Krízová linka pomoci II
Názov projektu: Krízová linka pomoci II(dobrovoľnícke služby charakteru susedskej pomoci)
1. Anotácia – krátky opis projektu: (V krátkosti definujte projekt, rozsah textu približne 1000 znakov.)
V sortimente poskytovaných sociálnych služieb chýba v súčasnosti služba, ktorá je v minimálnej miere nahradzovaná systémom SOS - asistenčnej pomoci, ktorú napr. pre samosprávu (v Ružinove, Starom Meste) zabezpečuje n.o. Samaritán. Problém, ktorý sa týka hlavne osamelých starších ľudí, ktorí sa náhle ocitnú v krízovej situácii a sú odkázaní na pomoc iných. Zväčša ide o ľudí, ktorí boli prepustení po zdravotníckom ošetrení do domácej liečby, avšak nemajú „poruke" rodinu alebo známych, ktorí by im pomohli pri sebaobslužných činnostiach. V zdravotníckych zariadeniach sa postupne funkcia sociálnej sestry likviduje a hrozí stav, že nebudú v systéme pracovať žiadne sociálne sestry a nikto sa nepostará, aby bol prepustený pacient do domácej starostlivosti zaopatrený. Krízová linka pomoci je jednou z prvých služieb, ktorá bude poskytovaná ako výstup z projektu Komunitné centrum generácií Senior – Junior. |
2. Problém (Opíšte problém, ktorý chce projekt riešiť. Môže ísť o nedostatok kvality samosprávou už poskytovanej služby, alebo o jej absenciu, či o ohrozenie alebo nedostupnosť danej služby.)
V súčasnej dobe, keď zdravotný a sociálny systém prechádza zmenami a jeho funkčnosť okliešťuje nedostatok finančných zdrojov ostáva časť spoločenskej zodpovednosti za riešenie problémov na pleciach tretieho neziskového sektora a jeho dobrovoľníkoch. Chýba krízová víkendová služba. Chýbajú informácie, ktoré by poskytovali komplexný obraz služieb pre seniorov v Bratislave. |
3. Východisková situácia (Opíšte na aké aktivity uskutočnené v minulosti má projekt nadväzovať, resp. aké možnosti na realizáciu projektu má komunita k dispozícii.)
Po vytvorení mapy služieb Bratislavy s adresami a opismi jednotlivých služieb poskytovaných samosprávou, mestskými časťami a súkromným alebo neziskovým sektorom na internete treba zhromaždiť informácie služieb poskytovaných samosprávou, mestskými časťami a súkromným alebo neziskovým sektorom na internete. V sortimente poskytovaných sociálnych služieb chýba v súčasnosti služba, ktorá je v minimálnej miera nahradzovaná systémom SOS - asistenčnej pomoci, ktorú napr. pre samosprávu v Ružinove zabezpečuje Spolok Samaritánov. Problém sa týka hlavne osamelých starších ľudí, ktorí sa náhle ocitnú v krízovej situácii a sú odkázaní na pomoc iných. Zväčša ide o ľudí, ktorí boli prepustení po zdravotníckom ošetrení do domácej liečby, avšak nemajú „poruke" rodinu alebo známych, ktorí by im pomohli pri samoobslužných činnostiach. V zdravotníckych zariadeniach sa postupne funkcia sociálnej sestry likviduje a hrozí stav, že nebudú v systéme pracovať žiadne sociálne sestry a nikto sa nepostará, aby mal prepustený (nemobilný, resp. s vážnymi obmedzeniami) pacient do domácej starostlivosti zabezpečenú sociálnu starostlivosť. Krízová linka pomoci bude jednou z prvých služieb, ktorá bude poskytovaná ako výstup z pripravovaného projektu Komunitné centrum Senior – Junior, ktoré sa bude budovať nadväzne na existujúce Vzdelávacie, poradenské a informačné centrum seniorov v rámci výziev Európskeho roka aktívneho starnutia a solidarity medzi generáciami - 2012. Zámer: Vyplniť medzeru v službách, ktoré sú nedostupné, buď z časových dôvodov (víkend – neposkytujú sa v súčasnosti) alebo finančných dôvodov (ide o platené služby, ktoré sú vzhľadom na výšku dôchodkov pre mnohých nedostupné). Projekt počíta so službou, ktorá sa bude konať - na princípe participácie, podpory pripravenosti a ochoty pomáhať druhým v záujme uchovania ich ľudskej dôstojnosti (ochrana sebaúcty) a kvality života - vo forme poradenstva (osobný a telefonický kontakt) – vrátane komunitnej intervencie - pomoci pri vybavení vhodnej sociálnej služby na úradoch, resp. blízkeho okolia, s využitím krízovej intervencie, prípadne zabezpečenia špecializovanej následnej pomoci (v spolupráci s odborníkmi) - vo forme konkrétnej terénnej práci - výpomoci v domácnosti (stravovanie, hygiena a iné obslužné práce, ktoré nedokáže klient vykonať samostatne) - dlhodobosť projektu zabezpečíme prostredníctvom vytvárania svojpomocných podporných skupín (zdieľanie skúseností) - inovatívnosť projektu spočíva v nájdení rezervy v ľudských zdrojov a zapojenie ich do riešenia akútneho problému súčasnej rýchlo starnúcej spoločnosti s oklieštenými finančnými zdrojmi (bezplatná služba). V súčasnosti sa v MČ dopracúvajú komunitné plány rozvoja a je predpoklad, že samosprávy budú reagovať na rastúcu potrebu tzv. terénnej starostlivosti v domácom prostredí. Pokiaľ sa vyrovná ponuka s dopytom na trhu, situácii by mala pomôcť týmto projektom zriadená krízová linka pomoci, ktorá súvisí aj s poradenskou činnosťou a terénnou výpomocou cez víkend v prípade žiadosti o pomoc. |
4. Predkladateľ a realizátori projektu (Opíšte konkrétne personálne obsadenie pri projektových aktivitách, skúsenosti, know – how jednotlivých participantov, určte projektových koordinátorov)
Participatívna komunita Seniori Koordinátor projektu – Dagmar Štúrová Tím dobrovoľníkov – príprava „mapy služieb" a realizácia projektovaných služieb. Na začiatku sa ráta s desiatimi ľuďmi pričom vyškolený tím sa postupne rozrastie na dvadsať ľudí. Na zapojenie sa do realizácie linky pomoci majú záujem nasledovní dobrovoľníci: Dagmar Štúrová, Marta Hrebíčková, Mária Kadúcová, Zdena Skokňová, Dagmar Gundová, Viera Hrdinová, Anna Lazarová, Eva Bernard, Mária Bučicová, Klára Kováčiková ... Spolupracujúce organizácie: Canisterapia, rozšírenie služieb krízovej linky a tímu dobrovoľníkov (Slovenská asociácia psích terapeutov, Petra Moncmann) Poradenstvo – rozšírenie tímu externých poradcov: Pomoc obetiam násilia - Jana Šípošová Občan a demokracia - Ľubica Trubíniová Amnesty International - Peter Weisenbacher Centrum pre výskum regiónov, Modra – Anna Nemcová
|
5. Cieľ (Zadefinujte zmeny, ktoré sa projektom dosiahnu.)
1.Vyplniť medzeru v službách, ktoré sú nedostupné, buď z časových (víkend – neposkytujú sa v súčasnosti) alebo finančných dôvodov (ide o platené služby, ktoré sú vzhľadom na výšku dôchodku nedostupné) a ich potreba postupne narastá (overenie skutočných potrieb) 2. Vytvoriť a vyškoliť tím dobrovoľníkov, ktorí sa budú zameriavať na krízovú intervenciu 3. Zhromaždiť informácie a vytvoriť mapu služieb poskytovaných samosprávou, mestskými časťami a súkromným alebo neziskovým sektorom 4. Vydanie príručky s poučením, dostupnej širokému okruhu záujemcov (vrátane internetu) 5. Priebežne na linke zabezpečiť rôzne poradenstvo |
6. Cieľová skupina (Definujte pre aké skupiny občanov je projekt prioritne určený, kto a akým spôsobom bude môcť výsledky projektu využívať.) - Seniorky a seniori, ktorí sa ocitnú v krízovej situácii (napr. človek, ktorého prepustia z nemocnice so zlomenou nohou (je osamelý, respektíve jeho blízki a známi nie sú práve k dispozícii); iné dotknuté osoby. - Spolupracujúce inštitúcie verejné: samospráva a štátna správa, zdravotnícke zariadenia - Spolupracujúce neziskové organizácie poskytujúce sociálne, osvetové, vzdelávacie a zdravotnícke služby - Spolupracujúce sponzorské spoločnosti - Dobrovoľníci |
7. Pokračovanie projektu (Opíšte ako sa výsledky projektu budú udržiavať a ďalej rozvíjať v budúcnosti.)
Pokračovanie projektu počíta s postupným zmapovaním a iniciovaním rozšírenia služby, zainteresovaním dobrovoľníkov a komunít v mestských častiach aj na ich aktualizáciu (dopĺňanie) Následne sa pripraví internetová verzia mapy Bratislavy s adresami a opismi jednotlivých služieb.Zavedie sa služba vybavovačov na úradoch a p. |
8. Aktivity (Podrobne opíšte jednotlivé aktivity, ich časový rámec a konkrétny spôsob realizácie)
Aktivity projektu a časový harmonogram ich realizácie: 1. Od 1. júla do 30. septembra 2012 a potom priebežne: - Nábor a pohovory s dobrovoľníkmi (cca 20 dobrovoľníkov – juniorov a seniorov), - vybavenie internetu a telefónnych liniek (mobil a pevná linka), - prenájom a zariadenie vhodných kancelárskych priestorov (KCG II), - dopracovanie interaktívnej mapy služieb, - dohody s organizáciami o zabezpečení a prispôsobení obsahu školení dobrovoľníkov: A) - kurzy prvej pomoci; B) - kurzy základov opatrovania; C) – Kurzy základov psychosociálnej krízovej pomoci, intervencie a spolupráce D) – Školenie k etike a zásadám dobrovoľníckej práce. - zmluva – dohoda s magistrátom a nadviazanie spolupráce so sociálnymi odbormi samospráv v jednotlivých mestských častiach (MČ) a zdravotníckymi zariadeniami o príprave krízovej linky pomoci a dohodnutí jej trvalej propagácie. 2. Október - november 2012: - Realizácia školení a kurzov ( A; B; C; D) pre dobrovoľníkov, - zmluvy s dobrovoľníkmi. 3. December 2012: - Skúšobná prevádzka KLP; tvorba a aktualizácia harmonogramu služieb dobrovoľníkov - Príprava propagačných letákov pre distribúciu a príprava a uskutočnenie tlačovej konferencie pre médiá 4. Január 2013 – Spustenie služby krízová linka a bezplatná sociálna pomoc pre obyvateľov BA - Prevádzkovanie KLP v čase: piatok od 17:00 do 22:00 h - Prevádzkovanie KLP v čase: sobota od 8:00 do 22:00 h - Prevádzkovanie KLP v čase: nedeľa od 8:00 do 22:00 h Poskytované služby: poradenstvo a poskytnutie krízovej intervencie, kontakt s úradmi a s miestami služieb; praktické služby v domácnosti – nákup, príprava stravy, nevyhnutné základné upratanie, pomoc pri základnej osobnej hygiene, starostlivosť o domáce zviera - venčenie psa, spätná kontrola situácie. Uvažovanie o iniciatívnom pravidelnom telefonovaní osamelým seniorom v ďalšej fáze projektu. |
9. Rozpočet (Podrobne rozpíšte jednotlivé položky a spôsob využitia finančných prostriedkov.)
1 | A) - kurz prvej pomoci; | 1200 € Kurzy v sume dohodou pre cca 20 dobrovoľníkov | 0 € |
2 | B) - kurz základov opatrovania; | ||
3 | C) – Kurz základov psychosociálnej krízovej pomoci a spolupráce | ||
4 | D) – Školenie k etike a zásadám dobrovoľníckej práce | ||
5 | Mobilné telefóny s internetom 2x | 0 € | 1000 € |
6 | Cestovné MHD lístky + prenosná mestská karta MHD (90 dní) | 200 € | 200 € |
7 | Občerstvenie (stravné) pre dobrovoľníkov v službe | 200 € | 0 € |
8 | Inzercia na verejných priestoroch a v médiách a iné | 100 € | 200 € |
9 | Odmena koordinátora (rok 2012) | 0 € | 500 € |
Upravený rozpočet | Spolu : 1700 € | 1900 € |