Názov projektu:
PREVENCIA SOCIÁLNEJ IZOLÁCIE OSAMELÝCH STARŠÍCH ĽUDÍ PRAVIDELNÝMI KONTAKTMI
1. Anotácia – krátky opis projektu: (V krátkosti definujte projekt, rozsah textu približne 1000 znakov.)
Cieľom projektu je prispieť ku skvalitneniu života osamelých starších ľudí s obmedzenými možnosťami pohybu. Cieľovú skupinu predstavujú osamelí starší ľudia s obmedzenými možnosťami pohybu, ktorí by uvítali pravidelné telefonické rozhovory s ústretovým človekom, počas ktorých by mohli povedať, čo ich trápi, akú pomoc potrebujú a/alebo sa len tak porozprávať. Financie žiadané v rámci tohto projektu budú použité na vytvorenie a zaplatenie pracovného miesta pre kvalifikovaného človeka/občana/odborníka, ktorý bude telefonickú komunikáciu a jej vyhodnocovanie realizovať. Projekt má ambíciu postupne zapájať dobrovoľníkov do aktivít preferovaných klientmi. Okrem samotného psychosociálneho prínosu pre cieľovú skupinu, projekt prispeje k aktualizácii poznatkov o jej potrebách a problémoch a bude iniciovať riešenia týchto problémov u príslušných orgánov.
2. Problém (Opíšte problém, ktorý chce projekt riešiť. Môže ísť o nedostatok kvality samosprávou už poskytovanej služby, alebo o jej absenciu, či o ohrozenie alebo nedostupnosť danej služby.)
Potreba cenovodostupných sociálnych službách pre seniorov vysoko prevyšuje ponuku týchto sociálnych služieb. Špecifické problémy pritom prežívajú osamelí seniori vo vyšších vekových kategóriách, z ktorých väčšina má obmedzené možnosti pohybu zo zdravotných dôvodov.
3. Východisková situácia (Opíšte na aké aktivity uskutočnené v minulosti má projekt nadväzovať, resp. aké možnosti na realizáciu projektu má komunita k dispozícii.)
Podiel obyvateľov mestskej časti Bratislava - Nové Mesto vo veku 65 rokov a starších na celkovom počte obyvateľov tejto mestskej časti predstavoval v r. 2011 podľa sčítania obyvateľov 19,2 %, pričom sa predpokladá jeho zvýšenie. Predpokladá sa aj zvyšovanie potreby sociálnych služieb, a to najmä terénnych sociálnych služieb, vzhľadom na to, že prioritou sociálnej politky je podpora života seniorov v ich prirodzenom domácom prostredí.
Koordinárky a realizátori projektu budú úzko spolupracovať s oddelením sociálnych služieb miestneho úradu mestskej časti Bratislava – Nové Mesto.
4. Predkladateľ a realizátori projektu (Opíšte konkrétne personálne obsadenie pri projektových aktivitách, skúsenosti, know – how jednotlivých participantov, určte projektových koordinátorov)
Koordinátorky projektu:
Ing. Marta Hrebíčková, PhD., ekonómka, členka Rady seniorov Bratislavy za MČ Bratislava - Nové Mesto
Mgr. Zdena Skokňová, novinárka, autorka a realizátorka projektov pre seniorov
Realizátorka: Bc. Eva Bernard, sociálna pracovníčka
Konzultantka: Ing. Gabriela Vojtechová, poverená vedením oddelenia sociálnych služieb Miestneho úradu Mestskej časti Bratislava – Nové Mesto
Postupné zapájanie dobrovoľníkov do aktivít preferovaných klientmi.
5. Cieľ (Zadefinujte zmeny, ktoré sa projektom dosiahnu.)
Prispieť ku skvalitneniu života osamelých starších ľudí s obmedzenými možnosťami pohybu, rozšíriť kapacity na realizáciu sociálnych služieb žiadaných seniormi.
Projekt je založený na princípe participácie, podpory pripravenosti a ochoty pomáhať druhým v záujme uchovania ich ľudskej dôstojnosti, ochrany ich sebaúcty a zvýšenia kvality života seniorov. Zámer zapojiť do projektu po pilotnej fáze aj dobrovoľníkov sa opiera o hľadanie rezervy v ľudských zdrojov a o ich zapojenie do riešenia akútneho problému súčasnej rýchlo starnúcej spoločnosti s oklieštenými finančnými zdrojmi.
Súčasťou prvej fázy kontaktov budú aj nezáväzné rozhovory „ len tak" pre potešenie, pre redukciu pocitu opustenosti, deficitu opory v inom človeku, navodenie pocitu nádeje, samozrejme s následnou realizáciou a realizáciou potvrdenia nádeje – pozitívnou realitou.
6. Cieľová skupina (Definujte pre aké skupiny občanov je projekt prioritne určený, kto a akým spôsobom bude môcť výsledky projektu využívať.)
Osamelí starší ľudia žijúci v mestskej časti Bratislava - Nové Mesto, ktorí uvítajú pravidelné telefonické rozhovory s ústretovými ľuďmi, počas ktorých by mohli povedať, čo ich trápi, akú pomoc potrebujú a/alebo sa len tak porozprávať.
7. Pokračovanie projektu (Opíšte ako sa výsledky projektu budú udržiavať a ďalej rozvíjať v budúcnosti.)
Pokračovanie projektu počíta s postupným zmapovaním potrieb sociálnych služieb pre osamelých seniorov a iniciovaním ich rozšírenia aj so zapojením dobrovoľníkov:
-
bezprostredný kontakt a mapovanie potrieb klientov v spolupráci a v konzultácii s oddelenim sociálnych služieb na Miestnom úrade mestskej časti Bratislava – Nové Mesto, Junácka č.1, Bratislava,
-
vytvorenie mapy aktuálnych potrieb a ďalších požiadaviek seniorov, ktoré by sa mohli stať podkladom pre ďalšie rozpracovanie projektu v ďalšom kole participatívneho rozpočtu,
-
priebežné vytváranie tímu dobrovoľníkov vrátane študentov, ktorí by občanom chodili pomáhať a zároveň si mohli uskutočniť oficiálne prax (prostredníctvom komunikácie s Vysokou školou zdravotníctva a sociálnej práce sv. Alžbety v Bratislave, eventuálne s humanitnými odbormi na Univerzite Komenského v Bratislave).
Dlhodobosť aktivít zabezpečíme prostredníctvom vytvárania svojpomocných podporných skupín (zdieľanie skúseností).
Inovatívnosť projektu spočíva v nájdení rezervy v ľudských zdrojov a zapojenie ich do riešenia akútneho problému súčasnej rýchlo starnúcej spoločnosti s oklieštenými finančnými zdrojmi (bezplatná služba).
V ďalšej fáze projektu sa predpokladá aj spolupráca s oddelením sociálnych služieb pri vzniku a zabezpečovaní sociálno – prepravnej služby tzv. „ Sociálny taxík „, ktorý by sa realizoval prostredníctvom jedného viacmiestneho vozidla, špeciálne upraveného aj pre imobilného klienta. Služba by umožňovala osamelým klientom so zdravotným postihnutím návštevu zdravotníckeho zariadenia, kultúrnych podujatí a celkovo styk s verejnosťou.
Sú tiež signály o potrebe pomoci starším ľuďom, ktorí boli prepustení z nemocničného zariadenia do domácej liečby, avšak nemajú „poruke" rodinu alebo známych, ktorých by kontaktovali a predostreli im svoje požiadavky, potreby, s ktorými by sa porozprávali aj napríklad v nezáväznom rozhovore „ len tak" pre potešenie, redukcia pocitu opustenosti, deficitu opory v inom ćloveku, navodenie pocitu / s následnou realizáciou samozrejme /nádeje a realizáciou potvrdenia nádeje – pozitívnou realitou.
8. Aktivity (Podrobne opíšte jednotlivé aktivity, ich časový rámec a konkrétny spôsob realizácie)
Aktivita | Termín realizácie |
Vyhotovenie zoznamu obyvateľov mestskej časti Bratislava – Nové Mesto patriacich do cieľovej skupiny v spolupráci s oddelením sociálnych služieb Miestneho úradu Bratislava - Nové Mesto (50 – 100 osôb) | máj 2014, aktualizácia štvrťročne |
Ustanovenie pravidiel a harmonogramu telefonických kontaktov | máj 2014 |
Pravidelné telefonické kontakty – vlastná realizácia zadania | od júna 2014 |
Vedenie evidencie telefonických kontaktov vrátane potrieb, ktoré starší osamelí ľudia avizovali počas telefonického rozhovoru | priebežne |
Postúpenie informácií o avizovaných potrebách seniorov príslušným útvarom miestneho úradu | priebežne |
Vyškolenie a postupné zapájanie do aktivít projektu dobrovoľníkov | 2015 |
Vvyhodnocovanie realizácie projektu, podnety na rozšírenie a skvaltinenie sociálnych služieb | štvrťročne |
Projekt počíta so službou, ktorá sa bude konať
- na princípe participácie, podpory pripravenosti a ochoty pomáhať druhým v záujme uchovania ich ľudskej dôstojnosti (ochrana sebaúcty) a kvality života seniorov
- vo forme poradenstva / primárne v počiatočnej fáze telefonický kontakt, následne podľa požiadaviek klientov osobný kontakt s využitím krízovej intervencie, prípadne zabezpečenia špecializovanej následnej pomoci (v spolupráci s odborníkmi).
9. Rozpočet (Podrobne rozpíšte jednotlivé položky a spôsob využitia finančných prostriedkov.)
Druh výdavku | Plánovaná suma na r. 2014 v eurách | Poznámka |
Personálne výdavky (odmena za vykonanú prácu a odvody zamestnávateľa) | 1920 | Dohoda o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru podľa § 223 - 225 a § 228a Zákonníka práce 6 eur/hod, 40 hodín mesačne, máj – december 2014 = 8 mesiacov; odmena je opodstatnená, ide o zodpovednú a odbornú prácu |
Výdavky na telefonovanie | 240 | * hľadajú sa možnosti zníženia výdavkov za telefonovanie |
Kancelárske potreby | 40 | |
spolu | Max 2200 Eur | |
Pracovné miesto s prístupom k telefónu predpokladáme zriadiť v niektorej z miestností v budove Miestneho úradu MČ Bratislava - Nové Mesto.
Príloha Štruktúra obyvateľstva v Bratislave podľa veku. Zdroj: Štatistický úrad SR
Územie | Počet obyvateľov spolu k 31.12.2011 | Seniori | Spolu | | | |
55-59 | 60-64 | 65-69 | 70-74 | 75-79 | 80-84 | 85-89 | 90-94 | 95-99 | 100+ | |
Staré Mesto | 38788 | 3262 | 3027 | 2247 | 1517 | 1241 | 1454 | 995 | 316 | 58 | 3 | 14120 |
Podunajské Biskupice | 20844 | 1575 | 1819 | 1232 | 658 | 417 | 289 | 125 | 40 | 9 | 0 | 6164 |
Ružinov | 69017 | 4399 | 3671 | 3628 | 3933 | 3256 | 2366 | 1203 | 285 | 59 | 5 | 22805 |
Vrakuňa | 19275 | 1469 | 1492 | 816 | 462 | 285 | 188 | 124 | 40 | 4 | 0 | 4880 |
Nové Mesto | 36526 | 2586 | 2304 | 1824 | 1355 | 1465 | 1367 | 773 | 184 | 41 | 1 | 11900 |
Rača | 19814 | 1668 | 1463 | 1052 | 772 | 667 | 574 | 332 | 76 | 25 | 3 | 6632 |
Vajnory | 5130 | 381 | 382 | 195 | 177 | 106 | 85 | 49 | 6 | 0 | 0 | 1381 |
Devínska Nová Ves | 15655 | 974 | 650 | 441 | 295 | 220 | 135 | 63 | 14 | 0 | 1 | 2793 |
Dúbravka | 32751 | 2006 | 2898 | 2463 | 1540 | 1007 | 727 | 399 | 114 | 12 | 1 | 11167 |
Karlova Ves | 32879 | 1829 | 1553 | 1584 | 1277 | 804 | 525 | 257 | 58 | 8 | 3 | 7898 |
Devín | 1118 | 87 | 88 | 55 | 40 | 31 | 22 | 19 | 2 | 0 | 0 | 344 |
Lamač | 6745 | 442 | 802 | 516 | 302 | 207 | 198 | 119 | 47 | 6 | 1 | 2640 |
Záhorská Bystrica | 3503 | 232 | 223 | 149 | 124 | 87 | 64 | 25 | 5 | 0 | 0 | 909 |
Čunovo | 1014 | 68 | 73 | 48 | 45 | 21 | 22 | 15 | 5 | 0 | 0 | 297 |
Jarovce | 1479 | 130 | 99 | 60 | 50 | 31 | 31 | 19 | 4 | 0 | 0 | 424 |
Petržalka | 105763 | 13312 | 8528 | 3540 | 1862 | 1170 | 937 | 523 | 148 | 10 | 3 | 30033 |
Rusovce | 2891 | 229 | 170 | 106 | 95 | 70 | 29 | 24 | 4 | 1 | 0 | 728 |
SPOLU | 413192 | 34649 | 29242 | 19956 | 14504 | 11085 | 9013 | 5064 | 1348 | 233 | 21 | 125115 |