Diskusné fórum Diskusné fórum

Verejná doprava

Komisia pre verejnú dopravu 12.12.2012 - podklady

Prepínač
Dobrý deň,

ako obyvateľ Štefánikovej veľmi vítam vytvorenie buspruhu. Bol by som však rád, aby táto zmena neznemožnila bezpečný pohyb pre cyklistov na ceste. Zároveň si myslím, že Štefánička je zaťažená osobnou dopravou neúmerne - nemyslím len bezpečnosť ale aj smog a hluk. Podľa môjho názoru potrebuje táto dôležitá časť Bratsilavy komplexnejšie riešenie a vytvorenie len jedného smeru jazdy aby sa aj naďalej znížila záťaž, ktorú vytvárajú osobné autá. A to, že na Štefánikovej sa nedá zaparkovať ani pre obyvateľov radšej ani nespomínam. Takýto absurdný stav je možný asi iba v Bratislave.

S pozdravom,
Milan Šagát

Napad vytlacit cyklistov zo Stefanikovej ulice v ramci realizacie bus pruhu je velmi nestastny a zly. Nielen ze vytlaci cyklistov z tak dolezitej dopravnej tepny ako je Stefanikova ul., po ktorej by v ramci bus pruhu mohli cyklisti jazdit este bezpecnejsie ako je tomu dnes pri bezohladnych soferoch osobnych aut, ale takmer UPLNE znemozni pristup do vrchnej casti Sancovej ul., na hlavnu stanicu, dalej do rozvetvujucich sa ulic, a to z dovodu, ze Banskobystricka ul. je JEDNOSMERNA ul. v smere od Sancovej do mesta, t.j. po tejto cyklisti smerom na stanicu idu v protismere (policajti sa lubia vyzurit na cyklistoch v protismere a nie na nespravne zapakorkovanych autach na Banskobystrickej ul.). Podla tohto navrhu by tak cyklisti museli ist ulicami popod Slavinom, co je neprakticke vzhladom na teren a hlavne obojstranne parkovanie aut, alebo cez Nam. 1. maja a dalej po trase trolejbusu c. 203, avsak stale nie pohodlne, kedze z tejto trasy sa neda odbocit smer Hlavna stanica bez toho, aby cyklista porusil dopravne predpisy (jazda v protismere po Stefanovicovej; resp. odbocenie vlavo zo Zilinskej na Sancovu), alebo v sulade so zakonom tlacil bicykel po chodniku isty usek. V ramci riesenia uvedeneho navrhujem riesit aj otazku obojsmernnej Banskobystrickej ul. pre cyklistov.

Daniel Dudinský

Dobry den,

ako obyvatelka mesta sa pripajam k uz uvedenym vyhradam k planovanemu zriadeniu zakazu vjazdu cyklistov na Stefanikovu ulicu (usek od Hodzoveho nam. smer Hlavna stanica). Vyhrady k zriadeniu BUS-pruhu nemam. Priklanam sa k navrhu obojsmerneho sprejazdenia alternativnej paralelnej trasy pre cyklistov (vid. navrh p. Dudinskeho), resp. k zriadeniu integrovaneho BUS+cyklo-pruhu.
Trend regulacie AID v (sirsom) centre ako aj znizenie (vizualneho a faktickeho) balastu vsadeparkujucich aut patri k zakladnym prioritam miest, ktorych predstavitelia a obcania pochopili, ze zabezpecenie vlastneho rozvoja vedie jedine cestou podpory, ochrany a sluzby vlastnym obcanom (prioritne tych najzranitelnejsich - chodec, cyklista.. a az na zaver automobil).

S pozdravom,
Zuzana Sebekova

Podporujeme bus pruh na Štefánikovej, avšak nie v navrhovanej podobe, teda so zákazom vjazdu cyklistom v smere z centra k SAV.

Obchádzkové trasy vôbec nie sú v návrhu riešené. Reálne použiteľné náhradné trasy sú buď výrazne dlhšie, náročnejšie (cez kopcovitý terén) a všetky obsahujú viacero nebezpečných miest (najmä priame ľavé odbočenia cez frekventované cesty). Trasa Palisády - Kuzmányho - Moyzesova - Fraňa Kráľa - Vrátňanská - Križkova vyžaduje, aby cyklista najskôr odbočil vľavo na Palisády (cez tri pruhy vo frekventovanej križovatke) a potom pokračoval kopcovitým terénom úzkou ulicou pomedzi pozdĺžne parkujúce autá na oboch stranách. Druhá legálna obchádzková trasa je Nám. 1. mája - Nám. slobody - Žilinská - Karpatská - Dobšinského - Žabotova. Okrem nebezpečného ľavého odbočenia na Nám. 1. mája je 2,5 krát dlhšia ako trasa po Štefánikovej.
Prípadné obchádzkové trasy neriešia prístup na Štefánikovu pre obyvateľov a návštevníkov. Štefánikova je historická mestská trieda. Nie diaľničná výpadovka, kde by mal byť obmedzený prístup cyklistov. (Prax vo svete je taká, že ak je na nejakej ceste zákaz vjazdu cyklistom, existuje paralelná cyklotrasa).

Navrhujeme preto:
Zachovať možnosť jazdy cyklistom a vyhradiť im pravý pruh spoločne s MHD. Pripomíname, že v pravom pruhu bude po zriadení nižšia intenzita dopravy oproti súčasnému stavu (len autobusy a trolejbusy), keď tam cyklisti jazdia. Ak panuje obava, že vozidlá hromadnej dopravy nebudú môcť predbehnúť cyklistov kvôli súvislému radu osobných áut v ľavom pruhu, navrhujeme preskúmať a realizovať jedno z nasledujúcich opatrení, prípadne ich kombináciu:
  • Zúžiť oba vnútorné jazdné pruhy na minimum (2,75 m) a na maximimum rozšíriť bus+cyklopruh (v spodnej časti ulice, ktorá je širšia, podľa možnosti až na 4 m), bude tak možné bezproblémové obchádzanie cyklistov vozidlami MHD.
  • V užšej hornej časti ulice (Spojná - Križkova) zrušiť jeden jazdný pruh smerom od SAV do centra a adekvátne rozšíriť bus+cyklopruh. Pri šírke komunikácie 12 m, by bol výsledný stav 5 m (smer dole) + 3 (IAD smer hore) + 4 m (bus+cyklo smer hore).
Odporúčame začať prípravu cyklistickej trasy po Banskobystrickej a Štefanovičovej tak, aby poskytla atraktívnejšie a bezpečnejšie spojenie pre cyklistov, čím by sa ich počet na Štefánikovej znížil na nutné minimum prirodzene a nie direktívnymi opatreniami. Ani po dobudovaní tejto trasy neodporúčame zriadiť zákaz jazdy cyklistom po Štefánikovej, z dôvodu vyššie uvedenej nutnej obsluhy územia.

OZ Cyklokoalícia

Dobrý deň,
Som rád, že polovičné a teda neúplne riešenie počas týždňa dopravy ukázalo nezmiselnosť bus pruhu smerom ku stanici. Podstatné je mať Bus pruh hlavne v časti, kde už stoja čakajúce automobily na svetelnej križovatke. Podľa mojho názoru, nielen odborníkom v doprave, ale aj laikovy bolo už pred týmto vyznačením jasné, že čakanie autobusov bude rovnaké ako bez Bus pruhu, keďže úzke hrdlo je pred križovatkou. Preto považujem aktivitu Bus pruhu v smere na stanicu bez plynulej nadväznosti cez predchádzajúce križovatky za zbytočný experiment a vyhodené peniaze.
Čo sa týka zákazu prejazdov pre cyklistov, veru nielen pre cyklistu je to kritický a veľmi rizikový koridor, ktorý skoro až tunelovo spája križovatku pri SAV pred stanicou s centrom mesta a hlavne s jedným z najoblúbenejších stretávacích uzlov, ktorý je pred prezidentským palácom. A tu je otázkou "na mesto", čo chce preferovať. či rýchly prejazd, či tranzit aut cez tieto komunikácie, alebo ich sprístupniť pre chodcov a ľudí dopravným spôsobom a mierkou pre nich prijateľnejšou.
Neviem, či chodíte peši po Štefánikovej ulici, ale chodci tu iba z voľného pohľadu chodia oveľa rýchlejšie a snažia sa ňou prejsť, čo najrýchlejšie. To robím aj ja. A prečo?
- lebo je to úzky, tmavý a vysoký koridor. Čiže je tam tma, hluk, prach. Všetko parametre, ktoré sa nielen z pocitového hľadiska, ale dokonca ani z hygienického hladiska ani z ďaleka nepribližujú nie to k ideálu, ale ani k akceptovanému stavu.
Čím to je spôsobené?
- hlavne dopravou, neúmerne rýchlou, keďže je to len prejazdový a rovný koridor
- málo zariadení, ktoré by ľudia oblubovali a využívali ako chodci. I keď vonkajšie fasády oddeľujú útulné a príjemné dvory.
Stále si kladiem otázku, že prečo je dôvod autá nespomaliť na proklamovanú 50ku, resp. aj nižšie. Náklady na kamerové a detekčné systémy, z vlastnej odbornej skúsenosti klesli na 1/3 cien z pred 2-3rokov. Aj autobusy tu idú viac ako 55-60km! Je tu nejký záujem jazdiť rýchlejšie!? určite, inak mi to nevychádza, keďže pri týchto cenách a platnosti novely zákona o cestnej premávky by kamera, si dovolým tvrdiť za pol roka zarobila na ďalšie dve!
Ale navrhoval by som obdobne ako cyklokoalica skúsiť prevádzku upraviť pre všetky spôsoby dopravy a nie direktívne hneď vymedzxiť a obmedziť cyklistov hlavne, keď mesto proklamuje podporu cyklistickej doprave.
Asi je to len verbálna podpora, keďže za 2roky som veľký progres v tomto smere nepostrehol.

Verím, že pri zasadaní rozumne a účelne pripomienkujete ináč v celku pre mňa rozumné projektové riešenie /okrem direktív, ktoré vylučujú a obmedzuju obyvateľov tohto mesta na úkor "jazdcov" tohto mesta/
S pozdravom,
ylongi

Komisia pre verejnú dorpavu - podklady

Komisia pre verejnú dorpavu - podklady

Komisia pre verejnú dorpavu - podklady