Zverejňovač príspevkov
Tajuplná Trnava
Koordinátor: Marta Jašureková
Participatívna komunita Kultúra
PROJEKTOVÁ DOKUMENTÁCIA
[Dokument si môžete stiahnuť vo formáte PDF.]
Názov
Tajuplná Trnava |
Anotácia (Krátky opis projektu, cca 1000 znakov)
Tajuplná Trnava je názov stolovej spoločenskej hry o meste Trnava, o jej histórii, tradíciách a zaujímavostiach. Základom hry je 200 otázok o histórii, tradíciách, či zvláštnostiach Trnavy. Každá otázka sa nachádza na samostatnej kartičke, zobrazená z jednej strany, na druhej strane je zobrazená ponuka troch odpovedí (I., II. a III.), pričom iba jedna z nich je správna a označená zakrúžkovaním. Hra je určená minimálne dvom hráčom, maximálne šiestim vo veku od 12 rokov. Každý hráč hrá jednou figúrkou – historickou postavou, ktorá za svojho života pôsobila alebo pochádza z Trnavy a jej okolia. Hráč pohybuje figúrkou z východiskového bodu – jednej zo štyroch mestských brán alebo dvoch fortní po hracom pláne – dlaždicovej ceste zloženej z rovnakého počtu dlaždíc, znázornenej na historickej vedute mesta, smerom na Mestskú radnicu – cieľ hry. Za každú správne zodpovedanú otázku sa figúrka posúva po dlaždicovej ceste o dlaždicu bližšie k cieľu. Vyhráva hráč, ktorý sa so svojou figúrkou dostane do cieľa ako prvý a stáva sa starostom mesta. Autormi otázok budú žiaci buď základných alebo študenti stredných škôl, deti z detských domovov, skautských oddielov alebo umeleckých škôl – organizovaní učiteľmi dejepisu, občianskej, etickej náuky, náboženstva alebo vedúcimi, či vychovávateľmi v súťaži, vyhlásenej mestom pod názvom TAJUPLNÁ TRNAVA. Zoznam autorov otázok použitých v hre bude uvedený na obale stolovej hry. Všetci zapojení účastníci budú zaradení do zlosovania o výhru – stolovú spoločenskú hru Tajuplná Trnava. Vylosovaných bude 5 výhercov. Vizuál stolovej hry (hrací plán, balenie, kartičky s otázkami) zhotoví profesionálna grafička, ilustrátorka detských kníh. |
Problém (Opíšte súčasnú situáciu.)
Nízke sociálno-kultúrne a historické povedomie obyvateľov o Trnave, blízkom okolí, pamiatkach, inštitúciách. Vysoká migrácia obyvateľstva Slovenska, čo má za následok narastanie prisťahovaleckej populácie v meste Trnava. Daný stav vedie k tomu, že obyvatelia Trnavy nie sú „prepojení“ s Trnavou; nemajú vedomosti a poznatky o mieste, kde bývajú; strácajú kontakt s kultúrnym dedičstvom a teda nemajú čo ďalej odovzdávať nasledujúcim generáciám. |
Riešenie (Opíšte riešenie problému a akým spôsobom ho napĺňa predkladaný projekt.)
Zábavnou formou podľa vzoru princípu „škola hrou“ Jána Amosa Komenského, napomôže účastníkom projektu a hráčom k získavaniu zaujímavých poznatkov o meste. Prispeje zdravou mierou k zvyšovaniu pocitu spolupatričnosti všetkých cieľových skupín a budovaniu lokálpatriotizmu založeného na vedomostiach. |
Predkladateľ a realizátori projektu (Opíšte konkrétne personálne obsadenie pri projektových aktivitách, skúsenosti, know-how jednotlivých participantov, určte projektových koordinátorov.)
Mgr. Marta Jašureková – absolventka pedagogickej fakulty, odbor dejepis-občianska-etická náuka, diplomatka, aktivistka, organizátorka kultúrno-spoločenských podujatí. Adrian Kobetič – predseda Univerzitnej rady mesta Trnava, študent a aktivista. Mgr. Eva Melich – psychologička, podnikateľka, autorka scenárov divadiel, organizátorka podujatí, táborov a pobytov primárne zameraných pre deti a mládež, moderátorka a choreografka. Mgr. Ján Melich – absolvent Trnavskej univerzity, odbor dejiny a teória umenia so zameraním na stredoveké fortifikácie, pracovník Trenčianskeho múzea, autor scenárov nočných prehliadok a organizátor podujatí múzea, organizátor niekoľkých ročníkov nočnej hry „V uliciach mesta Trnava“. Zuzana Lipnická – umelecká riaditeľka Gooseberry, výtvarníčka, držiteľka ocenení za knižné ilustrácie. |
Aktivity (Podrobne opíšte jednotlivé aktivity, ich časový rámec a konkrétny spôsob realizácie.)
ÚLOHY do 31/8:
A1, A2, A3, A4 – zabezpečí MJ A5 – zabezpečí AK
ČASOVÝ PLÁN AKTIVÍT 2/9 Vyhlásenie súťaže TAJUPLNÁ TRNAVA na začiatku školského roka (zber otázok) FORMÁT ZADANIA PRE ÚČASTNÍKOV SÚŤAŽE TAJUPLNÁ TRNAVA
30/9 Ukončenie zberu otázok 5/10 Vytriedenie otázok a odoslanie OK 31/10 Ukončenie posudzovania otázok OK
B. ÚLOHY do 31/10
B1, B4 – zabezpečia EM, JM, AK, MJ B2 – zabezpečí AK B3 – zabezpečí ZL B5 – zabezpečia EM, JM
ČASOVÝ PLÁN AKTIVÍT 10/10 Vyvinutý hrací plán – princíp hry 31/10 Hotový kompletný vizuál hry 24/10 Vypracovaný hrací návod 31/10 Ukončené skúšanie hry
C. ÚLOHY DO 31/11
C1, C2 – zabezpečia EM, JM, AK, MJ
D. ÚLOHY DO 15/12
D1, D2, D3, D5 – zabezpečia EM, JM, AK, MJ D4 - zabezpečia EM, JM. |
Cieľ a výstupy projektu (definujte zmeny, ktoré sa projektom dosiahnu, aké výsledky a výstupy očakávate.)
Zábavnou formou povedie k rozvíjaniu vedomostí o meste. Prostredníctvom zapojenia sa do tvorby otázok má za cieľ aktivizovať záujem detí a študentov o minulosť mesta, v ktorom žijú. Chce oživiť tému návratu ku koreňom a rozprúdiť diskusiu o minulosti mesta, z ktorého pochádzame na pôde vzdelávacích a výchovných inštitúcií. Cez proces vyhodnocovania faktickej správnosti otázok a odpovedí previaže projekt spoluprácou základné a stredné školy s akademickou pôdou vďaka odbornej komisie Trnavskej univerzity. Tým zároveň poskytne spätnú väzbu o úrovni poznania žiakov a študentov na poli histórie a spoločenských vied. A zainteresuje do práce na jednom projekte učiteľov základných a stredných škôl a akademikov. Projekt vo výsledku adresne ocení usilovnosť účastníkov – tvorcov v hre použitých otázok, uvedením ich mena na oficiálnom prebale stolovej hry a webstránke mesta, kde bude zároveň dostupná na stiahnutie online e-verzia stolovej hry. Finálny tlačený a e-produkt priblíži históriu a život v Trnave všetkým tým, ktorí sa radi hrajú stolové hry vo svojich rodinách, s priateľmi, v rôznych komunitách alebo spoločenstvách. |
Cieľová skupina (Definujte, pre aké skupiny občanov je projekt prioritne určený, kto a akým spôsobom bude môcť výsledky projektu využívať.)
Prvou cieľovou skupinou sú deti a mládež, resp. žiaci II. stupňa základných škôl, študenti stredných škôl, umeleckých škôl, deti z detských domovov a skautských oddielov. Druhou cieľovou skupinou sú dospelí – obyvatelia a návštevníci mesta Trnava. |
Pokračovanie projektu (Opíšte, ako sa výsledky projektu budú udržiavať a ďalej rozvíjať v budúcnosti.)
Vytvorenie Escape room Tajuplná Trnava s témou histórie a zaujímavostí o meste. Tematický Escape room predstavuje model interaktívnej zábavno-vzdelávacej aktivity. Účastníci sú pri nej zatvorení v izolovanej miestnosti a v časovom limite musia vyriešiť rôzne úlohy a otázky tak, aby získali dostatok indícií, ktoré im pomôžu z miestnosti uniknúť. Escape room vychádza z otázok v hre, je určená žiakom základných a stredných škôl, variant A ľahší a variant B ťažší. |
Rozpočet (Podrobne rozpíšte jednotlivé položky a spôsob využitia finančných prostriedkov.)
Rozpočtové položky
- obalový materiál - hrací plán - hrací návod - otázky/odpovede karty Odhad nákladov spolu: 1600 Eur |