Participatívna komunita Mládež zorganizovala 4.10.2012 na magistráte Bratislavy v rámci prípravy na rok 2013 Verejné fórum Participatívnej komunity Mladých.
Programom fóra boli: - Krátka prezentácia PR.
Prezentácia realizovaných a realizujúcich projektov PK Mládež.
Verejná diskusia o prioritách mesta týkajúcich sa života mladých ľudí v Bratislave.
1.vstupný dokument:
1.1. Návrh priorít, ktoré vznikli v PK Mládež:
a) športoviská a ihriská v Bratislave – priorita zameraná na zlepšenie športového života v meste
b) neformálne a praktické verejné vzdelávanie – priorita zameraná na zvýšenie prístupu k nízkoprahovému neformálnemu vzdelávaniu mimo štandardné inštitúcie a platené centrá voľného času.
c) aktivizácia mladých ľudí – priorita zameraná na potrebu odstraňovania prekážok aktivizácie mladých ľudí + na prezentovanie konkrétnych príkladov, ktorými možno interaktívne ukázať ľuďom, že je možné uskutočniť dobré zmeny vo svojom okolí.
d) podpora alternatívnej kultúry – zachovať rôznorodosť a rozmanitosť v rámci kultúry + vytvárať pre minoritné skupiny a ich aktivity informačné kanály, ktoré budú verejné a do ktorých budú môcť vstupovať a tak sa sprístupniť a priblížiť verejnosti.
1.2. momentálne projekty PK Mládež:
a) Plavárne pre Bratislavčanov – projekt z pilotného kola PR.
- krátky popis: Zmapovať situáciu školských bazénov a možnosti ich sprístupnenia verejnosti. Vytvorí sa mapa komerčných bazénov v Ba a bude doplnená o prehľadnú interaktívnu mapu jednotlivých školských bazénov v Bratislave s popisom ich konkrétneho stavu, nákladov na ich úpravu tak, aby mohli slúžiť potrebám verejnosti. Súčasťou mapy a projektu bude možnosť verejne diskutovať a hlasovať za sprístupnenie jednotlivých bazénov.
b) KC ZORA – projekt z prvého kola PR.
- krátky popis: KC ZORA v bratislavskej Trnávke je výsledkom dlhodobej absencie podobného zariadenia v tejto časti mesta ako aj jej širšom okolí, a taktiež snahou o využitie nepoužívaného mestského objektu pre verejnú kultúrno-vzdelávaciu činnosť a oddych. Cieľom projektu je kultúrna, osvetová a výchovno-vzdelávacia činnosť, ako aj utužovanie komunitnej spolupatričnosti a dobrých vzťahov miestnych obyvateľov prostredníctvom rôznych stretnutí a spoločenských podujatí, so zameraním na všetky vekové kategórie.
c) Marketing Participatívneho rozpočtu a Komunitného centra generácií: projekt z prvého kola PR.
- krátky popis: Zámerom je vytvoriť intenzívne propagovanie PR a KCG,
oboznamovanie, šírenie povedomia, informovanie ostatných ľudí o možnostiach participácie a získanie nových členov participácie prostredníctvom vytvorenia rôznych propagačných materiálov, zintenzívnenia spravodajstva, ďalej organizovaním prednášok na tému PR so študentmi na stredných školách v rámci hodín náuky o spoločnosti a taktiež vyhlásením súťaže pre vytvorenie najlepšieho projektu od mladých ľudí/študentov.
d) Autonómna zóna Lafranconi: projekt navrhovaný do 2.kola PR.
- krátky popis: Zámerom je kultivácia a premena areálu pod a pri moste Lafranconi pri Botanickej záhrade, s cieľom rozvíjať ducha miesta - kultúrny aj spoločenský potenciál lokality. Ľudia, ktorí sa na tomto mieste spontánne schádzajú a trávia čas (alternatívne aktivity: parkour, skateboard, graffiti, street art atď) budú prizvaní do niekoľkých komunitných workshopov a za spolupráce s viacerými partnermi dostanú možnosť premieňať tento areál tak, aby v ňom mohli ďalej rozvíjať svoje záujmy a aby sa v ňom cítili dobre.
2. Výstupný dokument z VF
2.1. Priority PK Mládež a doplňujúce návrhy, ktoré vzišli z VF.:
a) športoviská a ihriská v Bratislave – zlepšenie športového života v meste
návrhy:
- realizovať nízkonákladové projekty - opravy a renovácie existujúcich športovísk, najmä tých, ktoré vyžadujú malé náklady na údržbu (pokazené hojdačky, preliezky, zarastené futbalové ihriská...) s dôrazom na prípravu športovísk s prevenciou chátrania a poškodenia.
- spracovať a šíriť informácie o dostupnosti športovísk, štatistiky o ich typoch a ich počte na obyvateľa a taktiež o záujme, preferenciách obyvateľov v danej lokalite.
- sprístupňovať verejnosti nové typy športov: napr. prostredníctvom športových exhibícií,
Iniciovať tzv. „týždeň otvorených športovísk" - ľudia by skúšali a spoznávali zadarmo rôzne športy v meste (napr. kanoe).
- vybudovať mestské open air fitness
- poskytovať podporu komunitným športovým klubom,
b) neformálne a praktické verejné vzdelávanie - vzdelávanie mimo štandardné inštitúcie a platené centrá voľného času
návrhy:
- organizovať bezplatné kurzy pre sociálne slabšie skupiny.
- otvárať nízkoprahové vzdelávacie zariadenia (ako nar. Mixclub, Ulita)
- implementovať bezplatné kurzy v centrách voľného času.
- otvoriť letnú „univerzitu" zameranú na praktické a teoretické vzdelávanie pre deti a mládež, sprístupňujúcu svoje služby všetkým mladým ľuďom. (financovať učiteľov, koordináorov...)
- oživiť kurzy manuálnych zručností, remesiel (napr. prácu s materiálmi, drevom…)
c) aktivizácia mladých ľudí – efektívnym marketingom prelomiť ľahostajnosť v meste a konkrétnymi príkladmi a interakciou ukázať ľuďom, že je možné uskutočniť zmeny vo svojom okolí.
návrhy:
- motivovať dobrovoľníctvo medzi školskými súťažami a aktivitami.
- zapojiť katedru marketingu, aby adresovala výzvu študentom - vymyslieť efektívny marketing, komunikačnú stratégiu PR.
- apelovať na mesto aby propagovalo PR silnejšou informačnou kampaňou.
d) podpora alternatívnej kultúry - zachovať rôznorodosť a rozmanitosť v rámci kultúry + vytvárať pre minoritné skupiny a ich aktivity informačné kanály, ktoré budú verejné a do ktorých budú môcť vstupovať a tak sa sprístupniť a priblížiť verejnosti.
Návrhy:
Rozmanitosť v meste:
- riešiť problém nedostatku predškolského vzdelávania v meste a podpory alternatívnej predškolskej starostlivosti: Dostupnosť štátneho predškolského vzdelávania je veľmi zlá, súkromné kluby sú bez podpory nesmierne drahé, zároveň rodičia, ktorí chcú dať svoje deti do alternatívnych škôlok a škôl (napr. Waldorf, Montessori, Jazykové-anglické s pod., ...), nemajú reálne na túto možnosť peniaze.
Informovanosť:
- vyčleniť vybranú časť voľných inf. plôch, úradné tabule, billboardy a pod., pre informovanie o alternatívnej kultúre a podujatiach.
- zmapovať výlepové lokality kde sa lepia plagáty a kde by sa bezplatne lepiť mohli (napr. vylepovacie plochy pri miestach ako sú školy), navrhnúť bezpečné pravidlá takéhoto propagovania.
- otvoriť bratislavský „hydepark" - fórum na slobodný prejav.
2.2. Poradie priorít na základe hlasovania účastníkov VF:
1.športoviská a ihriská – 12 bodov
2.aktivizácia mladých – 8 bodov
alternatívne aktivity – 8 bodov
4.neformálne a praktické vzdelávanie – 6 bodov