Navigation Navigation
Staré divadlo nových zázrakov Staré divadlo nových zázrakov
Názov projektu: Staré divadlo nových zázrakov
1. Anotácia – krátky opis projektu:
(V krátkosti definujte projekt, rozsah textu približne 1000 znakov.)
Cieľom projektu „Staré divadlo nových zázrakov" je oživiť staré tradície dávnych miest , kde sa každý druh umenia prezentoval priamo v uliciach. Mladí ľudia mali možnosť prejaviť svoj talent, zabojovať o priazeň publika, alebo vyvolenej svojou individualitou. Autori projektu chcú v prvom rade vytvoriť atmosféru minulých čias v meste prostredníctvom vopred pripraveného predstavenia – ucelený príbeh, kde vystupujú živé zvieratá, akrobati, hudobnící, šašovia, profesionálni herci atď. Celkový vizuál projektu má byť inšpirovaný stredovekým pouličným divadlom. V príbehu však vždy ostane otvorený priestor pre spontánny prejav mladého človeka, kt. prijme výzvu aktívne sa zapojiť a ľubovoľnou formou ukázať svoj talent ( tanec, spev, básnické umenie, akrobacia, bojové umenie, kreslenie, atď...) Autori projektu tak dajú príležitosť mladým talentovaným ľuďom vystupovať okamžite pred publikom vo veľmi uvoľnenej a všetkému otvorenej atmosfére, tak, ako tomu bolo za starých čias. Objavené talenty, ktoré sa odvážia zabojovať, či už o úsmev peknej slečny, alebo pohár živej vody, dostanú príležitosť vystupovať v ďalších predstaveniach projektu. Cieľom je, nájsť čo najviac rôznorodých umeleckých a divadelných prejavov a tým každoročne v letných mesiacoch vytvárať živú divadelnú pôdu pre mladých ľudí.
2. Problém
(Opíšte problém, ktorý chce projekt riešiť. Môže ísť o nedostatok kvality samosprávou už poskytovanej služby, alebo o jej absenciu, či o ohrozenie alebo nedostupnosť danej služby.)
1. absencia spontánnosti v divadelnom umení
Dnešná doba ponúka divákom vo veľkom množstve najmä lukratívne, finančne náročné podujatia, ktoré sa realizujú v špecifických (na to určených) priestoroch. Staré tradície pouličného divadla, ktoré prichádza priamo k divákovi, takmer úplne vymizli. Stratila sa spontánnosť divadelných podujatí v každodennom mestskom živote – pokiaľ mladý človek nepríde do divadla, nikdy ho nezažije. Práve preto je veľmi dôležité, aby sa divadlo vrátilo do ulíc, tam, kde naň môže každý naraziť bez prípravy, bez plánu. Verejné priestranstvo poskytuje lepšie možnosti skĺbiť rôzne formy divadelného, tanečného a cirkusového umenia, a zároveň umožňuje do predstavenia zapojiť živé zvieratá – v prípade tohto projektu sú to kone.
2. absencia koní v centre mesta
V mnohých európskych metropolách sú kone neodmysliteľnou súčasťou mesta, len v Bratislave nie. Na rozdiel od iných miest, kde kone rozvážajú turistov, v Bratislave sa v tomto projekte kone ukážu vo svojej majestátnosti a plnej kráse. Cieľom projektu je, aby verejnosť mala možnosť vidieť a zažiť schopnosti trénovaného koňa naživo, zblízka a nielen vo filmoch.
3. absencia interaktívneho divadla
Na Slovensku je divák zvyknutý sedieť a pozerať sa . Autori projektu by toto zaužívané klišé chceli zmeniť a to konkrétne návratom k stredovekým divadelným slávnostiam, kde sa divák aktívne zapájal do deja, pretože vtedy nebolo hanbou prejaviť svoje emócie a názory. V tomto projekte má divák dovolené komentovať dej, prejaviť svoj zmysel pre humor a dokonca vystúpiť a ukázať svoje schopnosti naživo.
3. Východisková situácia
(Opíšte na aké aktivity uskutočnené v minulosti má projekt nadväzovať, resp. aké možnosti na realizáciu projektu má komunita k dispozícii.)
Projekt má nadväzovť na už vytvorenú divadelnú formu - interaktívne konské divadlo, ktoré malo premiéru 4.6. 2011. Predstavili sme interaktívnu hru s názvom „O drakovi Fedorovi"Cieľom tohto
projektu bolo vytvoriť ucelený príbeh s využitím filmových kaskadérskych ukážok, šermiarskych súbojov, jazdeckých drezúrnych prvkov a divadelného umenia určený najmä detskému divákovi. Do hry sme zapojili deti z hľadiska, ktoré nám pomáhali vytvoriť charaktery a formovať priebeh deja (deti z hľadiska predstavovali trpaslíkov, pážatá, pomáhali stavať stromy v lese, atď.)
9.7. 2011 – repríza predstavenia hry „O Drakovi Fedorovi"
www.equiteatro.wordpress.com
4. Predkladateľ a realizátori projektu
(Opíšte konkrétne personálne obsadenie pri projektových aktivitách, skúsenosti, know – how jednotlivých participantov, určte projektových koordinátorov)
Zuzana Hudeková – námet, scenár, scéna, kostýmy
Vyštudovala scénografiu na Vysokej skole múzických umení v Bratislave. Absolvovala štipendijný pobyt v Krakove a ukončila postgraduálne štúdium scénografie v holandskom Groningene. Vytvorila scénografie a kostýmy k viacerým produkciám na Slovensku a v Holandsku napr. k Rodinným príbehom od Biljany Srbljanovič, Plešatej speváčke od Eugena Ionesca alebo Pokusom o jej život od Martina Crimpa. K jej vlastným autorským projektom patria 15minmum, ktoré bolo ocenené holandskou porotou na festivale Jonge Harten. V zahraničí vytvorila ešte ďalšie dva autonómne projekty ako performance ANDEND (Groningen) a inštaláciu Boys&Girls (Palmela, Portugalsko). Od roku 2007 pracuje ako pedagóg výtvarných predmetov a keramiky na súkromnej anglickej škole. Momentálne spolupracuje s Divadelným Ústavom na európskom projekte Platform 11plus zameranom na vznik nových divadelných produkcii pre mládež
Natália Gálisová - námet, scenár, choreografia, účinkujúca
Vyštudovala Pedagogickú fakultu UK v Bratislave, odbor slovenský jazyk – dejepis. Vyučovala na súkromnom gymnáziu Esprit, pracovala v reklamnej agentúre, momentálne pracuje ako projektová manažérka. Dlhodobo spolupracuje s divadelno – kaskadérskou skupinou Borseus a s kaskadérskou skupinou Martina Uhrovčíka. Založila dobrovoľnícke konské divadlo s pracovným názvom Equiteatro, je autorkou námetu interaktívnej divadelnej hry na koňoch s názvom „O drakovi Fedorovi"
Milan Hrvoľ – projektový manažér, kaskadér účinkujúci v domácich aj zahraničných produkciách
Martin Uhrovčík – výcvik koní, účinkujúci, kaskadér Borseus
Je jedným z členov slovenskej divadelno-kaskadérskej skupiny Borseus, ktorá má pre svoju profesionalitu vynikajúce meno nielen na Slovensku, ale aj v celom svete. Počas svojej kariéry kaskadéra sa zúčastnil natáčania mnohých slovenských filmov, inscenácii, reklám, ale aj amerických veľkofilmov ako Traja mušketieri, Gladiátor, Kráľovstvo nebeské, Čierny jastrab zostrelený, Posledná légia, pričom spolupracoval a neraz predviedol svoje umenie pri nebezpečných scénach ako dablér hercov zvučných mien - Charliemu Sheenovi, Joshovi Harnettovi ci Ericovi Banovi.
Martin Uhrovčik dnes využíva všetky svoje skúsenosti pri tvorbe a organizovaní show, rytierskych turnajov, či príprave zvierat pre potreby filmovej, televíznej tvorby, či reklám.
Michal Veselý – účinkujúci
Rastislav Hubler – výroba scény
Kristína Bielická – starostlivosť o zvieratá
a dobrovoľníci na pomoc pri publicite a bezpečnosti podujatia
5. Cieľ
(Zadefinujte zmeny, ktoré sa projektom dosiahnu.)
Hlavným cieľom projektu je spájanie rôznych skupín a generácií, ktoré v budúcnosti môžu na tomto projekte ďalej spolupracovať a rozširovať tak záujem verejnosti o divadelné umenie.
Pomocou návratu k spontánnosti dávneho pouličného divadla, zapojením zvierat a využitím rôznych foriem divadelného umenia má projekt zatraktívniť divadlo pre širokú verejnosť. Dôležitým momentom je aktívne zapojiť mladých ľudí do samotnej prípravy a prezentácie projektu. Autori chcú týmto projektom prelomiť bariéry medzi rôznymi umeleckými žánrami a priniesť priamo do mesta, medzi ľudí farebnosť, živosť a veselosť.
6. Cieľová skupina
(Definujte pre aké skupiny občanov je projekt prioritne určený, kto a akým spôsobom bude môcť výsledky projektu využívať.)
Cieľové skupiny: mladí talentovaní ľudia/široká verejnosť, ktorá nie je zvyknutá chodiť do divadla
Ambície projektu:
- priniesť divadlo späť k širokej verejnosti
- aktivovať mladých divákov k individuálnemu prejavu
- podporiť mladých ľudí v ich sebarealizácií
- oživiť dávne divadelné tradície mesta
- priblížiť dejiny divadla mladým
- spájať rôzne formy divadelného umenia
- predstaviť profesionálne trénované kone
- predstaviť prvky tradičného jazdeckého umenia (španielska jazdecká škola)
založiť tradíciu každoročného opakovania a rozširovania projektu aj do iných miest a krajín – neskôr aj založenie festivalu pouličného divadla
7. Pokračovanie projektu
(Opíšte ako sa výsledky projektu budú udržiavať a ďalej rozvíjať v budúcnosti.)
Projekt chceme opakovať každoročne, so zmeneným repertoárom a máme ambíciu rozširovať projekt aj do iných miest a krajín – neskôr aj založenie festivalu pouličného divadla
8. Aktivity
(Podrobne opíšte jednotlivé aktivity, ich časový rámec a konkrétny spôsob realizácie)
Autori na základe scenára pripravia ucelené predstavenie v duchu stredovekých rytierskych turnajov (v príprave projektu autori upresnia, o čo konkrétne sa rytieri budú uchádzať). Súčasťou samotného deja budú vopred pripravené vstupy jednotlivých účinkujúcich.
Predstavenie sa začne veľmi akčným a hlučným zvolávaním divákov. Kráľovský šašo/ rozprávač za stáleho bubnovania oboznámi divákov , čo sa bude diať.
Ako prvý vystúpi kráľ na nádhernom čiernom koni. Predvedie veľmi pútavú jazdeckú ukážku stredovekých turnajových disciplín obohatenú o kaskadérske prvky. Keď kráľ skončí svoju jazdu, priskočí za ním kráľovský šašo, ktorý zábavnou formou divákom prezradí, čo sa bude diať ďalej.
Ako druhý sa turnaju zúčastní nešikovný rytier z ďalekej krajiny, ktorý ani nevie ako sa sedí na koni, pretože v ich zemi sa už jazdí na oveľa modernejších strojoch. Jeho výstup by mal byť vtipnou scénkou, kde účinkujúci predvedie akrobatické ukážky parkouru.
Ako tretí sa do celého deja pripletie vynaliezavý drzý a tučný sluha, ktorý svojimi móresmi a neuveriteľne absurdnými činmi spôsobí taký humbuk, že kráľov kôň sa splaší a zhodí ho na zem. Kráľ sa veľmi nahnevá a šašovi niečo pošepká.
Do tejto chvíle sa všetko riadi vopred pripraveným scenárom. Až kým šašo nevyhlási „Ľudia, je tu medzi vami niekto, kto kráľovi môže ukázať niečo nové, čo tento náš svet ešte nevidel?"
Výzva by mala smerovať k divákom. Kráľ na koni bude obchádzať blízko bariér hľadiska a osobne vyzývať ľudí k činu. Pokiaľ sa ani po tretej výzve nikto spontánne neprihlási, autori projektu budú mať v zálohe pripravených vopred oslovených mladých neznámych nadaných umelcov, ktorí budú na predstavení prítomní a svoje schopnosti (tanec, break dance, capoeira, hra na hudobný nástroj, spev, hip hop, akrobacia,atď) môžu predviesť pred publikom.
Pokiaľ sa nájdu ľudia z publika, ktorí by boli ochotní predviesť svoj talent, dostanú reálny priestor ukázať sa počas turnaja a zároveň možnosť podieľať sa na tvorbe ďalšieho predstavenie spolu s realizačným tímom. Autori projektu sa dohodnú koľkým rôznym umelcom dajú šancu a ako presne bude celé podujatie ošetrené, aby nedošlo k výtržnostiam.
Celé predstavenie sa skončí rituálom, kde kráľ podpísaním zmluvy prijme nové talenty, ktoré sa mu najviac páčili, na svoj kráľovský dvor.
Z predstavenia do predstavenia by tak mali účinkujúci pribúdať a celé podujatie by tak nabralo väčšie rozmery. To znamená, že posledné, štvrté predstavenie, by malo obsahovať najviac rôznorodých vystúpení, ktoré si realizátori po dohode s novými umelcami vopred nacvičia.
9. Rozpočet
(Podrobne rozpíšte jednotlivé položky a spôsob využitia finančných prostriedkov.)
1.Materiál a výroba dekorácií a zabezpečenia 550e
a) farby, spreje, štetce - 100e; potrebné rekvizity – 50e; stolárska výroba – ohradenie
priestoru z bezpečnostných dôvodov - 200e (materiál od sponzora)+200e (práca)
b) bez materiálu na výrobu dekorácie a zabezpečenia publika sa predstavenie nezaobíde.
Dekorácie a použité rekvizity musia byť veľmi výrazné a umne spracované, aby vyvolali
záujem všetkých okoloidúcich.
2. Materiál na výrobu kostýmov
a) nákup látok a iných potrebných materiálov – 200e
b) Táto položka je veľmi dôležitá na vytvorenie vhodnej atmosféry, vtipných aj majestátnych
kostýmov pre postavy stálych účinkujúcich. Rovnako ako scéna aj kostýmy musia byť veľmi
výrazné a zaujímavé, aby prilákali publikum.
3.Cestovné náklady zvieratá
dodávka s konským prívesom v cene 0,70 euro/km prejazdí na predstavenia 160 km (trasa BA-Karpatiax4), čo je cca 120 euro, nakoľko sú kone súčasťou predstavenia, je potrebné ich tam priviezť
5. Cestovné náklady na prevoz dekorácií
prenájom dodávky väčších rozmerov v cene 0,70 euro/km na predstavenia 160km (trasa BA-Karpatiax4), čo je cca 120 eur keďže dekorácii, kostýmov a prvkov scény bude viac a budú väčších rozmerov, nie je možné ich prevážať v osobných autách, ale bude potrebné na tieto účely zapožičať dodávku, do ktorej sa všetko pohodlne zmestí
6. Propagácia a reklama
tlač letáčikov veľkosti A6 v počte 2000ks, určené na rozdávanie pred predstavením, cca 100 euro, tlač plagátov veľkosti A3 v počte 40ks, cca 50 euro, iná forma printovej, internetovej inzercie v sume cca.200 euro pred každým predstavením je dôležité projekt spropagovať
celková suma – 1340 euro