Projektová dokumentácia Participatívny rozpočet Nové Mesto 2015
Názov
Taký správny cirkus |
Anotácia (krátky opis projektu, cca 1000 znakov)
Projekt Taký správny cirkus je otvoreným projektom, ktorý prepája rôzne generácie v kreatívnych a pohybových cirkusodielňach. Tieto sú organizované priroritne pre komunitu žijúcu v blízkosti Mierovej Kolónie, ale otvorené pre všetkých, so zámerom prepájania sa v spoločných zážitkoch, pri tvorení a pohybe. V každej z dielní nadobudne účastník niektorú zo zručností, potrebnú v cirkuse- od tvorenia artistického náčinia, cez žonglovanie s rôznym náčiním i svetlom, rovnovážne hry, divadelnícke zručnosti, maľovanie na tvár, miniklaunské zručnosti- modelovanie z balónov, chodenie na chodúľoch, tvorenie kostýmov, kulís, minikurz akrobacie, návrhy a tvorenie kostýmov, osvetlenia atd. V každej dielni sa venujeme jednej činnosti, takže účastníci si budú môcť vybrať hoci aj len jednu z dielní. Zdokonaliť sa dá v letnej cirkusovej miniškoličke- kde na verejnom priestranstve bude verejná "ochutnávka" pre každého, kto chce zažiť, aké je byť cirkusant. Vyvrcholením bude ozajstné verejné cirkusové predstavenie, zložené z dvoch častí- nacvičené zohraté vystúpenie účastníkov a otvorená improvizačná časť pre každého, kto si chce skúsiť, aké je byť cirkusantom. Skrátka Taký správny cirkus. |
Problém (opíšte súčasnú situáciu)
V minulom roku sme sa zapojili do prbanm sériou tvorivých dielní. Ukázalo sa to ako skvelý štart, v ktorom treba pokrčovať, ale- ako píšeme v záverečnej správe- okrem samotného tvorenia by sme chceli prepojiť jednotlivé komunity, ktoré blízkosti školy žijú. Tiež by sme chceli dať možnosť vzájomného prepojenia všetkým, ktorí sa do paticipácie zapájajú a chcú. Preto sme pre tento rok vymysleli projekt cirkusdielní- ktoré sú realizovateľné takmer kdekoľvek ( s výnimkou akrobatickej),dokonca aj outdoorovo, a bežne sú vo svete používané ako forma teambuidldingu. Keďže Cirkus je jednou z tradičných aktivít školy a keďže vždy má úspech a ľudí zaujíma, či si možno niečo také vyskúšať, v tomto projekte ponúkame verejnosti možnosť zažiť na vlastnej koži, ako sa tvorí- realizuje- žije cirkus. Využijeme pri tom dobrovoľnícku prácu našich odborníkov, rodičov, starých rodičov a detí, ktoré svoje nadšenie, umenie, schopnosti a ochotu naučiť(nielen sa) to všetko prinesú kamkoľvek. Vychádzame pritom zo štúdií, ktoré vravia, že cirkus je pre deti od 3-99 rokov, že zlepšuje všetky možné osobnostné predpoklady a spája komunity. Napr. denné 5 min žonglovanie zväčšilo počet mozgových synapsií ( a tým aj kapacitu mozgu) niekoľkonásobne už po mesiaci- túto činnosť sa s radosťou učia aj seniori, ktorým podľa štúdie výrazne zlepšuje pamäť a orientáciu v priestore, ale aj schopnosti učiť sa nové! veci. Mnohé činnosti sú hravé a rozvíajúce motoriku- hrubú aj jemnú zároveň- chodenie na chodúľoch, diabolo, jojo atd. Tvorivé a dramatické činnosti zas podporujú sebauvedomenie a sebaistotu. Zručnosti starých mám využijeme pri tvorení a šití kostýmov, technické zručnosti pri ozvučovaní, hrách so svetlom atd. Cirkus je skrátka téma, ktorou vie žiť každý a sebarozvíjať sa, no uvedomovať si v spoločnom ponímaní cirkusu aj pravidlá a dôležitosť spolupráce a komunity, v ktorej žijem. Zároveň je možné dielničky „pyramídovým „ spôsobom chodiť učiť kdekoľvek ( šitie žonglovacích loptičiek a žonglovanie už sme robili v Domove dôchodcov aj v materskom centre) a kohokoľvek.
|
Riešenie (opíšte riešenie problému a akým spôsobom ho napĺňa predkladaný projekt)
Problémom je teda, že mnoho komunít v našej lokalite robí úžasné veci, ktoré sa ale neprepájajú a preto neprepájame ani svoje životy, hoci sme si vo fyzickej blízkosti. V blízkosti školy je napr.krásne verejné ihrisko, kde sa často vyskytuje mládž, ktorá ale okrem športovania príiš často sedí v hlúčkoch a hrá sa na obiloch a tabletoch . Veríme, že práve tu sa dajú zorganizovať outdoorové cirkusdielne, čím veríme, pritiahneme pozornosť- ako kedysi cirkusanti, čo chodili cez mestá a následne sa bude môcť zapojiť ktokoľvek. Aj v blízkom resocializačnom zariadení sa dajú realizovať niektoré z činností, aj s deťmi a mamičkami, ktorým zatiaľ ešte vždy chýba Materské centrum- otvárame ponuku pre šetkých. Riešenie je teda také, že aktivitu, ktorá je WŠ vlastná už cca 10 rokov, ponúkame v prospech komunity, s tým, že všetko, čo sa deti a tento rok aj rodičia a starí rodičia školy naučia pri realizácii cirkusu, budú priebežne v cirkusdielňach otvárať verejnosti na rozličných, i vonkajších verejných priestranstvách. Takto zrealizujeme celkovo 8 verejných cirkusdielní a jednu cirkusovú letnú miniškoličku, 1 veľké verejné cirkusové predstavenie zložené zo stabilnej programovej časti a verejnej improvizačnej časti- každý bude môcť vyskúšať a predviesť pred publikom čokoľvek z dielničiek, čo sa naučil. |
Predkladateľ a realizátori projektu (Opíšte konkrétne personálne obsadenie pri projektových aktivitách, skúsenosti, know – how jednotlivých participantov, určte projektových koordinátorov)
Waldorfská súkromná ZŠ, Vihorlatská 11, Braislava Projektový koordinátor- PaedDr. Noščáková Ľubica, pedagóg s 20 ročnou praxou, lektor alternatívnej pedagogiky, facilitáror kurzov pre deti i dospelých, projektová managerka úspešne realizovaných komunitných programov (cca 21 rôznych grantovo podporených od r. 2005), konzultantka a supervízorka na krízovej detskej linke, učiteľka nielen v ZŠ, ale aj v ZUŠ odbor dramatický- divadlo Riaditeľka školy Slávka Šebová- pedagóg s dlhoročnou praxou, participant a podporovateľ všetkých projektov školy Pavel Hanuštiak- pedagóg, ktorý sa o.i. v rámci zahraničného štúdia zameral a úspešne absolvoval prax a špecifické vdelanie v oblasti pohybovej kultúry, ktorá prepája tonalitu a hlásky, slová, zvuky s pohybom,rytmom, dynamikou osobnosti, absolvent verejných predstavení v oblasti prezentácie pohybovej kultúry Daniela Nittonová- mamička so zdravotníckym vzdelaním, nutričná poradkyňa, ktorá rpacuje v oblasti osobného poradenstva stravy a pohybu, osobnostného rozvoja cez sebanaladenie sa, hľadanie a dosiahnutie lepších verzií seba samého cez správny pohyb, stravu a sebarešpektovanie Peter Polák- telocvikár, ktorý úspešne vedie a organizuje otvorené pohybové dielne- rôzne druhy športov, všestrannej základnej pohybovaj prípravy, ale aj akrobacie Tatiana Maťová- pedgóg, vedúca textilných a tkáčskych dielní, ktorá s deťmi navrhuje a šije kostýmy Kolektív rodičov, starých rodičov a detí 6. Ročníka,so širokým spektrom vzdelania a zamerania, ktorý bude všetstranne podporovať svojimi schopnosťami celý proces, vrátane tvorenia PR článkov, návštev a pozvaní ednotlivých komunít na prepojenie atd. |
Aktivity (Podrobne opíšte jednotlivé aktivity, ich časový rámec a konkrétny spôsob realizácie)
8 verejných cirkusdielní
1 letná cirkusová miniškolička- outdoorová verejná dielňa na verejnom priestranstve- ihrisku v Mierovej kolónii, spájajúca na precvičovanie všetky zručnosti z predošlých dielní 1 verejné predstavenie- zrejme v polovičke projektu, aby aj pritiahlo verejnosť k trénovaniu |
Cieľ a výstupy projektu (zadefinujte zmeny, ktoré sa projektom dosiahnu, aké výsledky a výstupy očakávate)
Kvalitatívne- Zmena v komunite- preojenie a zdieľanie radosti z tvorby a pohybu, vzájomné učenie sa bez ohľadu na vek, nadobudnutie zručností rozvíjajúcich hrubú a jemnú motoriku, rozvoj činnosti mozgu- tvorenie nových synapsií(to je obrazné- aj v mozgu reálne, aj obrazne v komunite) Kvantitatívne- 8 dielní, 1 verejné vystúpenie, článok na webstránke školy, 1 cirkusová verejná letná miniškola, premeny spotrebného materiálu na cirkusové pomôcky (chodúle loptičky atd.), verejne zdieľané video z predstavenia, fotogaléria dielní |
Cieľová skupina (Definujte pre aké skupiny občanov je projekt prioritne určený, kto a akým spôsobom bude môcť výsledky projektu využívať)
Prioritne komunity v okolí WŠ (žiaci, súrodenci, rodičia, starí rodičia, okolobývajúci, komunity prepiojené s WŠ- z resocializačného centra, mamičky , ockovia a deti z okolitých domov a deti vo verejnej školičke a sekundárne široká verejnosť,s osobitnými pozvaniami pre ostatné komunity, zapájajúce sa do prbanm |
Pokračovanie projektu (Opíšte ako sa výsledky projektu budú udržiavať a ďalej rozvíjať v budúcnosti.)
Vytvorené vzťahy sa budú ďalej rozvíjať v spoločných aktivitách, odrazia sa v spoluzodpovednosti za priestor, v ktorm žijeme a prepojenosti komunity V cvičieniach a cirkusovaní sa bude ďalej, veríme, pokračovať na verejných priestoroch s využitím vyrobeného materiálu, ktoríý si odnesú účastníci |
Rozpočet (Podrobne rozpíšte jednotlivé položky a spôsob využitia finančných prostriedkov)
Rozpočet priamo vychádza z jednotlivých dielní, preto im ho priradíme. Sú nastavené rovnomerne tak, aby ich ceny vychádzali zhruba rovnako, v nižších ako komerčných cenách, pričom financie budú výhradne využité na materiál.Návrhy, náplň, prípravy atd. zrealizujú dobrovoľníci, čím sa cena oproti komerčnej zníži nacca 1/3. Mnoho pomôcok a materiálu, ako aj priestory dáva k dispozícii bezplatne škola, no pre otvorenie verejnosti je potrebné počet navýšiť, aby sa mohli účinne zapájať všetci záujemcovia. Pre daný počet ľudí to vychádza cca 300€ na dielňu, v niektorých bude treba k dobrovoľníkom pridať profesionálov- trénerov, kvôli bezpečnosti a ich symbolickú odmenu, za ktorú sú ochotní participovať na projekte :
(pričom keby sa kupovali priamo výrobky, nemusela by síce byť dielňa, ale náklady by boli trojnásobné, čiže neskôr v dielni by sa mohlo s ich použitím zapojiť omnoho menej ľudí)
1 letná cirkusová miniškolička- outdoorová verejná dielňa na verejnom priestranstve- ihrisku v Mierovej kolónii, spájajúca na precvičovanie všetky zručnosti z predošlých dielní- materiál (laná na chodenie, chodúle,lopty, žonglovačky atd.) pitný režim pre zúčastnených,náklady na trénera, tlačové náklady na pozvánky - 550€ 1 verejné predstavenie- zrejme v polovičke projektu, aby aj pritiahlo verejnosť k trénovaniu – ozvučenie, pozvánky, plagáty, výzdoba, osvetlenie, sála, celá realizácia so všetkým potrebným vrátane verejných improvizácii- 400€
Mzdové náklady na trénerov- ktorí sú pri niektorých dielňach nutní vzhľadom na bezpečnosť, trenérske triedy a aktívne učenie sa – 200€ celkom za všetky dielne a aktivity (t.j. symbolických cca4€/hod špecializovanej trenérskej či divadelníckej práce) |