História a kontext
Národný cyklistický štadión Vlastimila Ružičku bol dostavaný a uvedený do prevádzky v roku 1952 ako prvá cyklistická dráha s klopenou dráhou na Slovensku. Bol pomenovaný podľa legendárneho cyklistu Vlastimila Ružičku, ktorý bol trikrát členom víťazného tímu ČSR na Pretekoch mieru.
Vynikajúce úspechy dosiahol olympijský víťaz Anton Tkáč, keď sa stal v rokoch 1974, 1976 a 1978 trojnásobným majstrom sveta v cyklistickom šprinte. Cyklokrosár Róbert Glajza sa stal v roku 1989 majstrom sveta a o rok neskôr vyhral Ján Svorada Preteky mieru. Úspešná bola aj Eva Orvošová, ktorá získala na MS v horských bicykloch v roku 1991 striebro.
Historické a priestorové súvislosti - Tehelné pole
Cyklistický štadión vznikol ako jedno zo športovísk nového športovo-rekreačného komplexu Tehelné pole ako náhrada za športoviská v Petržalke, ktorú obsadilo Nemecko. Jeho výstavba začala okolo r.1940 podľa plánu významného architekta Kamila Grossa (autor PKO a prvého povojnového územného plánu mesta).
Hlavným objektom bol ľahkoatletický a futbalový štadión. Súčasťou komplexu bol aj Zimný štadión, ktorý sa formoval od r.1940 (architekti: Gross, Juraj Uhlíř a Arnošt Adámek), tenisové kurty. Napokon je tu vrcholné dielo funkcionalizmu športových stavieb letné kúpalisko z roku 1939 (s J.Štefancom).
Po roku 1989 sa postupne začala deštrukcia tejto ucelenej koncepcie.
Futbalový štadión čaká asanácia na úkor „národného" futbalového štadióna s kapacitou 20 000 divákov. Vo veľmi stiesnených pomeroch bolo postavené národné tenisové centrum. Neskôr boli potichu asanované tribúny a skokanský mostík na kúpalisku, čím stratilo svoj jedinečný charakter. V roku 2011 bola dokončená totálna prestavba zimného štadióna, ktorý podstatne zvýšil svoj objem. Súčasťou výstavby bol aj súkromný hotel, ktorý spolu s novou komunikáciou spájajúcou Trnavskú a Kalinčiankovu zabral podstatnú časť opaľovacej lúky verejného kúpaliska. To je dnes značne architektonicky a priestorovo zdecimované. Paralelne s výstavbou ZŠ sa uskutočnila asanácia cyklistického štadióna, oficiálne pre potreby parkovania počas MS.
Lokalita sa môže hrdiť pestrosťou, diverzitou svojich užívateľov (vekové rozvrstvenie) aj diverzitou funkcií. Nachádza sa tu niekoľko štadiónov, športových komplexov, vzdelávacích inštitúcií, hotelov, množstvo malých prevádzok, ale i veľkých nákupných centier a samozrejme množstvo obytných súborov. Táto bohatosť a rôznorodosť je veľmi veľkým pozitívom, silnou stránkou lokality a treba ju rozvíjať a podporovať. V tomto duchu treba chápať aj potenciál areálu bývalého cyklistického štadióna.
Búranie stavby
Objekt bývalého cyklistického štadióna, pôvodne majetkom Slovenské združenie telesnej kultúry, bol v roku 2006 odpredaný Slovenskému zväzu cyklistiky. V tom istom roku zmenili pozemky majiteľa ešte dvakrát – najprv areál odkúpila firma Winn, s.r.o a následne odpredala rakúskej firme Strabag Development SK, s.r.o. Firma Strabag mala v pláne vybudovanie obytnej zóny, s týmto zámerom však mesto nesúhlasilo. V roku 2007 sa mesto dohodlo s firmou Strabag na zámene pozemkov. Uzavrela sa Zámenná zmluva, na základe ktorej sa mesto Bratislava stalo vlastníkom uvedených pozemkov.
Mesto sa rozhodlo odstrániť stavby na pozemkoch bývalého cyklistického štadióna, úlohou bola poverená mestská investorská a inžinierska organizácia – Generálny investor Bratislavy. Stavby boli odstránené v roku 2010 v rámci 1.etapy stavby "Demolácia cyklistického štadióna". Na pozemkoch ostala len stavba administratívnej budovy súp. č. 7768, ktorá mala byť odstránená v 2.etape demolácie. Tá sa nerealizovala z dôvodu nedostatku finančných zdrojov.
Stavba bývalého cyklistického štadióna bola odstránená počas rekonštrukcie Zimného štadióna O. Nepelu. Uvoľnená plocha bola upravená betónovou drvinou z odstránených objektov a dočasne využitá pre účely umiestnenia zariadenia staveniska a skládok materiálu susednej stavby – "Rekonštrukcia Zimného štadióna O. Nepelu – II.časť – Prístupové komunikácie".
Po ukončení stavby bol areál využitý ako dočasné parkovisko pre 300 áut počas Majstrovstiev sveta v ľadovom hokeji 2011. Zámer bol vybudovať podzemné garáže, ktoré by doplnili nedostatočnú kapacitu parkovacích miest v podzemných garážach zrekonštruovaného Zimného štadióna. Preukázanie reálnosti budovania podzemných garáží s kapacitou 450 parkovacích miest na Kalinčiakovej ulici bolo podmienkou rekonštrukcie uvedenou v záväznom stanovisku k investičnému zámeru, ktorý vydala Mestská časť Bratislava - Nové Mesto. Stavbu mal realizovať GIB. Ten však po vykonaní inžiniersko-geologický prieskumu, ktorý vyhodnotil lokalitu len ako podmienečne vhodnú na výstavbu veľkokapacitných podzemných garáží, od zámeru upustil.
Územný plán hlavného mesta SR Bratislavy z r. 2007, v znení zmien a doplnkov stanovuje pre dané územie, ktorého súčasťou sú zmieňované pozemky, funkčné využitie územia: šport, telovýchova a voľný čas ako územie športu stabilizované, číslo funkcie 401.
Funkcia 401 definuje plochy prevažne areálového charakteru s využitím pre šport, tvorené krytými a otvorenými zariadeniami (štadióny, haly, plavecké bazény), športovými ihriskami slúžiace pre organizovanú telovýchovu, výkonnostný šport, amatérsky šport a územia slúžiace športovým aktivitám vo voľnom čase.
V súčasnosti je areál bývalého cyklistického štadióna neupravovaný a neudržiavaný, zarastajúci postupne burinami a náletovými drevinami. Pozemok je po okrajoch zarovnaný s vyhĺbeninou v strede na mieste stavby bývalého cyklistického štadióna. Nie je prístupný verejnosti. Časť na západnom okraji pozemku využíva NTC ako prístupovú komunikáciu pre zásobovanie svojho objektu.
Napriek tomu, že areál leží v lokalite kde dominujú zariadenia pre šport a rekreáciu a v tesnom dotyku hneď niekoľkých obytných súborov, už roky neslúži svojmu pôvodnému účelu a dokonca ani žiadnému inému. Súčasný stav a situácia okolo areálu poškodzuje obraz mesta a znižuje kvalitu života obyvateľov.
Perspektívy a budúcnosť
Čo ďalej? Nová výsadba, športoviská, čitáreň, lezecká stena, priestor spravovaný komunitou, či niečo iné? Rozhodnete vy.
V územnom pláne je pozemok určený na šport, telovýchovu a voľný čas.
Kancelária pre participáciu verejnosti na podnet starostu Rudolfa Kusého vypracovala stratégiu a vedie procesy v rámci ktorých sa vytvorí a zrealizuje nová vízia pre lokalitu v spolupráci s obyvateľmi. Harmonogram verejnýc stretnutí je nastavený tak, aby finálne zadanie bolo hotové a schválene už v apríli 2014. Stavebné práce sa tak budú môcť začať už v roku 2015.
Aký priestor bývalého cykloštadióna NEBUDE?
Aký by mal byť?
-> čitajte viac: http://pr.banm.sk/liferay/perspektivy-a-buducnost