| Košická ul. je významná štvorpruhová a smerovo delená komunikácia v centre mesta, ktorá priamo nadväzuje na most Apollo. Do takejto komunikácie bolo rozhodnuté umiestniť jednosmerné cyklistické pruhy. Pri ich návrhu bolo cieľom vyčleniť z dopravného priestoru komunikácie pás - koridor, ktorý by v danom prostredí poskytol cyklistom dostatočný priestor. Návrh bol vypracovaný v zmysle platných Slovenských technických noriem a jednosmerné cyklistické pruhy boli navrhnuté do hlavného dopravného priestoru Košickej pre každý dopravný pás nasledovne:
- pri vonkajších obrubníkoch parkovací pás pre pozdĺžne parkovanie osobných vozidiel v šírke 2 m (STN 73 6056), - bezpečnostný odstup v šírke 0,5m od parkujúcich vozidiel, - cyklistický pruh v šírke 1 m (STN 73 6110, čl. 7.4.10), - bezpečnostný odstup v šírke 0,5m od jazdného pruhu pre vozidlá, - pruh pre vozidlá v šírke min. 3 m, - vodiaci prúžok pri vnútorných obrubníkoch v šírke 0,5 m.
Na tejto komunikácii v predmetnom úseku majú vozidlá k dispozícii 1 pruh v šírke 3 m, pričom šírka vozidiel dosahuje 2,5 m (autobusy). Cyklisti tam majú k dispozícii koridor v šírke 2 m, pričom šírka cyklistu je iba 0,6 m. Pýtam sa, je to až také zlé riešenie v tak exponovanom priestore? Čo ešte chce cyklokoalícia? V centre mesta sa musí obmedzený dopravný priestor podeliť medzi všetkých účastníkov cestnej premávky a to úmerne ich charakteru a potrebám. Autobus sa nezmestí na jazdný pruh šírky 2 m, ale cyklista bez problémov.
Cyklokoalícia namietala nedostatočný odstup od parkujúcich vozidiel, zabudli však povedať, že od zle parkujúcich vozidiel. Tieto vozidlá stáli od priľahlého obrubníka niekde aj viac ako 0,5 m. Je potom samozrejmé, že zasahovali do koridoru pre cyklistov. To však nie je chyba ani návrhu, ani noriem, ale disciplíny konkrétnych vodičov.
Ďalšia námietka bola o použití nevhodnej farby na vodorovné dopravné značenie. Chcem uviesť, že bezpečnostné odstupy v šírke 0,5 m boli navrhnuté nasledovne:
- vonkajší okraj - biela čiara V1a, - vnútorný okraj pri cyklistickom pruhu - zelená čiara V8a.
Obe čiary boli navrhnuté v zmysle zákona č. 9/2009 a ich farebné vyhotovenie definuje STN 01 8020. Dodávam, že v pôvodnom návrhu boli navrhnuté cyklopruhy z červeného asfaltu, ale pre nedostatok financií bola táto úprava zrušená. Nedostatok financií nie je však chybou projektu.
Chcem upozorniť, že priechod pre cyklistov, ktorý smeruje ku stĺpu verejného osvetlenia je prepojením oboch jednosmerných cyklistických pruhov a nie výjazdom na chodník, ktorý je v tom mieste exponovaný blízkosťou zastávky MHD. |