Projekt má ambíciu koncentrovať informácie z rôznych zdrojov o občianskej participácii v stredoeurópsom regióne.

Súčasťou projektu je technologická a metodická podpora aktívnych občanov, komunít, samospráv a iných inštitúcií zavádzajúcich prvky občianskej a zamestnaneckej participácie.

Téme Participatívnych rozpočtov ako jednej z aplikácie občianskej participácie na úrovni samospráv sa venuje aj projekt Porto Alegre.

Novinky z komunít Novinky z komunít

Späť

Školská záhrada na ZŠ a MŠ Odborárska

Autor/ka: Martin Jankovič

Projektová dokumentácia Participatívny rozpočet Nové Mesto 2015

 

Názov

Školská záhrada na ZŠ a MŠ Odborárska

 

Anotácia (krátky opis projektu, cca 1000 znakov)

Zámerom projektu je zabezpečiť potrebný materiál na vyvýšené záhony a vybudovať školskú záhradu, ktorá bude slúžiť žiakom ZŠ a MŠ Odborárska.

 

Problém (opíšte súčasnú situáciu)

V rámci výuky na základných školách absentuje získavanie praktických zručností a alternatívnych spôsobov, akými si deti môžu osvojiť prínosy vzájomnej spolupráce na dosiahnutie istého cieľa. Deťom tiež často chýba priamy kontakt s prírodou a interakcia s ňou.

 

Riešenie (opíšte riešenie problému a akým spôsobom ho napĺňa predkladaný projekt)

Vybudovaním školskej záhrady sa pre žiakov sprístupní pozemok, kde budú môcť využívať vyvýšené záhony na pestovanie. O pestovaných plodinách si budú môcť rozhodovať sami a pri starostlivosti o ne získajú potrebné praktické zručnosti. Následne vypestované plodiny môžu zužitkovať. Priestor na pestovanie budú mať žiaci všetkých ročníkov a môžu si navzájom pomáhať a predávať skúsenosti.

 

Predkladateľ a realizátori projektu (Opíšte konkrétne personálne obsadenie pri projektových aktivitách, skúsenosti, know – how jednotlivých participantov, určte projektových koordinátorov)

Mgr. Martin Jankovič – projektový koordinátor

Dobrovoľníci v spolupráci so školníkom

 

Aktivity (Podrobne opíšte jednotlivé aktivity, ich časový rámec a konkrétny spôsob realizácie)

Apríl-máj 2015: budovanie konštrukcie vyvýšených záhonov

  • zabezečenie kompostu/zeminy na pestovanie

  • odovzdanie pozemku na pestovanie

 

Cieľ a výstupy projektu (zadefinujte zmeny, ktoré sa projektom dosiahnu, aké výsledky a výstupy očakávate)

  • obnovenie tradície praktickej výučby

  • realizácia školskej záhrady, ktorá umožní manuálne nenáročné pestovanie

  • osvojenie si praktických zručností, posilnenie vzájomnej spolupráce medzi žiakmi

  • získanie priameho kontaktu s prírodou a vlastnoručne dopestovanou zeleninou

 

Cieľová skupina (Definujte pre aké skupiny občanov je projekt prioritne určený, kto a akým spôsobom bude môcť výsledky projektu využívať)

Školská záhrada bude slúžiť 220 žiakom základnej školy a do pestovania sa môže zapojit aj 50 detí z predškolského stupňa.

 

Pokračovanie projektu (Opíšte ako sa výsledky projektu budú udržiavať a ďalej rozvíjať v budúcnosti.)

Po vybudovaní záhrady bude slúžiť žiakom naďalej po neobmedzenú dobu. V rámci projektu budú zabezpečen aj nástroje potrebné na údržbu a pestovanie.

 

Rozpočet (Podrobne rozpíšte jednotlivé položky a spôsob využitia finančných prostriedkov)

zemina/substrát na pestovanie  - 500 euro

dosky a hranoly na vyvýšené záhony/spojovací materiál – 350 euro

potrebné náradie a zavlažovanie (na konštrukciu a prácu v záhrade): 250  euro

semená a priesady: 50 euro

informačné letáky: 50 euro

Koordinácia, odmeny za odvedenú prácu a administratíva: 800 euro

 

Priemerne (0 Hlasy)


Novinky Novinky

utopia.sk

Právo na mesto a distribúcia priestoru

Myšlienka na právo na mesto je úzko spätá s francúzskym filozofom Henrym Lefebvreom. Jeho práca je reakciou na spoločenské vzťahy v liberálnom kapitalizme, ktoré tvarujú podobu dnešných miest. Lefebre vyzýva k radikálnej reštrukturalizácii spoločenských, politických a ekonomických vzťahov v meste a k prepracovaniu aktuálnej štruktúry liberálno-demokratického občianstva. Jeho koncept práva na mesto prepracováva rozhodovací proces v meste: preorientováva našu pozornosť od rozhodovania štátu smerom k produkcii mestského priestoru.

utopia.sk

Participatívny rozpočet pre Lisabon

Medzi európske mestá, ktoré hľadajú riešenie starých problémov ako aj rôznych novodobých komplikovaných fenoménov urbanistického, demografického a sociálneho rozvoja, už patrí aj hlavné mesto Portugalska Lisabon. Participatívny rozpočet sa ukazuje ako efektívne inovatívne riešenie najmä pre veľké mestá, ktoré bývajú (v niektorých súvislostiach paradoxne) veľmi často najväčšmi postihnuté hospodárskou krízou ako aj odcudzením jeho vlastných a novoprichádzajúcich obyvateľov.

utopia.sk

Ako hľadať spôsoby ochrany kultúrneho dedičstva

Medzi projekty v Latinskej Amerike, ktoré môžu poslúžiť ako dobrá inšpirácia aj pre Slovensko, určite patria prípady úspešnej rekonštrukcie historických objektov zdanlivo beznádejne odsúdených na zánik, a to nielen pre nedostatok financií, čo sa najčastejšie uvádza len ako vhodné a údajne neprekonateľné alibi, ale predovšetkým pre vytrvalý nezáujem obyvateľov, vedenia mesta či dediny alebo, ako je to často aj v prípade Slovenska – všeobecnej apatie, ktorá predpokladá, že daný stav je síce smutný, ale nedá sa zmeniť, lebo ľudia jednoducho nemajú žiadny vplyv.

utopia.sk

Participatívny rozpočet v Porto Alegre

Pri hľadaní spôsobov riešenia situácie sa o alternatívnom lokálnom  rozvoji začalo v Brazílii nanovo hovoriť až s vypuknutím krízy v 80.tych rokoch 20. storočia. Vzhľadom na sociálno-historický kontext a urbanistickú politiku príznačnú pre krajiny tretieho sveta, pri ktorej dochádza k čoraz hlbšiemu vylučovaniu celých skupín obyvateľstva a následne k ich právnej kriminalizácii neprekvapuje, že doposiaľ najznámejší medzinárodný model spravovania mesta sa začal práve v Latinskej Amerike.

utopia.sk

Participatívne rozpočty – nástroje participatívnej demokracie

Od definície k úsiliu

Participatívny rozpočet je proces priamej, dobrovoľnej a všeobecnej demokracie zabezpečujúcej ľuďom možnosť diskutovať o všetkom, čo sa týka verejného rozpočtu a politiky a zároveň prijímať relevantné rozhodnutia. Občan tak nielen že volí, ale je priamo vtiahnutý do procesu... Uribatam de Souza

utopia.sk

Realizovať utópie

V jednom rozhovore týkajúcom sa sčasti narastajúcemu významu Latinskej Ameriky v súčasnej geopolitike odpovedal slovinský filozof a psychoanalytik Slavoj Žižek, že ani tak nie je zaujímavé sledovať kroky, ktoré podstupujú krajiny takzvaného centra, ale tie postupy, ktoré uskutočňujú krajiny takzvanej periférie. Prirodzene, centrum a periféria majú vždy viaceré ťažiská.

utopia.sk

Veselý prístav Bratislava

Stop urbicíde – genocíde mesta!