Koncepčne boli predstavené viaceré varianty, od tej najjednoduchšej, ktorá bola zrealizovaná aj na Dunajskej, či neskôr na Banskobystrickej ulici v mestskej časti Staré Mesto, až po náročnejši, kde mala byť cyklistom vyhradená časť chodníka. Dôležitým aspektom pri posudzovaní vhodnosti boli:
Počet parkovacích stojísk a jeho zachovanie.
Bezpečnosť všetkých účastníkov premávky vrátane chodcov
Vyriešenie problému s nedostatočným zadefinovaním a značením parkovacích stojísk
Po verejných prezentáciách sa vyskytli ťažkosti so získaním informácií o majetkoprávnych vzťahoch jednotlivých pozemkov. Na základe vlastných zistení o týchto vzťahoch sme z variant vylúčili všetky, ktoré cyklotrasu posúvajú mimo vozovky. Zistili sme tiež, že parametre vozovky už v súčasnosti nevyhovujú premávke v oboch smeroch, ktorá v časti ulice Sibírska existuje.
V spolupráci s dopravným inžinierom Ing. Fedorom Zverkom sme vytvorili koncept, ktorý zachováva počet parkovacích miest a v koridore vozovky počíta s vytvorením protismerného cyklokoridoru – vodorovne značeného zeleného pruhu a v smere premávky piktogramami. Vďaka kontaktom pána Zverka sme sa neskôr dozvedeli, že odbor dopravy Mestskej časti BANM zadal a už vyše 2 rokov rieši projekt dopravy regulácie parkovania v danej zone. Nasledovala preto koordinácia tohoto projektu s našim a keďže vo viacerých dôležitých bodoch boli koncepčné zhody, následne i dohoda, že projektanti prevezmú projekt cyklotrasy a zapracujú ho do regulácie statickej dopravy. Zhoda bola aj v zjednosmernení premávky v celej dĺžke ulice Sibírska, rozdiel bol len v smere šikmého parkovania. Projekt cyklotrasy počítal s bezpečnou kombináciou so šikmým parkovaním cúvaním, kvôli výhľadu vodiča pri vyparkovávaní. Záverečná prezentácia a odovzdanie podrobnej štúdie bola na jednom z Cyklostretnuti Mestskej časti BANM za účasti koordinátora pre cyklodopravu Magistrátu Hl.m.Bratislavy Petra Kľučku, ktorý projektu prisľúbil podporu. Odbor dopravy má v súčasnosti podklad od kompetentných projektantov pre zapracovanie cyklotrasy do projektu regulácie statickej dopravy a v konečnom dôsledku i postupné znižovanie motorovej dopravy v autami prehustenej zelenej obytnej ulici.
Projekt Cyklotrasa Trans – Sibírska
Cyklotrasa – transsibírska magistrála
Projektová dokumentácia Participatívny rozpočet Nové Mesto 2015
Názov
Cyklotrasa trans-Sibírska |
Anotácia (krátky opis projektu, cca 1000 znakov)
Projekt rieši prepojenie existujúcich a plánovaných cyklistických trás, a zároveň skvalitnenie celkového verejného priestoru obytnej štvrte, ohraničenej ulicami Račianska a Pionierska od Račianskeho mýta po Zváračský ústav.
|
Problém (opíšte súčasnú situáciu)
vznik príjemnej obytnej ulice. Dopravné riešenie je nekompatibilné a nie je skoordinované s existujúcim urbánnym dizajnom ulice.
|
Riešenie (opíšte riešenie problému a akým spôsobom ho napĺňa predkladaný projekt)
Vytvorenie bezpečných trás pre všetkých účastníkov cestnej premávky, bez kríženia a inej kolízie, s parametrami vyhovujúcimi platným normám a dopravným predpisom Paralelne s týmto projektom by mala prebehnúť dôsledná regulácia parkovania v spolupráci s dopravnými expertami. Nová cyklotrasa s rekreačným chodníkom pozdĺž Sibírskej ulice využíva jej potenciál kvalitného verejného priestoru, vďaka priamemu napojeniu na bohatý park na Račianskom mýte a široké trávnaté pásy s alejou na oboch koncoch ulice. V riešenej lokalite sa nachádza aj komunitná cyklodielňa Citybike založená v spolupráci s Miestnym úradom Bratislava – Nové mesto.
Skvalitnenie verejného priestoru bude dosiahnuté zmenou hierarchie účastníkov cestnej premávky, kde v súčasnosti na prvom mieste je statická doprava (auto) namiesto človeka.
Cieľom projektu je čo najefektívnejšie využitie existujúcich spevnených plôch. Tak isto je braný ohľad na čo najmenší zásah do fungovania premávky a pešieho pohybu počas realizácie (bez demolačných prác a prekládok inžinierskych sietí).
V budúcnosti je v oboch koncových častiach ulice s bohatou zeleňou vhodné inštalovať exteriérové športové prvky (hrazdy, cvičebné lavičky atd.) |
Predkladateľ a realizátori projektu (Opíšte konkrétne personálne obsadenie pri projektových aktivitách, skúsenosti, know – how jednotlivých participantov, určte projektových koordinátorov)
Ing. arch. Katarina Ciglanová autorizovaný architekt SKA Ing. arch. Anita Stanková Ing. arch. Rastislav Straňák autorizovaný architekt SKA, spolutvorca projektu: Cyklodielňa Citybike na Pionierskej ul. Odborné konzultácie: Doprava - DS-projekt Krajinná archtektúra – Niwa ateliér zelene Ing. Andrea Pospíšilová
Spracovateľ: POINTarchitekti, Záhradnícka 25, 829 02 Bratislava |
Aktivity (Podrobne opíšte jednotlivé aktivity, ich časový rámec a konkrétny spôsob realizácie)
|
Cieľ a výstupy projektu (zadefinujte zmeny, ktoré sa projektom dosiahnu, aké výsledky a výstupy očakávate)
Dopravné a urbanistické riešenie oblasti Projektová dokumentácia - nový efektívny urbanizmus zohľadňujúci všetky problémy ulice a požiadavky dotknutých orgánov. |
Cieľová skupina (Definujte pre aké skupiny občanov je projekt prioritne určený, kto a akým spôsobom bude môcť výsledky projektu využívať)
Obyvatelia Cyklisti Športovci Vodiči automobilov |
Pokračovanie projektu (Opíšte ako sa výsledky projektu budú udržiavať a ďalej rozvíjať v budúcnosti.)
Projekt by mal podporiť vytvorenie komunitného prostredia zainteresovaním rôznych inštitúcií a skupín v lokalite (škola, klub dôchodcov, záhradkári, športovci...) ktorí sa iste budú aktívne zapájať a project pripomienkovať. Stanú sa tak spolutvorcami, čo predznamenáva blížší vzťah k vlastnému okoliu a jeho rozvoj.
V budúcnosti je možné na projekt nadviazať pri rekonštrukcii lokálnych parkov na oboch koncoch sibírskej ulice. |
Rozpočet (Podrobne rozpíšte jednotlivé položky a spôsob využitia finančných prostriedkov)
5000 €
|