Aktuálna verzia projektu
Pilotný projekt „Participatívny rozpočet pre Bratislavu"
Projektová dokumentácia
Celkový zámer
Aktivity projektu sa zameriavajú, resp. realizujú služby, ktoré realizuje, alebo môže realizovať mestská samospráva v Bratislave. Výsledky projektu budú verejne prístupné buď ako služba, artefakt alebo informácia.
Každá z participatívnych komunít môže podať dva projekty v dvoch oblastiach:
-
Zvýšenie participácie občanov na verejnom živote
prostredníctvom projektu sa pre občanov Bratislavy vytvárajú širšie možnosti zapájať sa do verejného života a do fungovania samosprávy
-
Skvalitnenie služieb samosprávy a mestského prostredia
Projekt skvalitňuje, približuje alebo dopĺňa služby poskytované mestom Bratislava
Proces vytvárania a schvaľovania projektov
Predkladateľom projektu je konkrétna tematická participatívna komunita. Projekty sa formujú v komunite a zapojiť sa môže každá členka, každý člen komunity.
Schvaľovanie prebieha vo forme otvorenej diskusie - verejného zvažovania, v rámci komunity. V prípade, že sa nenájde všeobecný konsenzus, ktoré dva projekty má komunita rozpracovať a podporiť, je možné hlasovať.
výsledok: dva vybrané projekty
Projektová dokumentácia
Anotácia – krátky opis projektu
(v skratke, definujte projekt, cca. 1000 znakov)
Zámer projektu je vytvoriť komunitné centrum pre mladých ľudí, prostredníctvom ktorého by vzniklo miesto sociálnej výmeny a dialógu. Miesto by malo slúži primárne pre komunitu mladých, ktorá je otvorená širokej verejnosti. Má slúžiť potrebám diskusie a tvorby projektov. Sekundárne má slúžiť na alternatívne trávenie voľného času v rámci náučných, vzdelávacích a spoločenských aktivít.
|
Problém
(opíšte problém, ktorý chce projekt riešiť. Môže ísť o nedostatok kvality už samosprávou poskytovanej služby, alebo o jej neexistenciu, či o ohrozenie alebo nedostupnosť danej služby)
Základným problémom dnešnej „modernej spoločnosti" je virtualizácia spoločenského života a strata osobného kontaktu nielen medzi rovesníkmi, ale aj medzi generáciami. Dochádza tak odcudzeniu, ktoré prerastá do vzájomného nepochopenia. Mladá generácia má čo ponúknuť staršej a naopak. Myslíme si, že Bratislava potrebuje alternatívne komunitné centrum, ktoré by slúžilo spoločenským aktivitám rôzneho druhu s cieľom vytvárať vzájomné porozumenie medzi generáciami, medzi rovesníkmi a taktiež ponúkať spoločenské aktivity širšej verejnosti.
|
Východisková situácia
(opíšte na aké už uskutočnené aktivity má projekt nadväzovať, resp. aké možnosti na realizáciu projektu komunita má k dispozícii)
Nič charakteru podobného komunitného strediska sa na území Bratislavy nevyskytuje. Pred časom existovalo Informačné centrum mladých na Riazanskej ulici, ktoré však z neznámych dôvodov zaniklo.
|
Predkladateľ projektu a realizátori
(opíšte konkrétne personálne obsadenie pri projektových aktivitách, skúsenosti, know – how jednotlivých participantov, určte projektových koordinátorov)
|
Cieľ
(zadefinujte zmeny, ktoré sa projektom dosiahnu)
Prekonať problematické formy odcudzenia, vytvorením potencionálneho miesta s cieľom vytvárať nové priateľské vzťahy, uskutočňovať vzdelávacie aktivity, spoločensko-kultúrne aktivity a priestor na stretávanie sa komunít, ktoré sa podieľajú, alebo majú záujem zapojiť do projektov participatívneho rozpočtu v Bratislave.
|
Cieľová skupina
(definujte pre aké skupiny občanov je projekt prioritne určený, kto a akým spôsobom môže výsledky projektu využívať)
Cieľovou skupinou je mládež od 15 do 30 rokov a seniori.
|
Pokračovanie projektu
(opíšte ako sa výsledky projektu budú udržiavať a ďalej rozvíjať v budúcnosti)
Rozvíjanie nových aktivít, snaha o tvorbu kultúrnych výstupov – dokumentárnych filmov a i. Prezentácia myšlienok participatívnej demokracie širokej verejnosti. Jeden z členov participačnej komunity by sa mal pravidelne zúčastňovať na zasadnutiach komisií mesta a informovať ostatných členov komunity o návrhoch.
|
Aktivity
(podrobne opíšte jednotlivé aktivity, ich časový rámec a konkrétny spôsob realizácie)
Workshopy na tému participačnej demokracie a prezentácia myšlienok participačného rozpočtu 1x za týždeň, sobota podvečer 17:00 – 20:00 Vzdelávacie aktivity – výučba cudzích jazykov, každý týždeň zvolený deň: 18:00 – 20:00 Prezentácie, sobota 15:00 – 17:00 Filmové večery – premietanie dokumentárnych resp. common sense filmov, filmov, ktoré sú už voľne šíriteľné a prezentujú myšlienky participačnej demokracie, občianskej spoločnosti, humanizmu atď. streda 20:00 – 22:00 Šachový klub - štvrtok od 19:00 do 23:00, organizácia turnajov, účasť v lige od najbližšej sezóny a šírenie mena centra do verejnej pozornosti, časom je klub možné rozšíriť o viaceré druhy tzv. mind sports (go, bridž a pod.), v ktorých sa nedávno v Pekingu uskutočnila prvá svetová olympiáda /mimochodom Ftáčnikov brat je šachový veľamajster.../ Hudobné večery, piatok 22:00 – 01:00 Tematické diskusné kluby, riadené diskusie medzi generáciami na rôzne témy, každá druhá streda streda 15:00 – 17:00 Vzdelávacie kurzy IT pre seniorov, každá druhá streda v mesiaci od 15:00 – 17:00 Priestor pre komunity, utorok 20:00 – 22:00 Záujmové krúžky: maľovanie, čítanie prózy, recitovanie poézie, štrikovanie a iné aktivity, podľa časových možností a záujmu členov komunity Spoločenské hry, podľa potreby Knižnica s antikvariátom |
Rozpočet
(podrobne rozpíšte jednotlivé položky a spôsob využitia finančných prostriedkov)
Názov položky | Predpokladaná čiastka |
---|---|
Kontajner na dokumenty, 2x | 39,90 |
Písací stôl 2x | 160 |
Stoličky 20x | 20 |
Stôl 2x | 50 |
Nákup literatúry do antikvariátu a knižnice | ??? |
Prednášky – dobrovoľníci z MVO a OZ, prednášajúci | 200 |
Výbava šachového klubu pre účasť na ligových stretnutiach: 8 ks hodín a 8 ks šachovníc s figúrkami: 8x50 eur + 8x15 eur | 520 |
(Vychádzal som z ponuky predajní Kika a Ikea.)
Pri ďalších položkách by som vychádzal z rozpočtu, ktorý vytvorili už seniori, asi je zbytočné tvoriť duplicitu.