Paralely k postkolonializmu a kolonialite v stredoeurópskom priestore

Der Drang nach Osten (Was ist Kunst) I.

Autor/ka: Ivan Jurica

Do 22. decembra 2010 prebiehala v Galérii HIT na Hviezdoslavovom námestí 18 v Bratislave výstava v rámci projektu „Der Drang nach Osten – Paralely k postkolonializmu a kolonialite v stredoeurópskom priestore". Nasledujúcim úvodným textom začíname uverejňovať teoretické práce, ktoré v rámci podujatia vznikli.

„Der Drang nach Osten – Paralely k postkolonializmu a kolonialite v stredoeurópskom priestore"je výskumný a výstavný projekt, ktorý sa konal v novembri a decembri 2010 v Galérii HIT v Bratislave. Projekt pozostáva z výstavy v Galérii HIT (trvá do 22. decembra), publikácie s teoretickými textami na danú tému a opismi diel, menšieho sympózia s teoretikmi/teoretičkami umenia a ekonómie a z workshopu študentov VŠVU v Bratislave, Štúdia Ilony Németh a PCAP (Post-Conceptual Art Practices s profesorkou Marina Gržinić) oddelenia Akadémie výtvarných umení vo Viedni. Všetky uvedené podujatia sa konali v Bratislave.
 

V rámci rôznych kontextov už nie sú projekty na tému koloniality a postkolonializmu také zriedkavé ako v minulosti, no napriek tomu takmer vzácne. Obmedzujú sa na oblasti či národy s históriou vlastníctva odľahlých kolónií, čo priamo evokuje predstavu spojenú s otrokárstvom a rasizmom, a z toho dôvodu ich koncentráciu v západnej Európe, USA a v istej miere v priestoroch samotných bývalých kolónií. Postkoloniálne štúdiá sú súčasťou západného kolektívneho eurocentrického poznania (vedomostí) a histórie, kontrolovaných a regulovaných štátnymi inštitúciami. To môže byť dôvod, prečo v kontexte stredoeurópskeho priestoru poňatie lokálnej histórie ako koloniálnej takmer neexistuje. Post-koloniálne štúdiá sa napríklad vyučujú na Akadémii výtvarných umení vo Viedni, existuje však viacero dôvodov, prečo sa im vyhýbať v širšom kontexte – napríklad ich konfrontáciou v kontexte koloniality.

V prípade Slovenska bolo možné predstavu nezávisle riadenej štátnej formácie uskutočniť historicky dvakrát: medzi rokmi 1939 – 1945 vo forme fašistického slovenského štátu, a od roku 1993 až po súčasnosť prostredníctvom nacionalizmu a globalizovaného neoliberálneho kapitalizmu. Toto územie sa deklarovalo ako národný štát s vlastnou politickou kontrolou, čo umožnili geopolitické intervencie a dohody vládnucich mocností. Z tohto dôvodu je skutočnosť, že sa tento projekt uskutočňuje v Bratislave (na Slovensku), dvojnásobne dôležitá: po prvé, Slovensko je geopolitický región s koloniálnou skúsenosťou z perspektívy kolonizovaného, ale s históriou prepracovanou v populisticko-nacionalistickom zmysle. Po druhé, v kontexte neokolonializmu sú globalizovanou neoliberálnou kapitalistickou transformáciou smerom k členstvu v EÚ Slovensko a Bratislava uznané ako periféria Západu v globálnom kontexte a k Viedni v kontexte stredoeurópskom, keďže sa toto mesto samodeklaruje ako staronové centrum stredoeurópskeho priestoru.

Cieľom tohto projektu teda nie je oslavovať nezávislosť štátu alebo národa, ale presný opak – spochybniť poňatie nezávislosti a demokracie, artikulovať ich v kontexte koloniality a teda uvažovať o súčasnosti a minulosti tohto regiónu ako o histórii kontroly a útlaku spojenú s kapitálom, ideológiou, hranicami a poňatím pokroku. Navyše premyslieť komplexné fungovanie koloniálnych procesov a zvážiť ich sociálne dôsledky. Znamená to nielen ich skúmať ako procesy vo forme zahraničného kapitálu vstupujúceho do oblasti ekonomického záujmu, ale aj analyzovať reprodukciu kapitálu v kolonizovaných krajinách ako ideológiu, ktorá legitimizuje zneužívanie, sociálnu nerovnosť, (sociálny) rasizmus a ich naturalizáciu (zabezpečiť ich prijatie ako prirodzenosť). To znamená „umiestniť" sociálnu a politickú „realitu" v obsiahlom historickom kontexte, diktovanom ekonomickými a politickými záujmami.

História kolonizácie v stredoeurópskom priestore ale tak či tak nie je taká čierno-biela, ako bola v tomto texte opísaná. Z historického pohľadu je to priestor ideologických vojen a diskontinuít, alebo, lepšie povedané, prudkých ideologických zmien cez politické a sociálne experimenty počas rakúsko-uhorskej monarchie, prvých nezávislých národných štátov, národného socializmu, komunizmu, kapitalizmu atď. Kľúčové je tiež v kontexte kolonializmu nezabudnúť na históriu súčasti sovietskeho bloku v rokoch 1948 – 1989 a diferencovať tieto ekonomické procesy od procesov podrobovania si kolónií západnými koloniálnymi mocnosťami. Okupácia/kolonizácia východoeurópskych krajín zo strany ZSSR bola väčšmi kolonizáciou ideologickou, keďže v sebe neniesla známky bezodného ekonomického vykorisťovania praktizovaného západnými krajinami v tzv. treťom svete. Vnútorná kolonizácia, ako napr. v prípade ZSSR, Juhoslávie alebo Československa, zas väčšmi znamenala kontrolu novonadobudnutých teritórií a nových národných identít. Náš projekt sa ale predsa len nesústreďoval na toto historické obdobie, nakoľko sa v rámci súčasnej ideológie podriadenej trhu a jeho ašpiráciám konzumu stalo objektom neustálej re-historizácie.

Navzdory tomu je potrebné uviesť, že všetky koloniálne praktiky boli a stále sú rovnako ovplyvnené logikou eurocentrizmu, ideológiou hlásajúcou vlastnú nadradenosť v rámci technologického pokroku a evolúcie. Tie prezentujú podrobenie a uzurpáciu ako pomocnú ruku v zmysle civilizovania „zaostalých" oblastí, ako procesy spojené s mnohými výhodami (a vlastne len s proklamovanými výhodami) pre miestne obyvateľstvo, ktoré sa uskutočnia v blízkej budúcnosti. Automaticky to znamená produkciu a praktizovanie rasizmu alebo sociálneho rasizmu, či už je to západoeurópska koloniálna história, nemecký „Drang nach Osten" ako kompenzácia za malé odľahlé územia (v porovnaní napr. s Veľkou Britániou alebo Francúzskom), Sovietsky zväz so svojou myšlienkou svetovej komunistickej revolúcie, ktorá spojí celý svet pod vedením sovietskych komunistov, alebo súčasné podmienky neoliberálnych kapitalistických režimov technologickej inovácie a individualizmu. Prečo teda „Der Drang nach Osten"?

„Der Drang nach Osten", preložený do slovenčiny ako „Ťah na Východ", je pomenovanie z 19. storočia a označuje nemeckú expanziu do slovanských krajín. Stalo sa mottom nemeckého nacionalistického hnutia na konci 19. storočia. V niektorých historických diskurzoch je „Drang nach Osten" predstavený ako kombinácia nemeckého osídľovania východnej Európy, stredovekých vojenských výprav napr. nemeckých rytierov a germanizačných politík a vojen moderného nemeckého štátu, ako napr. nacistický koncept Lebensraum-u (životného priestoru).

Rozhodnutie použiť túto terminológiu v umeleckom projekte o (post-) kolonializme a kolonialite v stredoeurópskom priestore bolo zámerné. Dôvodov je viacero: reflektovať nesmierny vplyv nemeckej kultúry a ideológie v strednej Európe, upozorniť na reč/jazyk ako najmocnejší prostriedok v zmysle ideológie a jej/jeho úlohu v (neo-) koloniálnych praktikách v stredoeurópskom priestore, ako aj na dlhý tieň národno-socialistickej minulosti v tejto oblasti, priamo spojený s procesmi transformácie a nacionalizmu v danom kontexte: Nemecko a Rakúsko sú v súčasnosti najsilnejšími investormi regiónu.

Keďže sa projekt konal v kontexte umenia, hlavným problémom bola otázka, ako sféra umenia a (oficiálnej) kultúry zaobchádza so zmienenými témami. Na jednej strane by sa mali odkryť procesy tváriace sa síce ako emancipačné stratégie, ale v podstate reprodukujúce eurocentristické ideológie, čím pritvrdzujú súčasné neokoloniálne procesy. Na strane druhej by sa tieto mali demontovať pomocou reflektívnych stratégií vzdoru voči nim, čiže aj možného vzdoru voči trhu a kapitálu. Toto boli hlavné kritériá pri výbere umeleckých diel a teoretických príspevkov. Každé z nich sa zaoberá témami, ktoré sú kľúčové pre analyzovanie logiky kapitalizmu, kolonializmu a ich fungovania: kapitál/moc, technológie/pokrok, perspektíva pohľadu/kontrola reprezentovania, písanie histórie/ideológia, a už spomenuté nasadenie jazyka/reči (a teda produkovania významu). Zatiaľ čo tu dané pojmy vystupujú oddelene, v rámci funkčnosti kapitalistického systému fungujú len navzájom poprepletané. Preto je prepojenie s kritickou teóriou jediný spôsob, ako voči tomuto systému vyvolať a začať vzdor, a v zmysle prehodnotenia a spochybnenia dominantnej západnej histórie umenia ju „odpojiť/odrezať" (to de-link) od oficiálnych eurocentristických stratégií.

Projekt preto cielil na otvorenie diskusie o kapitalizme a kolonializme v stredoeurópskom priestore ako o dvoch historických procesoch nevyhnutne navzájom prepojených. Toto je rozhodujúce aj z dôvodu nedávneho kolektívneho posunu smerom k pravicovým politikám, viditeľnom v takmer každej krajine regiónu, pretože tieto posuny zase vedú k nárastu kolektívneho akceptovania proto-fašistických tendencií.

Autor je kurátor projektu

Jazyková úprava Silvia Ruppeldtová

Text bol pôvodne uverejnený v teoretickej publikácii v rámci projektu „Der Drang nach Osten – Paralely k postkolonializmu a kolonialite v stredoeurópskom priestore"

Poznámky:

1. Walter Mignolo a Mladina Tlostanova rozšírirli pojem „koloniality" – pôvodne zavedenom Anibalom Quijanom ako fundamentálna logika modernizmu, ktorá nevyhnutne vedie k logike koloniality – založenej na „koloniálnom matrixe moci" („colonial matrix of power"), ktorý zahrnuje štyri súvisiace domény: kontrolu ekonomiky (privlastnenie si zeme/územia, vykorisťovanie prácou, kontrolu prírodných zdrojov); kontrolu autorít (inštitúcie, armáda); rodovú kontrolu a kontrolu sexuality (rodina, vzdelávanie) a kontrolu subjektivity a poznania (epistemológia, vzdelanie a formovanie subjektivity). Pozri napr. Walter Mignolo, Cultural Studies, Vol. 21, Nos. 2–3 March/May 2007, pp. 449–514.

2. Mignolo definuje „de-linking" ako zmenu podmienok a nielen obsahu konverzácie, etablovaných moderným/koloniálnym svetom. Kým de-kolonizácia neoslobodila svet od koloniality, „delinking" kritizuje poňatie post-koloniálneho, keďže toto používa slovník dekoloniality v projektoch „de-linking" – „odtrhnutia, odpojenia (sa)" od koloniálneho matrixu moci; Pozri: Ibid.

3. „Proto-fašistické" (Proto-fascist) používam ako referenciu na Šefika Šeki Tatlića, ktorý tvrdí, že: „Výsledkom týchto uvedených príkladov je, že správny demokrat (-ický muž) sa učí, ako byť naraz proto-fašista na jednej strane a slušný/poslúchajúci, slobodu vyznávajúci občan na strane druhej." Pozri: „Diabolical Frivolity of Neo-liberal Fundamentalism," Reartikulacija, no. 9, Ljubljana, 2009; http://www.reartikulacija.org/?p=679

Priemerne (0 Hlasy)

Novinky Novinky

utopia.sk

Tie, na ktoré sme čakali

Čo dnes znamená byť verejne činnou rómskou ženou, komunitnou líderkou a organizátorkou? Ako sa dajú prekonať bariéry predsudkov a sociálneho vylúčenia, ktoré systematicky vytvára spoločnosť, v ktorej spoločne žijeme? Ako sa dá každodennou prácou prispieť k tomu, aby zmizlo podhubie plodiace etnický, sociálny či rodový útlak?

 

utopia.sk

Zabudnutá generácia: o ľudských právach bez strachu

V štvrtej zo série diskusií o Ekonomike ako priestore spolupráce sme diskutovali o ľudských právach, ich význame a dôvodoch, prečo sú často ľuďom odopierané.

 

utopia.sk

S Novembrom ´89 na večné časy a nikdy inak? Prísľuby, realita a budúcnosť

V tretej zo série diskusií o Ekonomike ako priestore spolupráce sme diskutovali o odkaze Novembra '89, prísľuboch, ktoré priniesol, výsledkoch politickej a ekonomickej transformácie a možnostiach ďalšieho spoločenského vývoja.

 

utopia.sk

Späť do budúcnosti. Perspektívy družstevníctva v strednej Európe

V druhej zo série diskusií o Ekonomike ako priestore spolupráce sme diskutovali o problémoch a úspechoch družstevníctva v strednej Európe a jeho budúcnosti.

 

utopia.sk

Načo nám je práca? Diskusia o súčasnosti a budúcnosti práce

V prvej zo série diskusií o Ekonomike ako priestore spolupráce sme sa bližšie pozreli na to, čo dnes považujeme za prácu a ako by mohla vyzerať jej budúcnosť.

 

Zastavme dohodu CETA

Zastavme dohodu CETA

Viac ako 450 organizácií z Európskej únie a Kanady podpísalo spoločné vyhlásenie, ktoré odmieta obchodnú dohodu CETA a žiada všetkých volených zástupcov a zástupkyne, aby ju v procese schvaľovania nepodporili. Opodstatnené obavy obrovského množstva ľudí neboli vypočuté. V súčasnosti už máme k dispozícii veľa analýz a argumentov, ktoré potvrdzujú, že táto dohoda len prehĺbi problémy, s ktorými zápasia nielen EÚ a Kanada. Preto treba dohodu CETA zastaviť a s ňou aj akékoľvek ďalšie pokusy o presadzovanie obchodnej politiky, ktorá škodí ľuďom a životnému prostrediu.

Celý text výzvy v anglickom jazyku so signatármi a odkazmi na zdroje tvrdení vo vyhlásení je zverejnený na adrese:
http://www.s2bnetwork.org/european-canadian-civil-society-groups-call-rejection-ceta/

Český preklad textu vyhlásenia si môžete prečítať nižšie.

 

Koalícia občianskej spoločnosti vyzýva vlády Európskych krajín, aby odmietli dohodu CETA

Koalícia občianskej spoločnosti vyzýva vlády Európskych krajín, aby odmietli dohodu CETA

Brusel 22. september – Široká skupina občianskych a spotrebiteľských organizácií ako aj odborových zväzov vyzýva ministrov a ministerky EÚ, aby odmietli podpísať Komplexnú hospodársku a obchodnú dohodu(CETA) s Kanadou [1]. Ministri a ministerky zodpovední za obchod sa dnes a zajtra zídu v Bratislave, aby prediskutovali schválenie dohody CETA.

Vyhodíš ich dvermi, vracajú sa oknom

Vyhodíš ich dvermi, vracajú sa oknom

Je možné, že sa to skončilo? Ak áno, je to víťazstvo kampane, ktorá ešte pred časom vyzerala beznádejne, čeliac hradbe politickej, korporátnej a byrokratickej moci. Zdá sa, že TTIP – dohoda o transatlantickom obchodnom a investičnom partnerstve, je mŕtva. Nemecký minister hospodárstva Sigmar Gabriel vyhlásil, že „rokovania s USA fakticky zlyhali." Francúzsky premiér Manuel Valls oznámil, že rozhovory boli „jednoznačne zastavené". Podobne sa vyjadrili aj belgické a rakúske ministerstvá. Moc ľudí zvíťazila. Nateraz.

Akčná jeseň! Posledné dni dohody CETA

Akčná jeseň! Posledné dni dohody CETA

23. septembra 2016 sa v Bratislave stretnú ministri obchodu, aby sa pokúsili nájsť spoločnú pozíciu pred podpisom dohody o voľnom obchode medzi EÚ a Kanadou (The Comprehensive Economic and Trade Agreement, CETA). Táto chvíľa je nesmierne dôležitá, pretože ak sa zhodnú, CETA môže byť podpísaná a odoslaná do Európskeho parlamentu. Slovinsko, Rumunsko, Poľsko, Bulharsko a Valónsky parlament v Belgicku však vyjadrujú svoje znepokojenie a námietky proti prijatiu dohody CETA. Preto je veľmi dôležité, aby aj organízácie občianskej spoločnosti, združenia a odborové organizácie v nadchádzajúcom období prejavili svoj odmietavý postoj k dohode CETA. Spoločne tak pomôžu vytvárať tlak na ministrov obchodu, aby neodsúhlasili obchodnú dohodu, z ktorej budú mať prospech len korporácie, a ktorá poškodí záujmy občanov a pracujúcich.

Družstva přinášejí inspiraci a mají výsledky

Družstva přinášejí inspiraci a mají výsledky

Iniciativa Alternativa Zdola se v r. 2013 zapojila do projektu „Inclusive local economies through cooperatives development" podpořeného Visegrádským fondem. Projekt vede slovenské sdružení Utopia, zapojili se i maďarští a polští partneři. Hlavními cíli projektu bylo zmapovat postavení družstev v jednotlivých zemích a inspirovat se příklady dobré praxe jak v oblasti legislativní, tak v prezentaci ve sdělovacích prostředcích. Vyvrcholením projektu bude ve všech čtyřech zemích vytvoření „družstevního inkubátoru", který má sloužit jako informační a poradenské centrum pro zájemce o družstevnictví. Inspirací pro projekt se stala zpráva Evropského parlamentu z roku 2013, která hodnotila pozitivní příspěvek a odolnost družstev vůči krizi a nabádala členské státy k podpoře a posílení tohoto sektoru, včetně vytvoření potřební právní a finanční infrastruktury. Souvislost s lokální udržitelností i sociálními aspekty se odrazila v zaměření projektu, proto také název „Inkluzivní místní ekonomiky prostřednictvím rozvoje družstev."

 

 

First Previous Next Last

FB FB