košickou ulicou.
           Najväčšími bodovými závadami cyklotrasy sú najmä nedoriešené priechody cyklistov cez križovatky Trenčianska – Ružová dolina (TN-RD) a križovatky Trenčianska- Miletičová (TN-MI) . V predkladanom ideovom návrhu je riešenie týchto križovatiek a to aj variantoch a obmenách c cieľom kontinuálne ich  sprejazdniť aj pre cyklistickú dopravu.
 
1 Križovatka TN- RD
Ide o priesečnú nesymetrickú križovatku, v ktorej už dnes je doprava vedená chaoticky a cyklisti majú zábradlie s príkazom zosadni z bicykla.  Podľa čiastkového dopravného prieskumu realizovaného v rámci spracovania štúdie najsilnejším smerom je  v križovatke smer Trenčianska od  Bajkalskej smer Miletičova  kde intenzity dopravy v obedňajšej špičke dosahujú  400 vozidiel za hodinu.  V ľavom odbočení ktoré križuje cyklotrasu je najsilnejším smerom smer Trenčianska od Bajkalskej- Ružova Dolina smer Prievozská, kde intenzity dosahujú v poobedňajšej špičke až 107 vozidiel za hodinu.
Úplné vyriešenie dopravných problémov v tejto križovatke je možné len inštalovaním cestnej dopravnej signalizácie (CDS)  čo je riešené vo variantoch 3a, 3 a 1.  Bez CDS je variant 2.
 
1,1 Variant 3a       
 Ide o najúspornejší variant riešenia križovatky s CDS. Nevyžaduje žiadne rozširovanie súčasných pruhov a aj vodorovné dopravné značenie je menej komplikované.  Jednotlivé jazdné pruhy sú rozdelené nasledovne: -
·         Trenčianska od Miletičovej  má jeden pruh priamo vpravo a jeden samostatný pruh pre odbočenie vľavo na Ružovú dolinu. Ten by mohol byť využívaný aj na otáčanie pred križovatkou.
·         Trenčianska od Bajkalskej bude mať tak isto pruh priamo vpravo a jeden samostatný pruh pre odbočenie vľavo na Ružovú dolinu.
·         Oba výjazdy z Ružovej doliny by mohli byť z jedného pruhu. Stredný prepich je dostatočne široký na to aby sa ľavé odbočenia z Trenčianskej púšťali spoločne 
·         Pre chodcov, ktorí prejdú cez Trenčiansku sú navrhnuté vyčkávacie priestory pred cyklotrasou minimálne 2-3 metre od prepichu, resp. stop čiary cyklistov. Preto je cyklotrasa  posunutá ďalej od obrubníka, tak aby sa nám tam zmestil stožiar pre peších idúcich od Zdravotnej poisťovne a aby sa tam zmestil stožiar pre cyklistov v smere od Miletičky. 
·         V tomto návrhu je križovatka riadená v dynamickom režime s výzvami. Cyklisti sú riadení samostatnou signálnou skupinou a sú zaradený v hlavnej fáze, ktorá má zaradenú trvalú zelenú, prerušenú iba výzvou na zaradenie vedľajšieho smeru. V pevnom cykle  má zo 100 s cyklista cca 50. Cyklisti sa v tomto prípade vyzývať nebudú, a nebudú ani nijakým spôsobom detekovaný. Sú totiž zaradený automaticky s hlavnou fázou. Otázkou zostáva, či je požiadavka na ich preferenciu. Ak hej, tak by sa cyklisti vyzývali na stĺpiku kde majú návestidlo a zaradený by boli prednostne. To však dosť výrazne by to znížilo priepustnosť vedľajších smerov  a dochádzalo by ku kongesciám.  
·         Vodorovné značenie aj stop čiary sú nakreslené na obrázku tohto variantu modrou.
1,2 Variant 3
Jedná sa o podobné riešenie ako pri variante 3a s podobným režimom CDS- Na obrázku sú len vyznačené všetky jazdné pruhy vrátane priamej v Ružovej doline a so všetkými odbočeniami.
1,3 Variant 1
Ide o luxusné riešenie križovatky so samostatnými odbočovacimi pruhmi čo vyžaduje rozšírenie Ružovej doliny na  pred a za križovatkou na trojpruh. Súčasná zástavba a chodníky to dovoľujú. V tomto riešení zatiaľ nie je spočítaná CDS ale počíta sa tak isto s dynamickým riadením.     
1.4 Variant 2
V tomto variante sa navrhuje zastaviť prejazd cez stredový pás v Ružovej doline a jazdiť  ako v okružnej križovatke  s priečnym prechodom v súčasných priechodoch  s daním prednosti  v jazde cyklistom.  Podľa nameraných intenzít  aj prieplety   na strane k Miletičovej vyhovujú STN 73 6102 Projektovanie križovatiek na pozemných komunikáciách.  Priechody pre chodcov sú navrhnuté mimo križovatky až za súčasnými priechodmi pre dopravu, kde sú miesta aj na vyčkávacie priestory pred cyklotrasou.      
2. Križovatka TN- MI
V tejto križovatke navrhujeme len upraviť fázovanie  na CDS , pridať prvky detekcie na trasy cyklistické. Úprava pravdepodobne spôsobí zníženie priepustnosti vedľajších smerov kvôli spomenutej zmene fázovania. Naďalej zostane križovatka riadená v dynamickom režime. Cyklisti budú riadení opakovacím návestidlom priameho smeru a teda budú si vyvolávať fázu zároveň s dopravou. Nemyslíme si, že v tejto križovatke by mala byť akákoľvek preferencia cyklistov z dôvodu, že sa cyklisti pohybujú na vedľajšom vstupe a ak by si vyvolávali fázu prednostne, obmedzilo by to hlavnú trasu po Miletičovej ul. a zároveň výrazne obmedzilo MHD (nie len na Miletičovej ale aj na Trenčianskej).
Cyklisti a chodci sú v tejto križovatke riešení kolízne. Pešie priechody sú predĺžené až za cyklotrasu. Keďže sa nachádza stopčiara pre cyklistov na úrovni dopravnej, je to jediné možné riešenie.
Vypracoval  Ing.  Pokrivčák – INPROP
                    Ing. Zelník – PROSIG-