Foren Foren

Májkova

Májkova - projektová dokumentácia

Threads [ Zurück | Weiter ]
Umschalten
Májkova - projektová dokumentácia
Antwort
12.03.13 19:55

RE: Májkova - projektová dokumentácia
Antwort
28.03.13 23:14 als Antwort auf Michal Feik.
(prepoziaciam si niektore vseobecne pasaze od Joza emoticon

Návrh ponecháva v oboch alternatívach zbytočne široký jazdný pruh pre autá. Jeho šírka je v alt. 1 4,07-4,08 m (pre cyklistov 1,75 m), v alt. 2 až 5,83 m. Dôsledkom toho je, že kolmo parkujúce autá zaberajú značnú časť chodníka, na ktorom je vedený cyklopruh, čím sa zúži priestor pre chodcov len na 1,7 m, čo považujem za málo.

Vedenie cyklistov cyklopruhom na ľavej strane strane vozovky je neštandardné a vzhľadom na pozdĺžne parkovanie vozidiel aj nebezpečné (možnosť náhleho otvorenia dverí). Nedoriešený je aj vjazd do cyklopruhu (je nutné križovanie dráhy motorových vozdiel) a výjazd do križovatky (preraďovanie na pravú stranu v priestore križovatky).Na Floriánskom námestí vznikne kombináciou tohto návrhu s návrhom cyklotrasy Obchodná - Blumentálska veľmi nebezpečné miesto pre cyklistov, ktorí by mali zo strany Májkovej vychádzať z ľavej strany vozovky a zo strany od Avionu (Radlinského) dokonca spomedzi dvoch jednosmerných ciest v opačnom smere. Na problematický návrh trasy na Floriánskom námestí už upozorňovala Cyklokoalícia.
Navyše žiaden z návrhov nerieši ľavé odbočenia (napr. zo Záhradníckej na Sasinkovu, z Krížnej na Sasinkovu, Blumentálskej na Májkovu, či dokonca od Špitálskej na Májkovu).

Návrh (celková situácia, pre detail rohu pri Poštovej banke Májkova/Odborárske nám. viď detail nižšie)
https://lh3.googleusercontent.com/Y5qpDNCKcfuSsrEnPAikKrIenpjsdB21IBeBU95DR9byMiiEZU558q8-u0fbDLbSYIZYAZRJqhC3iS3vLqcjCb4Pc7dmE9C7UZS691ndtssUPYhDbQi17Tou8A

Na Májkovej ponechať pozdĺžne parkovanie (šírka 2m) na ľavej (západnej) strane, zriadiť protismerný cyklopruh (šírka 1,75m) a pravú časť vozovky vyhradiť ako zdieľaný pruh pre autá a bicykle (šírka 4,07-4,08m) s vyznačeným piktokoridorom pre cyklistov v strede vozovky. Kolmé parkovanie na pravej (východnej) strane ulice zrušiť úplne (ak je to možné, ak nie ponechať) a obnoviť zeleň v celej dĺžke Májkovej ulice. Chodcom (pri zrušení parkovania na chodníku) zostane celá šírka chodnika. Vedenie cyklistov mimo chodníkov, predovšetkým v cyklopruhoch a na ceste, umožňuje ich jednoduchšie napojenie na ich požadovaný smer v križovatke.
Protismerný cyklopruh je bezpečné riešenie pre cyklistov, keďže zachováva štandardný pohyb vodičov i cyklistov vždy po pravej strane ulice (z oboch smerov). Navyše, na rozdiel od riešenia na Košickej ulici, sa týmto výrazne znižuje pravdepodobnosť kolízie medzi cyklistom a automobilom kvôli otvoreniu dverí.
Výhody protismernej cyklodopravy v prípade parkovania automobilov na ľavej strane ulice:

  • Menšia pravdepodobnosť otvorenia dverí, keďže ide o dvere spolujazdca, nie vodiča (zo štatistík vyplýva, že len asi 20 % automobilov má jedného alebo viac spolujazdcov - 6 ľudí na 5 automobilov)
  • Dobrý výhľad zo sedadla spolujazdca na prichádzajúceho cyklistu zpredu (narozdiel od Košickej, kde je vodiči musia pozerať do spätného zrkadla, čo nie vždy robia)
  • V (malo pravdepodobnom) prípade kolízie s náhle sa otvárajúcimi dverami auta sa nárazom cyklistu dvere zabuchnú, keďže ten prichádza v smere rovnakom ako poloblúk ich zatvárania. Pravdepodobnosť vážnej nehody je vďaka tomu výrazne nižšia.

Príklad zo zahraničia:
Vizualizácia Majkova:
Májkovu ulica, rovnako ako všetky ostanté ulice v okoli (Blumentálska, Americké nám.) začleniť do zóny 30 s výskytom cyklistov.Zrušiť prvé parkovacie miesto na ľavej (západnej) strane Májkovej ulice na vytvorenie vyčkávacieho priestoru pre cyklistov, ktorý bude nadväzovať na nový cyklopriechod primknutý k priechodu pre chodcov.

Detail rohu Májkova/Odborárske nám. pri Poštovej banke.
Takéto zakončenie protismerného cyklopruhu umožní odbočenie v smere Májkova > Sasinkova (signál voľno spolu s chodcami) i  Májkova > Špitálska (neriadené).


Vytvoriť ľavé odbočenie pre cyklistov zo Záhradníckej ulice na Sasinkovu a to vybudovaním predsadenej STOP čiary pre cyklistov v celej šírke jazdného pruhu (príp. ho rozdeliť na polovicu a vyznačiť ľavé odbočenie a priamy smer). Z priestoru pre cyklistov vedie piktokoridor pre cyklistov smerom na Májkovu a smerom na Špitálsku (v rámci projektu Špitálska-Štúrova) a tie by bolo treba doplniť ďaľším krátkym piktokoridorom smerom k stredovému trojuholníkovému ostrovčeku v ktorom by sa nachádzal vyčkávací priestor pre cyklistov. Odtiaľ by cyklisti mohli pokračovať na Sasinkovu (počas signálu voľno pre chodcov). Podmienkou je presunutie STOP čiary v smere od Špitálskej na Záhradnícku ešte pred križovatkou so Sasinkovou, semafor pritom netreba presúvať. Cieľom je, aby cyklisti idúci od Záhradníckej na Sasinkovu nevyužívali cyklopriechod počas zeleného signálu pre automobily, aby ich v protismere nezrazilo auto.


Priechod pre cyklistov (pridružený k priechod pre chodcov) cez Krížnu posunúť viac do križovatky (teda nevyznačovať ho na úkor priechodu pre chodcov, ale ako jeho rozšírenie).
Nutná je kompletná výmena povrchu vozovky na Májkovej, za betónový alebo asfaltový, ktorý by sa hradil z štandarného rozpočtu na cesty, NIE z cyklorozpočtu.


RE: Májkova - projektová dokumentácia
Antwort
21.04.13 07:45 als Antwort auf Michal Feik.
Prikladáme zosumarizované naše pripomienky z diskusie na poslednej cyklokomisii.

RE: Májkova - projektová dokumentácia a Realita
Antwort
26.03.14 11:03 als Antwort auf Peter Netri.
Konečne som sa previezovol po tejto trase smerom na Sásinkovu a zostal som sklamaný!
Ani nie tak cyklotrasou ako prechodom a hlavne časovaním semafórov. Nehnevajte sa, ale v tomto prípade, ak vám ide teda o to aby sa deklarovala nevyužívanosť tejto cyklotrasy, tak sa vám to darí, keďže semafóry sú časované úplne opačne. Teda sú časované tak ako v Bratislave býva zvykom. Najprv ma nalákaju do prostred cesty, na poddimenzovaný, úzky ostrovček tak, aby som s bicyklom zavadzal električke a potom ma nechajú tam čakať vyše pol minúty. Samozrejme zvolím alternatívnu trasu bez semafora. Prečo to neurobiť plynule a aby semafór bol priateľský  chodcom, či cyklistom.
Rado Svebo

RE: Májkova - projektová dokumentácia a Realita
Antwort
02.04.14 10:57 als Antwort auf Anonym.
Mate uplnu pravdu. Tiez tade chodim casto a semafory ma hnevaju. Budem to komunikovat magistratu -- Referát dopravného inžinierstva odi@bratislava.sk
Napiste im, prosim, aj Vy, nech maju vstup od viacerych ludi.
Dakujeme!

RE: Májkova - projektová dokumentácia a Realita
Antwort
12.04.14 21:05 als Antwort auf Anonym.

stanovisko oddelenia dopravného inžinierstva Magistrát hl. m. SR Bratislavy::

K Vášmu návrhu na skoordinovanie dvoch priechodov pre chodcov a cyklistov na Odborárskom námestí uvádzame nasledovné.

Prioritou v riadení cestnej svetelnej signalizácie v tejto križovatke je zaistenie plynulého prejazdu električiek a trolejbusov MHD najmä v nadväznosti na priľahlé svetelne riadené križovatky Americké námestie a Špitálska – ul. 29.augusta. Signálne plány všetkých troch križovatiek sú vzájomne skoordinované tak, aby električky v oboch smeroch Špitálska – Krížna po rozsvietení zeleného signálu na prvej križovatke plynule prešli celým uzlom a to včítane staničenia na zastávke smerom do Špitálskej. Obdobne sú skoordinované aj trolejbusové linky v trase Mickiewiczova- Záhradnícka. Zároveň je skoordinovaná aj automobilová doprava takmer vo všetkých smeroch tak, aby vozidlá v priamych smeroch nezastavovali v medzikrižovatkových úsekoch. Pre zaistenie tohto stavu koordinácie a tým aj preferencie MHD je nevyhnutné dodržanie začiatkov a koncov zelených signálov vo vybraných smeroch, ich akýkoľvek posun by okamžite narušil túto koordináciu.

Ak by priľahlé priechody na Odborárskom námestí mali byť vzájomne skoordinované tak, aby chodci a cyklisti bez zastavenia prešli oboma priechodmi, bolo by nutné na cca 40s dať červený signál na všetkých priamych smeroch na Záhradníckej a Krížnej. Týmto by celková priepustnosť križovatky poklesla takmer na 50% nehovoriac o úplnom narušení jestvujúcej koordinácie svetelnej signalizácie s mimoriadnymi dopadmi na zdržanie električkovej a trolejbusovej MHD v tomto uzle.

Z uvedených dôvodov je zrejmé, že navrhované skoordinovanie priechodov na Odborárskom námestí naruší nastavenú koordináciu vozidiel MHD a z tohto dôvodu Váš návrh hodnotíme ako nevhodný.