Názov projektu: Škola dokorán
1. Anotácia – krátky opis projektu:
ZŠ na Vihorlatskej ulici je súčasťou Mierovej kolónie už niekoľko desaťročí. Tradične bola miestom nielen vzdelávania, ale aj voľnočasových aktivít a stretávania sa detí, rodičov aj okolitej verejnosti. Postupom času detí ubúdalo, vekové zloženie Mierovej kolónie (MK) sa menilo a a pre neefektívne využitie bola škola vyradená z reťazca škôl. Priestory však Mestská časť dala do dlhodobého prenájmu Súkromnej waldorfskej škole. Tým došlo k jej plne kapacitnému vyťaženiu, no novorozbiehajúca sa škola a jej aktivity boli určené len pre jej žiakov. Zároveň do Mierovej kolónie vstúpili noví ľudia, mnohí z nich aj ako nájomníci, či noví majitelia bytov v tejto oblasti. V MK tak došlo k premiešaniu „starousadlíkov" s „novoprišelcami" a zároveň sem vstúpila celkom nová komunita ľudí, ktorí v nej trávia denne veľké množstvo času. Najskôr opravili a umelecky zútulnili vnútro školy- okrem tried vytvorili ateliéry- výtvarný,ľudovo-remeselný, drevársky, potom okolie a záhradu, ovocný sad, ihrisko, prírodnú telocvičňu. Začalo dochádzať k stretnutiam, aj komunikačným stretom starousadlíkov a „novoprišelcami". Pre nadviazanie osobných vzťahov, ako predchádzaniu nedorozumeniam, sa rodičia spolu s deťmi zo školy rozhodli pozvať do svojich aktivít ľudí- deti aj dospelých z MK a realizovať spolu to, čo ich spája- kreatívne aktivity, radosť z tvorenia, tradície a remesiel. Tým sa škole navráti status miesta nadväzovania priateľstiev, prepájania komunít, naberania celoživotných zručností a strediska komunitného života bez ohľadu na vek. Projekt Škola dokorán má za cieľ prepojiť komunitu starých rodičov, rodičov a žiakov waldorfskej školy s okolitým komunitami- dôchodcami, rodičmi, deťmi z Mierovej kolónie. Formou spoločných činností v tvorivých dielňach, príťažlivých pre všetky generácie, na pôde školy pri spoločnom tvorení dôjde k ich vzťahovému prepojeniu, vzniknú kreatívne medzigeneračné dialógy, v ktorých sa zúčastnený učia od seba navzájom, vymieňajú si skúseností a spolupracujú. Činnosti vychádzajú z predošlých overených skúseností, ktoré zaujímajú všetky zahrnuté komunity a zameriavajú sa na zvyky a tradície z regiónu v nadväznosti na zábavné učenie sa fyzikálnych zákonov prostredníctvom hračiek starých otcov a materí, ktoré spolu vyrobíme. Symbolicky toto medzigeneračné tvorenie a komunikácia cezeň prebehne na pôde školy, ktorou za 50 rokov existencie prešlo viacero generácii a teraz sa môžu v tomto spoločnom priestore prepojiť aj inak, ako len súnaležitosťou k priestoru. Nielen dvere dokorán, ale najmä vzájomné sa učenie je nosnou súčasťou projektu. Voľnočasové aktivity, dostupné pre ľudí MK prietorovo, vybavením, lektormi a najmä finančne, zatiaĺ v Mestskej časti chýbajú A tie, ktoré inegrujú vzájomne generácie a všetkým dávajú možnosť sebarealizácie a zážitku radosti zo vzájomnej blízkosti, sú výrazným prínosom pre sebarozvoj nielen obyvateľov, ale aj tých, ktorí v MČ trávia množsvo času a tým priamo prispievajú k rozvoju Mestskej časti a jej dobrého mena a úspechov.
2. Problém (Opíšte problém, ktorý chce projekt riešiť. Môže ísť o nedostatok kvality samosprávou už poskytovanej služby, alebo o jej absenciu, či o ohrozenie alebo nedostupnosť danej služby.)
V Mierovej kolónii v okolí školy sa pohybuje a žije niekoľko rôznorodých komunít, ktoré si k sebe zatiaľ len hľadajú cestu. Keďže v tejto časti nejestvuje žiaden spoločný priestor- komunitné centrum, akýkoľvek väčší spoločný priestor- MC, kultúrny dom, či niečo podobné, rozhodla sa komunita rodičov, starých rodičov a detí školy otvoriť priestory a najmä aktivity školy pre všetky tieto komunity, aby v spoločných záujmových kreatívnych činnostiach došlo ich vzťahovému prepojeniu a mohli následne spolu pracovať a spolutvoriť dianie a prostredie Mirovej kolónie, ktorá ich všetkých spája. V súčasnosti nejestvuje priestor, ani organizované verejne dostupné voľné aktivtiy na takéto prepojenie. Komunity sú rozdelené na domácich a prišelcov, pričom medzi niektorými z nich dochádzalo k slovným potýčka, obviňovaniam z rôzneho diania v kolónii, či hnevu na neznámych, ktorí „rušia náš zaužívaný život". Pri osobných zblíženiach sa tieto problémy ukázali ako prejavy strachu z nepoznania, ukázalo sa, že pri osobnom spoznávaní sa sa vzťahy menia a dochádza k otvorenej komunikácii, dokonca spolupráci a empatii miesto bezcieľneho obviňovania. Zatiaľ úplne absentuje miesto, lektori aj možnosť voľnočasových aktivít, v ktorých sa všetky spomínané komunity môžu prepojiť. Škola bývala takýmto miestom a chceli by sme jej tento status prinavrátiť.
3. Východisková situácia (Opíšte na aké aktivity uskutočnené v minulosti má projekt nadväzovať, resp. aké možnosti na realizáciu projektu má komunita k dispozícii.)
Na Vihorlatskej ulici v mierovej kolónii je škola, ktorá bola dlhé roky ZŠ slúžiacou rodinám žijúcim v tejto priemyselnej zóne .Časom sa stala kapacitne prebytočnou, pričom mestská časť ju dala k dispozícii do dlhodobého prenájmu na účely súkromnej základnej školy, do ktorej dochádzajú deti z rôznych miest- oblastne cca až 50 km ďalekého okruhu, sú z rôznych rodín, národností, rás. Dlho boli vnímaní ako prišelci, cudzinci. Starší obyvatelia kolónie pocítili nárast pohybu, miestny záhradkári mali obavy z narastajúceho počtu detí ( báli sa nepoznaných teenagerov). Po ich usídlení, pretvorení priestorov školy vnútorných i vonkajších, vytvorení prírodnej telocvične, malej záhradky a bylinkovej záhradky s jazierkom, minifarmičkou a dobrovoľníckej práci v okolí školy došlo ku vytváraniu osobných kontaktov „prišelcov" a usadlíkov. Ukázalo sa, že nás spája rovnaký postoj k prírode, zodpovednosť za spolutvorbu prostredia, v ktorom žijeme, radosť z tradičného tvorenia a tradícií. Pre podporu vzťahovej previazanosti pred Vianocami prebehol skúšobný miniprojekt Ako chutia Vianoce, kde si deti, starí rodičia a rodičia WŠ spolu so starkými a dôchodcami z okolia v otvorenej vianočnej dielni vymieňali svoje zvyky a piekli svoje tradičné koláčiky, tvorili si darčekové krabičky plné rozmanitosti chutí Vianoc v rôznych rodinách a obdarúvali sa navzájom. Aktivity sa zúčastnilo cca 60 ľudí priamo, nepriamo cez obdarovanie a zdieľanie tradičných koláčikov niekoľkonásobne viac členov týchto komunít. Aktivitu si všetci užívali a priali si pokračovať v spoločných činnostiach tak, aby spoznávaním sa predchádzali konfliktom, ku ktorým pri premiešavaní sa a anonymite ľudí z jednotlivých komunít voči sebe dochádzalo. Ukazuje sa, že osobné spoznávanie sa v činnostiach a spolutvorení spoločného prostredia je tou najlepšou prevenciou konfliktov a zároveň prospieva všetkým zúčastneným nielen emocionálne, ale naberá na sile a spoločná spoločenská zodpovednosť a ochota tvoriť prostredie, kde žijeme. Preto sme sa rozhodli v tejto činnosti pokračovať overeným spôsobom- realizáciou verejných otvorených kreatívnych dielničiek, ktoré vychádzajú zo spoločných tradícií všetkých komunít, ktoré sa ocitli v tomto spoločnom prostredí. Jedná sa o – 1.Veľkonočnú dielničku, 2.dielničku s názvom Hračky starých otcov, hračky starých materí (alebo ako sa prirodzene učiť hrou)3.,Dielňa s názvom dokážeme vlastnými rukami: tvoríme tradičné malé nástroje pre tradičné remeslá ( rámiky na tkanie, zápästkové tkanie, cepy, hrable na „štrikovanie" atd.) a 4. jedna dielňa tradičných remesiel, kde tieto využijeme- pletieme z pedigu, robíme z vlny 5. Vianočná dielňa
4. Predkladateľ a realizátori projektu (Opíšte konkrétne personálne obsadenie pri projektových aktivitách, skúsenosti, know – how jednotlivých participantov, určte projektových koordinátorov)
Predkladateľom projektu sú rodičia a učitelia WŠ, dobrovoľníci:, spolu 13 doborvoľníkov dospelých a 5 teenagerov
PaedDr. Noščáková Ľubica- projektová managerka, matka dvoch dcér-žiačok WŠ, zároveň učiteľka na bežnej ZŠ V MČ, dlhoročné skúsenosti v dobrovoľníckej práci, pracovala dobrvoľne ako projektová managerka v OZ Mamám Slovenska, organizátorka podobných dielničiek v rámci SR,
Slavomír Lichvár- učiteľ, ktorý má rozsiahle skúsenosti a bud e pripravovať materiály a návody an Hračky starých Materí a hračky starých otcov
Taiana Maťová- učiteľka, vedúca remeselnej dielne, ktorá bude lektorovať pletenie košíkov z pedigu
Saša Paršová- ako zástupca rodičov a kolégia učiteľov zároveň
členovia Rady rodičov, za každú triedu 1, t.j. 9 rodičov. A aktívni teenageri z WŠ 5
Všetci lektori i dobrovoľníci majú praktické skúsenosti v danej oblasti- ľud.remeslách, komunitnej práci, tvorivých dielˇnach atd.
5. Cieľ (Zadefinujte zmeny, ktoré sa projektom dosiahnu.)
- ide najmä o kvalitatívne zmeny
-prepojiť tých, ktorí denne do MK dochádzajú a trávia tam svoj čas s tými, ktorí v MK žijú
-otvorenie sa súkromnej školy voči verejným aktivitám v prospech ľudí, žijúcich v blízkosti školy
- vzťahové prepojenie komunít prichádzajúcich do MK a žijúcich v Mierovej kolónii, bez ohľadu na vek, príslušnosť, rasu
- zlepšenie vzťahov,vytvorenie osobných prepojení sa, otvorenie spoločnej spolupráce
- vytvorenie kreatívnych dialógov, prežitie spoločných činností pri spoločných záujmoch
- sebarealizáciu rôznych skupín
Vytvorenie spoločného základu pre utvorenie komunitného centra pre všetky zúčastnené komunity
Kvantitatívne zmeny:
- Zrealizované 3 menšie (účasť okolo 50-70 osôb) a 2 veľké (účasť cez 100 osôb) tvorivé dielne
- - články na webstránke školy (o každej z dielní) 5
- Fotogaléria s návodmi na stránke školy, k verejnej dispozícii
- Článok v miestnom periodiku o prepájaní sa rôznych komunít cez kreatívne spolutvorenie
6. Cieľová skupina (Definujte pre aké skupiny občanov je projekt prioritne určený, kto a akým spôsobom bude môcť výsledky projektu využívať.)
Rodičia, starí rodičia a žiaci WŠ, obyvatelia MK, členovia Klubu dôchodcov z MK, priamo zapojených vo veľkých dielňach cca 100 osôb, v menších cca 50-70, priame zapojenie.
Spolu sa teda projekt dotkne priamo cca 170 osôb, nepriamo cca 800 (žijúcich a dochádzajúcich do MK)
7. Pokračovanie projektu (Opíšte ako sa výsledky projektu budú udržiavať a ďalej rozvíjať v budúcnosti.)
Máme pripravenú sériu aktivít od jari 2015, kde pôjde najmä o spoločné remeselné a ekologické práce v prostredí MK- verejná čajovňa, bylinkové špirály, verejná otvorená knižnička atd.
8. Aktivity (Podrobne opíšte jednotlivé aktivity, ich časový rámec a konkrétny spôsob realizácie)
Ide o 5 dielní, 2 veľké a 3 menšie. Každej predchádza Stretnutie dobrovoľníckej skupiny, príprava plagátikov, pozvánok a rozdelenie si úloh (nákup materiálu, písanie a fotenie návodov atd.) celého programu dielničky, predpríprava monokomponentov a častí hračiek, chystanie a tlač návodov, rozdelenie si lektorovania jednotlivých výrobkov, organizačné dohody a riešenia. Následne s realizované dielne:
1.Veĺkonočná megadielnička s programom na celej WŠ, bazárom atd. , výroba stojanov na vajíčka, zdobenie veľkonočných medovníkov, pletenie korbáčov atd.
2.Verejná dielnička:. Hračky straých materí, hračky starých otcov- verejná dielnička výroby mechanických hračiek, ktoré fungujú na základe fyzikálnych zákonizostí, prírodných zákonov- napr.kotuľák, vodný mlyn, farebné vrtielka, vrtuľky, mechanická pohyblivá špuľka a pod., ich predvedenie, výroba a následne využitie pri učení sa, aj ako darčeky spájajúce komunity a generácie
3 Verejná dielnička- výroby remeselných výrobkov, pomocou ktorých budeme následne tvoriť a pracovať v ďaľšej dielni a tiež jednoduchých „ľudových športových potrieb" na rozvoj obratnosti. Napr.: rámiky na tkanie, štrikovací hrebeň, dná a rámiky na pedigové pletenie forma na zápästkovanie, cepy atd., zo športových- chodúle rôzneho druhu, preklápačky,atd.
4. Verejná dielnička: pletenie z pedigu, štrikovanie na hrebeni, tkanie atd.
5.Vianočná megadielňa- s programom na celej WŠ, tradičným, tentokrát otvoreným verejnosti. Výroba tradičných anjelov z drôtu a korálok, z česanej ovčej vlny, maľovanie svietnikov, výroba sviečok zo včelieho vosku, pečenie a zdobenie medovníkov s odbornýmm lektoringom, výroba ozdôb na stromček z drôtu a korálok,
9. Rozpočet (Podrobne rozpíšte jednotlivé položky a spôsob využitia finančných prostriedkov.)
Lektorné: Všetci lektori pracujú ako dobrovoľníci, počítame odracovaných spolu cca 15h /lektor priamo v dielni, 5 h pri príprave, čo je 20h/lektor a 10h/ostatní dobrovoľníci, čiže spolu odpracujeme
4x20h+ 14x10h –spolu 22O dobrovoľníckych hodín počas celého rpojektu
Prenájom priestorov a náklady energií počas dielní- poskytne WŠ
Jedinou poliožkou rozpočtu, na ktorej následne stojí naša možnosť projekt zrealizovať je teda Materiálne zabezpečenie:
Materiálne náklady na jednotlivé dielne:
1.Veĺkonočná megadielnička ..........................spolu 295€
-sádra a formy na odliatky svietnikov pre cca 100 ľudí: 100 kg sádry x 50 centov,, 5 foriem x5€, akrylové farby na vymaľovanie, štetce: 50€ .............................................. 125€
- materiál na výrobu a zdobenie medovníkov(potravinársky- na cesto+ zdobenie, vrecká na zdobítka) cca 0,80€/os/veľký medovník........................................................................................................80€
- pletenie korbáčov –materiál cca 3/os- tu sa dá kapacitne zvládnuť max.30 os................. 90 €
2.Verejná dielnička:. ..................................................spolu 250€
- materiál- drevené dosky, lišty, hranoly, guľatina, drevené guľôčky, oceľové guľôčky, textilný materiál, ihly, nite, rezbársky materiál
3 Verejná dielnička- ..........................................................250€ rámiky z dreva, spojovací materiál- klinčeky, lepidlá na drevo, šmirgľový papier,drevený materiál konkrétnych rozmerov, drevotrieskové doštičky na narezanie, guľatinové násady drevené, remene, dná , atd.
4. Verejná dielnička: pletenie z pedigu, štrikovanie na hrebeni, tkanie atd........................250€
Pedig, vlna atd..
5.Vianočná megadielňa.......................................................................................................300 €
Korálky a drôt s určeným priemerom, česaná ovčia vlna , sádra, formy a farby na svietniky, plásty včelieho vosku a knôtiky, potravinársky materiál na medovníky a zdobenie, papier na pečenie, vrecúška na zdobenie, výroba ozdôb na stromček z drôtu a korálok,
Tlačové náklady- papier, toner atd...............................................90€ (pričom návrhy, nafotenie, napísanie, vytvorenie plagátikov a celú propagáciu robia dobrovoľlníci bez nároku na finančnú odmenu)
Náklady spolu:...............................................................................1.420€
Vysvetlenie:
Nerozpisovali sme jednotlivé presné kalkulácie na jednotlivé dielničky, ale v troch dielničkách pre 50ľudí je rátaná cena materiálu na 5€/osoba, preto sú celkové náklady na danú dielňu 250 € (v porovnaní s komerčnou cenou takej dielničky, ktorá je 18€/os, t.j. 900€ /dielňa/ a dve megadielne aj s programom /ktorý robia rodičia a deti WŠ zdarma pre verejnosť/ je počítané jednoduchšie tvorenie s cenou cca 3€ /os, čiže 300€/dielňa, pričom komerčná cena je 10€/os-bez programu, čiže trojnásobne vyššia/
Projekt je zaujímavý tým, že náklady naň zahŕňajú výhradne materiálové zabezpečenie, keďže ide o budovanie vzťahov a prepájanie prišelcov s obyvateľmi kolónie, má komerčne nevyčísliteľnú hodnotu a preto sa ho rozhodli dobrovoľníci realizovať.