Participatívny rozpočet pre BB Participatívny rozpočet pre BB

My, občania mesta Banská Bystrica, starší ako 15 rokov (s trvalým aj prechodným bydliskom v Banskej Bystrici), máme každoročne možnosť navrhnúť a rozhodnúť, na čo sa využije čiastka, vyčlenená na tento účel z rozpočtu nášho mesta.

Cieľom je, aby sme mohli prostredníctvom mechanizmu zvaného "participatívny rozpočet" demokraticky, otvorene a spoločne využívať verejné zdroje na tvorbu a realizáciu vlastných nápadov pre zlepšenie nášho mesta, samosprávy a komunity.

Budeme tak v rámci nášho mesta môcť:

1. iniciovať inovatívne občianske projekty a služby a

2. rozhodovať o tom, ktoré z nich budú v spolupráci s Mestom zrealizované.

Zámerom je nielen to, aby sme my, ako verejnosť, boli účastní na tvorbe rozpočtu, ale tiež aby sme sa zaujímali a porozumeli mestským mechanizmom a aby nám na investíciách a projektoch, ktoré vyberieme, skutočne záležalo.

Novinky Novinky

Späť

Diskusné fórum 2019

Dňa 13. 12. 2018 sa konalo Diskusné fórum participatívneho rozpočtu pre rok 2019. Jeho účastníci schválili pre rok 2019 4 tematické oblasti, v rámci ktorých bude možné podávať projektové návrhy:

  • Aktívne občianstvo a komunitný rozvoj
  • Zeleň v meste a verejné priestory
  • Kultúra a umenie (zahŕňa aj projektové návrhy, súvisiace s históriou mesta)
  • Šport a vzdelávanie

Diskusné fórum zvolilo 5 členov novej Koordinačnej rady pre rok 2019:

Lucia Rossová
Katarína Kováčová
Juraj Droppa
Milan Cerovský
Miroslav Šimkovič

Suma, ktorú Mesto Banská Bystrica alokuje pre účely participatívneho rozpočtu v r. 2019 ostane vo výške €40 000; účastníci fóra po diskusii schválili výšku sumy, o ktorú sa môže 1 projektový návrh uchádzať pre pokrytie svojich nákladov: v r. 2019 to bude suma €10 000,-.

Člen Koordinačnej rady PR BB Miroslav Šimkovič informoval účastníkov fóra o tom, že uznesením zo dňa 26. júna 2018 Mestské zastupiteľstvo schválilo zmenu v Štatúte:
V § 9 sa dopĺňa nový odsek, ktorý znie: "V prípade, že v danom rozpočtovom roku nie sú v rámci druhého diskusného fóra vyčerpané všetky finančné prostriedky vyčlenené z rozpočtu Mesta, je Koordinačná rada oprávnená rozhodnúť o prerozdelení týchto zvyšných financií, avšak výhradne v prospech úspešných návrhov."

Ďalej Miroslav Šimkovič informoval prítomných o plánoch KooR PRBB do budúcnosti, medzi ktoré patrí snaha o zavedenie prvku verejného zvažovania o podaných projektoch ešte pred verejným hlasovaním o nich a o zámere zmeniť proces participatívneho rozpočtu v Banskej Bystrici tak, aby realizácia projektov mohla prebiehať po celý rok. Súčasne by prebiehal zber podnetov a nápadov pre nové projektové návrhy a ich vypracovávanie. Viac informácií o priparvovaných zmenách zverejní KooR PRBB priebežne.

Počas konania diskusného fóra pre r. 2019 prebehla aj krátka diskusia o návrhu Juraja Droppu, aby projektové návrhy nemali limit na realizačné náklady (ten by tvorila len celková suma, vyhradená na účely PR BB); pre r. 2019 účastníci ešte schválili uvedený limit €10 000,- s tým, že návrh J. Droppu môže byť opäť prediskutovaný a po schválení implementovaný ako súčasť plánovaných zmien v procese PR BB.

 

Dôležité termíny:

11. 02. 2019 - Deadline pre podávanie projektových návrhov
Kontrola projektov (KooR, ekonomické oddelenie), stanoviská ÚHA, KPÚ a pod.
11. 03. 2019 - Zverejnenie projektov
28. 03. 2019 - Druhé diskusné fórum

 

Priemerne (0 Hlasy)


Diskusné fórum PR BB 2021-22 Diskusné fórum PR BB 2021-22

Dňa 24. 3. 2021 sa konalo Diskusné fórum participatívneho rozpočtu pre Banskú Bystricu pre obdobie 2021-2022. Fórum prebehlo v online forme prostredníctvom platformy Zoom a bolo tiež streamované naživo na facebookovú stránku participatívneho rozpočtu. Účastníci fóra o. i. diskutovali o tematických skupinách a ich názvoch. Výsledkom diskusie bolo vytvorenie nových pomenovaní niektorých z existujúcich tematických skupín a vznikla jedna nová. Zároveň bola Koordinačná rada rozšírená o nového člena, ktorým sa stal Adam Hančák.

Pre nasledujúce obdobie je teda možné podávať projektové návrhy do participatívneho rozpočtu v rámci týchto skupín:

Aktívne občianstvo a komunitný rozvoj - Miroslav Šimkovič, Adam Hančák
Zeleň v meste a verejné priestranstvá - Michal Valent, Vladimír Bállek
Kultúra a kreatívny priemysel - Zuzana Kohútová
Šport, pohybové aktivity a zdravý životný štýl - Vladimír Ivan
Celoživotné vzdelávanie - Miroslav Šimkovič

Diskusia na fóre sa tiež dotkla otázky digitálnej platformy pre participáciu občanov. Hoci Mesto informovalo, že sa na možnosti zapájania občanov aj digitálnou formou pracuje, stále však ostáva otázkou, kedy bude digitálna platforma spustená. Miroslav Šimkovič stručne informoval, že v súčasnosti existuje niekoľko online platforiem, ktoré by sa dali využiť, ako napr. platforma Consider.It, CitizenOS alebo Your Priorities, ku ktorým postupne pribudnú aj slovenské lokalizácie, čo umožní aj slovenským záujemcom ich použitie. Okrem toho je stále v hre aj ponuka využitia aplikácie slovenskej organizácie Well Giving, s ktorou už rokovania prebehli. Výhodou aplikácie by bola aj skutočnosť, že je "šitá na mieru" a je užívateľsky prívetivá aj pre úradníkov Mesta.

Ďalšou diskutovanou témou na fóre bola pozastavená realizácia projektových návrhov z r. 2019 aj z r. 2020, z dôvodov pandemickej krízy. Otázkou, ktorá trápila účastníkov fóra bolo, či bude Mesto ochotné v jednom roku realizovať projekty z dvoch ročníkov, čo predstavuje potrebu alokácie sumy € 80 000...

Koordinačná rada na fóre predstavila harmonogram pre rok 2021:
Termíny stretnutí tematických skupín (v čase od 17:00)
14. 4., 28. 4.
12. 5., 26. 5.
9. 6., 16. 6., 23. 6. a 28. 6.

Termín pre odovzdanie projektov: 30. 6. 2021


KooR tiež avízovala, že má v pláne otvoriť štatút PR. O tomto procese bude Koordinačná rada vopred informovať a organizovať verejne diskusie a pripomienkovanie, tak aby bol štatút doplnený a upravený za účasti čo najviac aktérov.