Podporujeme bus pruh na Štefánikovej, avšak nie v navrhovanej podobe, teda so zákazom vjazdu cyklistom v smere z centra k SAV.
Obchádzkové trasy vôbec nie sú v návrhu riešené. Reálne použiteľné náhradné trasy sú buď výrazne dlhšie, náročnejšie (cez kopcovitý terén) a všetky obsahujú viacero nebezpečných miest (najmä priame ľavé odbočenia cez frekventované cesty). Trasa Palisády - Kuzmányho - Moyzesova - Fraňa Kráľa - Vrátňanská - Križkova vyžaduje, aby cyklista najskôr odbočil vľavo na Palisády (cez tri pruhy vo frekventovanej križovatke) a potom pokračoval kopcovitým terénom úzkou ulicou pomedzi pozdĺžne parkujúce autá na oboch stranách. Druhá legálna obchádzková trasa je Nám. 1. mája - Nám. slobody - Žilinská - Karpatská - Dobšinského - Žabotova. Okrem nebezpečného ľavého odbočenia na Nám. 1. mája je 2,5 krát dlhšia ako trasa po Štefánikovej.
Prípadné obchádzkové trasy neriešia prístup na Štefánikovu pre obyvateľov a návštevníkov. Štefánikova je historická mestská trieda. Nie diaľničná výpadovka, kde by mal byť obmedzený prístup cyklistov. (Prax vo svete je taká, že ak je na nejakej ceste zákaz vjazdu cyklistom, existuje paralelná cyklotrasa).
Navrhujeme preto:
Zachovať možnosť jazdy cyklistom a vyhradiť im pravý pruh spoločne s MHD. Pripomíname, že v pravom pruhu bude po zriadení nižšia intenzita dopravy oproti súčasnému stavu (len autobusy a trolejbusy), keď tam cyklisti jazdia. Ak panuje obava, že vozidlá hromadnej dopravy nebudú môcť predbehnúť cyklistov kvôli súvislému radu osobných áut v ľavom pruhu, navrhujeme preskúmať a realizovať jedno z nasledujúcich opatrení, prípadne ich kombináciu:
- Zúžiť oba vnútorné jazdné pruhy na minimum (2,75 m) a na maximimum rozšíriť bus+cyklopruh (v spodnej časti ulice, ktorá je širšia, podľa možnosti až na 4 m), bude tak možné bezproblémové obchádzanie cyklistov vozidlami MHD.
- V užšej hornej časti ulice (Spojná - Križkova) zrušiť jeden jazdný pruh smerom od SAV do centra a adekvátne rozšíriť bus+cyklopruh. Pri šírke komunikácie 12 m, by bol výsledný stav 5 m (smer dole) + 3 (IAD smer hore) + 4 m (bus+cyklo smer hore).
Odporúčame začať prípravu cyklistickej trasy po Banskobystrickej a Štefanovičovej tak, aby poskytla atraktívnejšie a bezpečnejšie spojenie pre cyklistov, čím by sa ich počet na Štefánikovej znížil na nutné minimum prirodzene a nie direktívnymi opatreniami. Ani po dobudovaní tejto trasy neodporúčame zriadiť zákaz jazdy cyklistom po Štefánikovej, z dôvodu vyššie uvedenej nutnej obsluhy územia.
OZ Cyklokoalícia