Reflexia procesu PR z verejných stretnutí komunít v KCG v budove YMCA 22. 11. 2012 a 11. 12. 2012:
časti tohto spracovaného výstupu sú aj v nasledujúcich diskusných vláknach kde k daným témam možno ďalej diskutovať.
https://www.utopia.sk/liferay/web/komunitne-centrum-generacii-ymca-/diskusne-fora/-/message_boards/message/2163119https://www.utopia.sk/liferay/web/komunitne-centrum-generacii-ymca-/diskusne-fora/-/message_boards/message/2200986
a) Pripomienky k činnosti občianskej platformy
Proces:
na základe všetkých zozbieraných pripomienok dopracovať rámcovú koncepciu PR a určiť, kto, kedy a za akých podmienok ju bude môcť meniť
zverejniť rámcovú koncepciu (poznámka – koncepcia je už dlhšie zverejnená na stránke KCG: https://pr.bratislava.sk/liferay/web/komunitne-centrum-generacii-ymca-/ramcova-koncepcia-participativneho-rozpoctu-pre-bratislavu)
častejšie realizovať stretnutia všetkých komunít a intenzívnejšie rozvíjať spoluprácu medzi komunitami
zlepšiť informačné toky medzi zúčastnenými a jednotlivými orgánmi PR
vyjasniť procesy vo vnútri komunity a ich presné miesto v procese celého PR
čo najrýchlejšie vytvoriť KooR (Koordinačná rada, bod č. 5 v rámcovej koncepcii)
osloviť ľudí, ktorí nie sú priamo zapojení do procesu PR, aby pripomienkovali proces PR (poslanci, experti, nezainteresovaní občania a občianky...)
kritériá na posudzovanie projektov začleniť do wikiprotokolu projektovej dokumentácie – tj. kritériá je potrebné začať tvoriť už v úvode procesu PR
do procesu PR je potrebné začleniť ďalšie verejné zvažovania – predbežne: verejné zvažovanie po rozhodnutí mestského zastupiteľstva o PR pri schvaľovaní mestského rozpočtu (začiatok roka), verejné zvažovanie rozhodujúce o možnosti popresúvať prostriedky medzi jednotlivými položkami projektu alebo medzi jednotlivými projektami (polovica roku)
žiadne rozhodnutia, ktoré nebudú v súlade s procesom PR a nebudú vopred jednoznačne spracované v procese PR, nebudú platné a rešpektované v procese PR
Projekty a ich príprava:
projekt musí prejsť všetkými (zadefinovať akými presne) fázami procesu PR od začiatku až do konca
stanoviť presné pravidlá pre tvorbu rozpočtov projektov
Vylepšiť prípravu na verejné zvažovanie a aj samotné verejné zvažovanie: detailnejšia prezentácia projektov a lepšia príprava na verejné zvažovanie, všetky komunity by mali v dostatočnom predstihu poznať všetky projekty, ktoré sa majú zúčasniť na verejnom zvažovaní
stanoviť minimálne formálne kritériá, ktoré musí projekt spĺňať, aby sa kvalifikoval na verejné zvažovanie
vyjasniť proces vyhodnocovania projektov na verejnom zvažovaní - zabezpečiť objektívne hodnotenie podla kritérií a vytvoriť metodiku posuzdovania projektov
projekty by sa nemali posudzovať len podľa priorít komunity, v ktorej vznikli, ale aj podľa priorít ostatných komunít
pracovať na zdokonalení priebehu verejného zvažovania – napríklad lepšie rozvinúť diskusiu o dôvodoch konkrétnych hodnotení projektov jednotlivými účastníkmi a dať tak priestor na vyjasnenie si pozícií a možnú úpravu hodnotení
Technické otázky a verejné hlasovanie:
presne stanoviť priebeh a obsah verejného hlasovania – pri verejnom hlasovaní by sa mali dať zohľadniť kritériá hodnotenia a priority komunít
vopred pevne stanoviť formu verejného hlasovania a jeho paritu
vyriešiť otázku, či na elektronickú komunikáciu bude využívaný liferay, za akých okolností resp. ako sa vysporiadať so sťažnosťami na jeho používanie a naozaj odštartovať jeho intenzívne využívanie
Stratégia:
budovanie „imidžu“ občianskeho projektu, nie projektu niektorého z politikov, či niektorej zo strán
rozvíjanie spolupráce so všetkými orgánmi mesta, omnoho intenzívnejšie zapojenie poslancov MsZ, oslovenie poslaneckých klubov
zabezpečiť pravidelnú účasť delegátov komunít na zasadnutiach komisií MsZ
hľadať možnosti ako projekty PR zrealizovať v spolupráci s mestom aj keď prostriedky z rozpočtu nedostanú (napríklad tak, že si ich osvojí nikto z poslancov/kýň MsZ)
b) Pripomienky k činnosti orgánov mesta
Nečinnosť mestských orgánov:
orgány mesta, ktoré majú spolupracovať na realizácii procesu PR spolupracujú veľmi nedostatočne, takýto prístup je naďalej neakceptovateľný
pri realizácii projektov PR mali koordinátori projektov obrovské problémy pri čerpaní prostriedkov z rozpočtu mesta a ohrozilo to realizáciu niektorých projektov
úradníci by sa mali priamo zapojiť do realizácie PR a prejsť školením o PR
Spolupráca v Koordinačnej rade:
mesto by malo vyčleniť úradníkov, ktorí sa priamo zapoja do činnosti koordinačnej rady
členom KooR by mal byť úradník z kancelárie kontrolóra
mesto by nemalo robiť žiadne kroky týkajúce sa PR bez toho, aby ich schválila KooR
(v minulom roku sa kritika týkala predovšetkým hlasovania vyhláseného na sociálne sieti bez dohody a bez vopred stanovených podmienok jeho platnosti a parity a otázky, prečo bola na rokovanie MsZ o výške prostriedkov pre PR navrhnutá suma bez akejkoľvek diskusie s občanmi a občiankami zapojenými do procesu PR)
Marketing PR:
mesto by malo vytvoriť celoročnú komunikačnú stratégiu, ktorá bude zodpovedať potrebám procesu PR
do propagácie PR by sa malo zapojiť marketingové oddelenie mesta – malo by vyčleniť zodpovednú osobu a priestory, ktoré by na propagáciu PR slúžili (napríklad priamo na magistráte)
zabezpečiť propagáciu PR na všetkých oficiálnych podujatiach mesta
Požiadavka na MsZ:
zabezpečiť aby sa prostriedky určené na PR nepresúvali do iných rozpočtových položiek