Participatívny rozpočet pre BB Participatívny rozpočet pre BB

My, občania mesta Banská Bystrica, starší ako 15 rokov (s trvalým aj prechodným bydliskom v Banskej Bystrici), máme každoročne možnosť navrhnúť a rozhodnúť, na čo sa využije čiastka, vyčlenená na tento účel z rozpočtu nášho mesta.

Cieľom je, aby sme mohli prostredníctvom mechanizmu zvaného "participatívny rozpočet" demokraticky, otvorene a spoločne využívať verejné zdroje na tvorbu a realizáciu vlastných nápadov pre zlepšenie nášho mesta, samosprávy a komunity.

Budeme tak v rámci nášho mesta môcť:

1. iniciovať inovatívne občianske projekty a služby a

2. rozhodovať o tom, ktoré z nich budú v spolupráci s Mestom zrealizované.

Zámerom je nielen to, aby sme my, ako verejnosť, boli účastní na tvorbe rozpočtu, ale tiež aby sme sa zaujímali a porozumeli mestským mechanizmom a aby nám na investíciách a projektoch, ktoré vyberieme, skutočne záležalo.

Novinky Novinky

Späť

Prvé diskusné fórum PR 2020/2021

Vyhlásenie nového cyklu participatívneho rozpočtu 2020/2021



Dňa 19. 2. 2020 sa konalo prvé diskusné fórum nového cyklu participatívneho rozpočtu pre roky 2020/2021. Vladimír Bállek z Koordinačnej rady participatívneho rozpočtu zhrnul predchádzajúce - prechodné - obdobie, v ktorom občania mesta Banská Bystrica rozhodovali o 9 projektoch, ktoré postúpili do hlasovania. 4 z projektov získali dostatočný počet hlasov, aby mohli byť realizované.

Účastníci diskusného fóra určili tematické skupiny nového cyklu po diskusii nasledovne:

1. Zeleň v Meste  
2. Šport
3. Aktívne občianstvo, komunitný rozvoj a iné
4. Kultúra, umenie a vzdelávanie

Členovia KooR navrhli tieto termíny stretnutí tematických skupín: 12. 3. 2020, 26. 3. 2020, 16. 4. 2020, 30. 4. 2020, 14. 5. 2020, 28. 5. 2020 a 11. 6. 2020.

Ďalšie dôležité termíny

Termín odovzdania projektových návrhov: 15. 6. 2020.
Druhé diskusné fórum: 16. 9. 2020
Hlasovanie bude prebiehať od 16. 9. do 18. 11. 2020.

Účastníci Prvého diskusného fóra sa uzniesli, že výška finančných prostriedkov na 1 projekt financovaný z Participatívneho rozpočtu ostáva vo výške 10 000,- eur, pričom suma alokovaná mestom pre participatívny rozpočet bude aj v r. 2021 zachovaná na úrovni 40 000,- eur.

V závere diskusného fóra prebehla voľba novej Koordinačnej rady, ktorej členmi sa stali: Vladimír Bállek, Michal Valent, Ľudovít Liška, Miroslav Šimkovič, Bibiana Janšová, Zuzana Kohútová a Vladimír Ivan.

 

Priemerne (0 Hlasy)


Diskusné fórum PR BB 2021-22 Diskusné fórum PR BB 2021-22

Dňa 24. 3. 2021 sa konalo Diskusné fórum participatívneho rozpočtu pre Banskú Bystricu pre obdobie 2021-2022. Fórum prebehlo v online forme prostredníctvom platformy Zoom a bolo tiež streamované naživo na facebookovú stránku participatívneho rozpočtu. Účastníci fóra o. i. diskutovali o tematických skupinách a ich názvoch. Výsledkom diskusie bolo vytvorenie nových pomenovaní niektorých z existujúcich tematických skupín a vznikla jedna nová. Zároveň bola Koordinačná rada rozšírená o nového člena, ktorým sa stal Adam Hančák.

Pre nasledujúce obdobie je teda možné podávať projektové návrhy do participatívneho rozpočtu v rámci týchto skupín:

Aktívne občianstvo a komunitný rozvoj - Miroslav Šimkovič, Adam Hančák
Zeleň v meste a verejné priestranstvá - Michal Valent, Vladimír Bállek
Kultúra a kreatívny priemysel - Zuzana Kohútová
Šport, pohybové aktivity a zdravý životný štýl - Vladimír Ivan
Celoživotné vzdelávanie - Miroslav Šimkovič

Diskusia na fóre sa tiež dotkla otázky digitálnej platformy pre participáciu občanov. Hoci Mesto informovalo, že sa na možnosti zapájania občanov aj digitálnou formou pracuje, stále však ostáva otázkou, kedy bude digitálna platforma spustená. Miroslav Šimkovič stručne informoval, že v súčasnosti existuje niekoľko online platforiem, ktoré by sa dali využiť, ako napr. platforma Consider.It, CitizenOS alebo Your Priorities, ku ktorým postupne pribudnú aj slovenské lokalizácie, čo umožní aj slovenským záujemcom ich použitie. Okrem toho je stále v hre aj ponuka využitia aplikácie slovenskej organizácie Well Giving, s ktorou už rokovania prebehli. Výhodou aplikácie by bola aj skutočnosť, že je "šitá na mieru" a je užívateľsky prívetivá aj pre úradníkov Mesta.

Ďalšou diskutovanou témou na fóre bola pozastavená realizácia projektových návrhov z r. 2019 aj z r. 2020, z dôvodov pandemickej krízy. Otázkou, ktorá trápila účastníkov fóra bolo, či bude Mesto ochotné v jednom roku realizovať projekty z dvoch ročníkov, čo predstavuje potrebu alokácie sumy € 80 000...

Koordinačná rada na fóre predstavila harmonogram pre rok 2021:
Termíny stretnutí tematických skupín (v čase od 17:00)
14. 4., 28. 4.
12. 5., 26. 5.
9. 6., 16. 6., 23. 6. a 28. 6.

Termín pre odovzdanie projektov: 30. 6. 2021


KooR tiež avízovala, že má v pláne otvoriť štatút PR. O tomto procese bude Koordinačná rada vopred informovať a organizovať verejne diskusie a pripomienkovanie, tak aby bol štatút doplnený a upravený za účasti čo najviac aktérov.