So, 11 dec 2010 17:21:00 +0100
Národný program reforiem 2010 nadväzuje na celoeurópsku stratégiu Európa 2020, je kľúčovým dokumentom vytyčujúcim ambície Slovenskej republiky v oblasti inkluzívneho rastu a boja proti chudobe,
Slovenská sieť proti chudobe vyjadruje k predloženému návrhu Národného programu reforiem nasledovné pripomienky:
Slovenská sieť proti chudobe žiada
1) na s. 3 v časti Všeobecné východiská preformulovať poslednú vetu odseku
„Pri príprave opatrení chce vláda využiť názory a skúsenosti odbornej verejnosti, zamestnávateľov, zamestnancov ako aj mimovládneho sektora."
takto:
„Pri príprave opatrení vláda využije názory a skúsenosti odbornej verejnosti, zamestnávateľov, zamestnancov ako aj mimovládneho sektora a zaistí transparentné ex-ante posudzovanie vplyvov navrhovaných opatrení, do ktorého zapojí najširšiu odbornú a občiansku verejnosť."
Zdôvodnenie: Znenie dokumentu by malo jasne dokumentovať vôľu vlády zapájať do prípravy strategických dokumentov širšiu odbornú a občiansku verejnosť a riadne a transparentne vykonávať ex ante posudzovanie vplyvov. Pripomienka je zásadná.
2) na s. 17 v odseku
„Zavedením povinného posledného ročníka v materských školách sa zlepší pripravenosť detí
na štúdium a odstránia sa rozdiely medzi deťmi pochádzajúcimi z rôzneho prostredia."
Nahradiť slovo „odstránia sa" slovom „menšia sa" takto:
„Zavedením povinného posledného ročníka v materských školách sa zlepší pripravenosť detí
na štúdium a zmenšia sa rozdiely medzi deťmi pochádzajúcimi z rôzneho prostredia."
Zdôvodnenie: Predškolská výchova má veľký, no nie všemocný význam pri znižovaní rozdielov medzi deťmi pochádzajúcimi z rôzneho prostredia a dôraz na ňu by nemal znamenať zanedbanie ďalších programov a opatrení (ktoré sa v NRP žiaľ ani nespomínajú). Pripomienka je obyčajná.
3) na s. 19: vynechať nasledujúci odsek
„Vláda zvýši regionálnu mzdovú flexibilitu zavedením regionálnej minimálnej mzdy. Na
Slovensku je podiel minimálnej mzdy na mediánovej mzde najvyšší v regiónoch s najvyššou
nezamestnanosťou, čo môže brániť mzdovej flexibilite a tým zvyšovať nezamestnanosť
a znižovať rast zamestnanosti. Diferencovanie minimálnej mzdy podľa regionálnych
podmienok na trhu práce zvýši flexibilitu zamestnávateľov pri určovaní mzdy a podporí tvorbu
nových pracovných miezd v regiónoch s najvyššou nezamestnanosťou."
Zdôvodnenie: Návrh neprešiel posudzovaním vplyvov na životné podmienky obyvateľstva. Neopiera sa o analýzy možnej regionálnej diferenciácie nákladov na základné životné podmienky a schopnosti súčasnej minimálnej mzdy tieto náklady pokrývať v plnom rozsahu a vytvára domnienku, že navrhovateľ neprihliadal k článku 36 Ústavy SR, podľa ktorého by mzda za prácu mala umožniť dôstojnú životnú úroveň. Vzhľadom na to, že súčasná výška minimálnej mzdy je už pod hranicou chudoby (60% mediánového príjmu), toto opatrenie by bolo v rozpore so záväzkom Európy 2020 znižovať chudobu. Pripomienka je zásadná.
V Bratislave 2. novembra 2010