Lisabon patrí medzi mestá, ktorého centrum sa rýchlo vyľudňuje, čo súvisí s odchádzaním starších generácií, ktoré vzhľadom na často katastrofický stav budov nemá kto nahradiť. Ide pritom zväčša o historicky cenné objekty neodmysliteľne späté s koloritom tohto jedinečného mesta. Lisabon je navyše podobne ako mnohé iné veľké mestá nútený konfrontovať sa okrem fenoménu odchádzania pôvodných obyvateľov aj s fenoménom prisťahovalectva predovšetkým z krajín svojich bývalých kolónií, veľmi často však aj z Pakistanu, Indie, Číny, iných ázijských krajín, Ruska a z Ukrajiny.
Lisabonský participatívny rozpočet sleduje predovšetkým rozvoj informovanosti občanov a vytváranie povedomia o práve na aktívnom spoluvytváraní tváre miesta a mesta ich bydliska, podporuje povedomie o osobnej zodpovednosti za svoje mesto ako aj právo na zapojenie sa do procesov mestskej politiky a zodpovednosť za ne, ktoré občanom garantujú participáciu na rozhodovaniach o smerovaní finančných prostriedkov. Tento systém umožňuje mestskému zastupiteľstvu odpovedať prednostne na skutočne pálčivé problémy ako aj predstavy obyvateľov. Lisabonský PR je preto centrálnou zložkou stratégie schválenej Lisabonskou mestskou radou (Câmara Municipal de Lisboa) o dynamickom začlenení občanov do riadenia mesta, čím sa stal inovatívnym na celonárodnej úrovni. Aj z tejto príčiny bol programom Un Habitat Organizácie spojených národov pre ľudský rozvoj ocenený ako „dobrý postup mestského riadenia".
Prostredníctvom mechanizmu PR môžu obyvatelia mesta v prvej etape predstaviť konkrétne návrhy do rozpočtu pre nasledovný rok nepresahujúce maximálny rozpočet milión eur. Po analýze mestskou radou a zvážením reálnosti realizácie návrhu sa uskutočňuje druhá fáza participatívneho procesu, pozostávajúca z hlasovania v prospech jednotlivých projektov. Tie projekty, ktoré získajú najviac hlasov, sa zakomponujú do návrhu rozpočtu a mestských aktivít do finančnej výšky 5 miliónov eur.
Od zavedenia prvého PR v Lisabone uplynuli dva roky. PR je dnes pevnou a samozrejmou súčasťou iniciatív participácie ohlasovaných mestom Lisabon. Po vyhodnotení uplynulých výsledkov sa pristupuje vždy k novým návrhom a alternatívnym riešeniam vždy za priamej účasti obyvateľov, členov zastupiteľstva a služieb mestskej rady. Inovácie sa zavádzajú predovšetkým do cyklov participácie a participatívnych mechanizmov, čo v prvom rade umožňuje rozvíjať dostupnosť PR pre čoraz väčšie množstvo obyvateľov mesta. Na začiatku súčasného tretieho participatívneho roka v Lisabone patria medzi veľké novinky najmä predĺženie lehoty participácie na podávaní návrhov, paralelné realizovanie participatívnych zasadnutí a rozširovanie „vejára" mestských kompetencií.
Spracované podľa autopsie ako aj:
http://www.cm-lisboa.pt/archive/doc/72_perguntas_sobre_OP.pdf
http://www.portaldocidadao.pt/PORTAL/pt/noticias/05_2010/NEWS_orcamento+participativo+de+lisboa+em+debate.htm